سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نمایشنامه "وسوسه" اثر ادیب صاحب نام ، واسلاوهاول با ترجمه رضا میرچی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر شد.

این نمایشنامه نویس درباره نمایشنامه "وسوسه" نوشته است: "نمایش وسوسه را در پاییز سال ۱۹۸۵ نوشته ام. شاید سریع نوشتن من پس از آزادی از زندان، در واقع برای حفاظت از خودم، فرار از ناامیدی و در حکم سوپاپ اطمینانی بود که باید آن را باز می کردم. از سال ۱۹۷۷ نوعی اندیشه فاوستی در ذهنم چرخ می زد. درست زمانی که برای اولین بار در زندان بودم، زمانی که شیاطین در زندان به گونه ای خاص سعی در وسوسه ام داشتند؛ چند بار سعی کردم آن را بازنویسی کنم، ولی هر بار نتیجه اش را دور انداختم."

هاول همچنین درباره این اثر نوشته است: "این نمایشنامه در مورد علم، سحر، جادو و یا خرافه نیست. نمایشنامه ای درباره مردم، زندگی و جامعه است؛ مثل همه نوشته‌های قبلی من. اگر قرار باشد به نحوی ساده و به طور خلاصه چیزی در مورد معنا و یا پیامش بگویم، شاید بهتر باشد بگویم نمایشنامه ای است در مورد پیچیدگی‌ها، خطرات، بدی‌ها و چیزهای بی اهمیت زندگی روزمره. شر و بلای جاافتاده، خانگی و اهلی شده و حاضر در همه جا."

این کتاب در ۱۲۰ صفحه و با قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

"تجلی عشق در مثنوی عارفانه لیلی و مجنون نظامی گنجه‌ای" عنوان تازه ترین اثر پژوهشی محقق نامدار دکتر بهروز ثروتیان است که توسط نشر تمثال منتشر شده است. این کتاب چهارسال پس از درگذشت این پژوهشگر سرشناس با ویرایش و همت علیرضا قوجه زاده روانه بازار نشر شده است.

 نظامی مثنوی لیلی و مجنون را به خاطر زنده کردن تاریخ ایران قبل از اسلام و شرح جوانمردی ها و پارسایی های زنان ایرانی و مخصوصا ماندگار کردن زن خود آفاق قپچاقی سروده است. مثنوی لیلی و مجنون را به درخواست اخستان پسر منوچهر شاه شروان سروده ولیکن چون در ریگزار عربستان سخنی برای شرح و گزارش عشق دو دلداده دور افتاده از هم نداشته، با اندیشه‌ای بسیار ژرف در این افسانه عاشقانه داد سخن داده است.

نویسنده  داستان زندگی و سرنوشت مجنون را مفصل توضیح داده است و بعد در مورد کودکی ، آغاز جوانی و زیبایی لیلی مطالب جالبی را به تحریر در آورده است.

در این دفتر دکتر ثروتیان حقیقت "نور ولایت" با عنوان" تجلی عشق لیلی و راز آن" مطرح کرده است و بحث  در مورد لیلی و مجنون را پیش نکشیده است.

"لذت بهت زدگی در شعر محمدعلی بهمنی" یکی از کتاب‌هایی است که پس از مرگ دکتر بهروز ثروتیان که توسط ناشر تخصصی شعر فصل پنجم روانه بازار شده است.

دکتر بهروز ثروتیان با نگاهی منحصر به فرد به غزل های بهمنی اثری بدیع آفریده است. با آنکه او تا کنون در ساده فهمی  آثار کهن دستی توانا داشته اما در این کتاب نیز شاهکاری نو خلق کرده و مخاطب را با لایه های مفهومی غزل بهمنی آشنا کرده است اشعار محمد علی بهمنی دارای ویژگی‌های شگفت انگیزی است و حوادثی در شعر وی وجود دارد که برای خواننده تا لحظه آخر قابل پیش بینی نیست.

کتاب حاضر مشتمل است بر نظریات و نقدهای نویسنده دربارة سروده‌های محمدعلی بهمنی و نیز بخش‌هایی از کتاب "کسی هنوز عیار تو را نسنجیده است" به همراه نقد غزل‌هایی از این شاعر در کتاب "گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود". برخی از عنوان‌ها عبارت‌اند از: غزل چیست؟؛ کتاب و سخن علی‌رضا قزوه؛ زندگی محمدعلی بهمنی؛ مصاحبه با سیدعباس سجادی؛ شعری از سجادی؛ نقدها و نظرهای اهل ادب؛ باغ شعر محمدعلی بهمنی و... .

همچنین کشف الاسرار و عدة الابرار، تالیف ابو الفضل رشید الدین میبدی ، مفسر جهان آوازه قرآن کریم بر اساس تفسیر خواجه عبدالله انصاری ، منبعی غنی از تفسیر ، تاویل ، معارف اسلامی، شعر و ادب عربی و فارسی است. در بین ترجمه ها و تفسیرهای معتبر قرآن به زبان فارسی ، "کشف الاسرار" ارزشی والا و مقامی خاص دارد.  این کتاب را میبدی در اوایل سال ۵۲۰، آغاز کرده است و سرمشق او در این کار، تفسیر معروف خواجه عبدالله انصاری بوده است که متاسفانه اکنون به تمامی در دست رس نیست و احتمال دارد که در اثر حوادث روزگار از میان رفته باشد.

و در آخر "باغ مشاهیر" عنوان کتابی است که در قالب آرت تراپی، الگوهای نقاشی هنرمندان سرشناسی را به‌کار گرفته است که در مکتب‌های مختلف هنری، آثار جاودانی را در سده‌های گذشته، بویژه در چند سده‌ی اخیر، خلق کرده‌اند؛ مشاهیری چون: لئوناردو داوینچی، میکل ‌آنژ، ونسان ون‌گوگ، پابلو پیکاسو، کلود مونه، مارک شاگال، سالوادور دالی، اندی وارهول، فریدا کالو، رامبراند، گوستاو کلمیت، رنوآر، پل سزان، توماس کین کید، ادوارد مونش، روبنس، گرنت وود، ون روئیزدال، یوهانس ورمیر، موریس اشر، ادوارد هاپر، رنه ماگریت، پیسارو، هانس هلباین، جان سینگر سارجنت، ژان اونوره فراگونار، رابرت کمپین، نیکولا پوسن، توماس گینزبارو، فانتین لاتور، جیمز انسور، گویا و...

" باغ مشاهیر" را نشر آرادمان در 84 صفحه و شمارگان هزار نسخه، به‌بهای 14 هزار تومان منتشر کرده است.