سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سومبات هاکوپیان با علی لاریجانی دیدار و گفت و گو کرد... این تیتر خبری بود که تنها از سوی کانال تلگرام انجمن صنایع پوشاک ایران در روزهای پایانی هفته گذشته مخابره شد.

در این مجال قصد داریم به مباحث مطرح در این نشست صمیمی اشاره کنیم:

این دیدار در فضایی بسیار صمیمانه انجام شد و رئیس مجلس با شنیدن گرفتاری ها و مشکلاتی که بر صنعت پوشاک ایران حادث شده است، برای شکوفایی تولید ایرانی پوشاک قول مساعدت و همکاری دادند.

مدیرعامل، عضو و رئیس هیئت مدیره شرکت واحد صنعتی پوشاک هاکوپیان و رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران در این دیدار با اشاره به قاچاق و واردات بی ضابطه گفت: صنعت پوشاک در ایران هر چند سابقه ای درخشان دارد، اما امروز به دلیل هجوم قاچاق و واردات بی ضابطه با دردسرهای بزرگی مواجه شده است.

او اظهار داشت که این دردسرهای فقط  به صنعت پوشاک آسیب نمی زند، در نهایت به دلیل افت تولید، تعطیلی واحدهای صنعت و بیکاری ناشی از آن منافع ملی، امنیت ملی و اجتماعی نیز آسیب می بیند.

مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از محورهای بحث رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران با رئیس مجلس شورای اسلامی بود. هاکوپیان گفت: در کنار مشکلاتی که تولید دارد برخی سیاست های داخلی نظیر مالیات بر ارزش افزوده بار معضلات تولید را دو چندان کرده اند و امروز تولید داخلی از این ناحیه تحت فشار قرار دارد.

او تصریح کرد: بهترین مرجع برای دستیابی به این واقعیت مرکز پژوهش های مجلس است. این مرکز می تواند با ارزیابی رفتار کشورهای دیگر به وضوح نشان دهد که مالیات بر ارزش افزوده چگونه در ایران به سدی در مقابل تولید تبدیل شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با شنیدن این مشکلات قول دادند که مجلس با تولید کنندگان پوشاک برای رفع این ناملایمات همراه شود.

لاریجانی با اشاره به روند صادرات کشور از رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران خواستند که تولید کنندگان پوشاک صادرات را نیز در برنامه های خود قرار دهند.

هاکوپیان در پاسخ به این درخواست رئیس مجلس گفت: صادرات به طور قطع نیاز اصلی کشور است. برای این منظور انجمن صنایع پوشاک ایران شرکت توسعه فروش و صادرات را تاسیس کرده است که می تواند مسیر صادرات پوشاک ایرانی را هموار کند، منتهی در حال حاضر این شرکت نیاز مالی دارد که در صورت برطرف شدن این نیاز، سرعت آن برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه پوشاک دو چندان می شود.

رئیس مجلس خواستار شد که برای تسهیل در همراهی با صنعت پوشاک کشور خواسته ها و نیازهای فوری این صنعت به صورت مکتوب برای وی ارسال شود.

در این دیدار هاکوپیان به طور رسمی از رئیس مجلس درخواست کرد تا زمینه دیدار انجمن صنایع پوشاک ایران با کمیسیون های اقتصادی، صنایع، اجتماعی و امنیت ملی مجلس فراهم شود. رئیس مجلس برای انجام این دیدارهای قول مساعد دادند.

هاکوپیان گفت: قاچاق به طور قطع امنیت کشور را با بحران همراه می کند و برای این منظور لازم و ضروری است تا تولید کنندگان پوشاک با کمیسیون امنیت ملی دیدار و گفت و گو کنند.

به هر روی، دیدار رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران با رئیس مجلس شورای اسلامی می‌تواند نقطه عطفی برای صنعت پوشاک کشور باشد. این دیدار در فضایی صمیمانه برگزار شد و رئیس مجلس نیز با شنیدن مشکلات موجود در این صنعت بر این امر تاکید کردند که برای ارتقای سطح تولید ملی باید تلاش کرد تا صنعت پوشاک از این معضلات رها شود.