سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سرمه‌دوزی، یکی از دوخت‌های تزیینی و از هنرهای اصیل و با قدمت ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ساله ایران است.

این هنر اصیل و زیبا، در ابتدای ظهور تمام موادش دست‌ساز و از جنس طلا و نقره بوده است اما در طول زمان به دلیل گران بودن این مواد و بالا رفتن هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده مصنوعات آن عوض شد.

در گذشته این دوخت برای تزیین لباس، پرده‌های مجلل تالارها، سرآستین‌ها، یخه حاشیه لباس و روسری، رو رختخوابی و... استفاده می‌شد اما امروزه استفاده از آن گسترش بیشتری پیدا کرده و بر جنبه‌های تزیینی و دکوراتیو آن افزوده شده است.

سرمه(ملیله فلزی) از الیاف طلا و نقره که تابیده و فنری شده تهیه می‌شود و به علت تلالو خاصی که دارد استفاده می‌شود سرمه‌دوزی به شکل ملیله‌دوزی که قطعات نقره و طلا به شکل مفتول توخالی بوده از زمان هخامنشیان و ساسانیان رایج گشته و در زمان صفویان به اوج خود رسیده است و اکنون با الیاف بدل طلا و نقره تهیه می‌شود و به همین دلیل در سطح گسترده مورد استفاده عوام است و در گذشته جهت لباس و پرچم و روکش مقابر و پرده خانه خدا به کار می‌رفته است.

امروزه سرمه‌دوزی برای وسایلی مثل رومیزی، روتختی، سجاده، جانماز، جلد قرآن و روکش جعبه دستمال کاغذی و تابلو و دوخت کمند و نظایر آن بکار می‌رود. طرح‌های سرمه‌دوزی معمولاً انواع بته جقه است که در طرح پارچه ترمه نیز همین طرح به کار می‌رود طرح‌های دیگر؛ گل و بته، گل‌های شاه‌عباسی و غیره است و تقریباً مثل گل‌دوزی در طرح محدودیتی ندارد اما پیاده کردن طرح طبق شیوه و روش‌های خاصی حاشیه و گوشه مطابق و مناسب وسایلی که تهیه می‌شود است. مراکز سرمه‌دوزی در ایران شهرهای اصفهان، یزد، کاشان و تهران است.

حال و با تکیه بر بنیه‌های فرهنگی و هنری این رشته هنری، نخستین نمایشگاه تخصصی سرمه‌دوزی با ۱۵۰ اثر از هنرمندان کشورمان در ساختمان شماره یک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از یکم بهمن آغاز می‌شود و تا ۴ بهمن ادامه دارد.

این نمایشگاه با مدیریت شهین ابراهیم‌زاده پزشکی، پیشکسوت و پژوهشگر این رشته در کنار مریم فامیل سماک جلالی و فاطمه سیدی و گروه اجرایی "برگزار" با هدف شناسایی هنرمندان فعال و ظرفیت‌های موجود در این رشته هنری از فردا آغاز بکار می‌کند.

همزمان با برگزاری این نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی تخصصی در سه رشته سرمه‌دوزی، تزئینی، پیله‌دوزی و زغره دوزی با حضور استادان برجسته این رشته‌ها در روز‌های برگزاری نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.