سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست تخصصی هویت‌سازی در حوزه مد و لباس از مجموعه نشست‌های دومین جشنواره مد و لباس "دیبا" سه‌شنبه 28 آذرماه در سالن همایش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سید مهدی میرصالحی، مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ارتباط صنعت و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ما در شرایط کنونی نیازمند تدوین ساز و کارهای اصولی برای ایجاد ارتباط پویا و مؤثر میان صنعت و دانشگاه هستیم که حوزه مد و لباس هم در این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او با تأکید بر اینکه صنعت هرگز از دانشگاه جدا نیست، اظهار داشت: نوآوری، خلاقیت و ابداع از محیط‌های آموزشی و دانشگاهی سر برمی‌آورد و این همان چیزی است که در بخش صنعت بیش از هر زمان دیگری بدان نیازمندیم.

میرصالحی افزود: یکی از مهم‌ترین سازوکارهایی که از زمان دولت 11 و در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت انجام شد، ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه با نان مستعار “R&D” بود که می‌تواند با تکیه بر خروجی پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌ها به افزایش تولید و توسعه و تجاری‌سازی حوزه‌های مختلف کمک کند.

مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه مد و لباس، کوچک بودن واحدهای صنعتی و فقدان واحدهای تحقیق و توسعه در تمام بخش‌هاست بیان کرد: از همین روست که احداث شهرک‌های تخصصی و صنعتی پوشاک در دستور کار قرار گرفته و مذاکرات بسیاری با سازمان شهرک‌های صنعتی در این ارتباط انجام شده است.

او به امضای تفاهم‌نامه با وزارت علوم در ارتباط با لزوم جذب نیروهای متخصص دانشگاهی اشاره کرد و افزود: نسل اول دانشگاه‌ها بر پایه آموزش، نسل دوم بر پایه پژوهش و امروز نسل سوم دانشگاه‌ها با رویکرد کارآفرینی به فعالیت‌های خود می‌پردازند و ورود دانشجو به‌ویژه پس از اتمام مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد به دکترا به بخش‌های صنعتی از الزامات است.

میرصالحی همچنین از فرسودگی و قدیمی بودن تکنولوژی‌های موجود در بخش صنعت پوشاک گله‌ کرد و آن را از مهم‌ترین عوامل عدم رقابت‌پذیری ایران در بازارهای جهانی دانست.

در ادامه این نشست، آرش سلطانعلی، مشاور ارشد برندسازی، مدرس دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی آموزشی "ایده" درباره برندسازی و هویت‌سازی در عرصه مد و لباس به ایراد سخن پرداخت.

او به موضوعاتی همچون تعاریف برند، چگونگی ورود به عرصه برندینگ و تاریخچه ظهور این مفاهیم در تمامی عرصه‌های به‌ویژه مد و لباس اشاره کرد.

سلطانعلی گفت: برند یک تعهد است و وزن برند یک وزن ذهنی است و خلق آن نیاز به نبوغ، ایمان و پشتکار دارد.

او تصریح کرد: برندسازی بر دلایل گوناگونی استوار است که از جمله آن می‌توان به جلوگیری از تقلید رقبا، اعتلای وجهه شرکت‌ها، جذب مشتری، جذب مشتری و تقویت وفاداری کارکنان اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه به معرفی برندهای برتر جهان پرداخت و به دلایل این توفیقات اشاره کرد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی آموزشی "ایده" ادامه داد: پروژه‌های برندینگ و مشتقات آن در سطوح مختلفی قابل بررسی است که از جمله آن می‌توان به تحقیق و مطالعات، شناخت و تحلیل‌ محیط، تدوین استراتژی‌های زیرساخت برند، خلق ابعاد ظاهری برند، تدوین نظام تبلیغات و ارتباطات برند و تدوین نظام مؤلفه‌های بازار اشاره کرد.

معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، اقدام به برپایی دومین جشنواره طراحی مد و لباس "دیبا" در قالب رویداد کارآفرینانه کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر و حضور در سایر نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی این رویداد به سایت www.jdart.ir و یا کانال تلگرام @tpfest مراجعه کنند.