به گزارش هنرآنلاین، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع ( نقد و بررسی پدیده کتاب سازی در ایران و خطرات آن) با حضور خانم دکتر شیوا شکاری،مدیر انتشارات جامعه شناسان و  دکتر حسین نبوی ، مدیر گروه مطالعات اجتماعی موسسه تحقیقات  و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی روانه آنتن شد.

در ابتدا دکتر شکاری با بیان اینکه باید بپذیریم که کتاب سازی یک آسیب فرهنگی است ، عنوان کرد : هر آسیب و مشکل ریشه‌ها و دلایلی دارد.

وی افزود : ریشه کتاب سازی می‌تواند در نویسنده ، ناشر و ارگان‌هایی که مجوز کتاب را صادر می‌کنند، جستجو کرد و دانشگاه‌ها و نهادهایی که برای تألیف کتاب امتیازاتی در نظر می‌گیرند نیز در رشد این پدیده نقش مهمی دارند.

این ناشر انگیزه نویسندگان از کتاب سازی را شهرت دانست و گفت : تمایل به ارتقای درجه علمی که منجر به مدرک گرایی می‌شود ،  درآمد ، مزایایی مانند بیمه و ...  نیز عامل دیگری برای رشد این پدیده است.

دکتر شکاری در ادامه اظهار کرد : گاهی مؤلف کتاب بدون مراجعه به ارگان انتشاراتی ، مستقیماً نشر کتاب خود را انجام می‌دهد که یک آسیب به شمار می‌آید زیرا ناشران برای چاپ یک کتاب تحقیقات و بررسی‌هایی انجام می‌دهند.در واقع با این روش یک مرحله از نظارت از بین می‌رود.

وی  به پدیده ناشر مؤلف اشاره کرد و گفت : گاهی یک نویسنده، کتاب چند جلدی را تألیف می‌کند که محتوای همه جلدهای آن تا حدود زیادی شبیه به هم است و یا در تألیف کتاب‌های بعدی خود تا هفتاد درصد از مطالب کتاب قبلی خود استفاده می‌کند در واقع مخاطب برای یک محتوا دو بار پول می‌پردازد که این مورد هم نمونه ای از کتاب سازی است.

این ناشر با انتقاد از اینکه در کشور از ناشران حمایت صورت نمی‌گیرد ، اظهار کرد : در جامعه ما خرید کتاب به قدری ضعیف است که گاهی ناشر ترجیح می‌دهد کتاب را نفروشد.

دکتر شکاری تصریح کرد : در سال گذشته 80 هزار جلد کتاب تولید شده است که می‌توان به جرات گفت نیمی از آن‌ها حرفی برای گفتن ندارند.

در ادامه دکتر نبوی اظهار کرد : در سیستم دانشگاه‌های دولتی به دلیل نظارتی که برای اعضای هیات علمی وجود دارد مقالات تألیفی باید در مجلات علمی پژوهشی چاپ شود و داوران باید آن را ارزیابی کنند.

وی با بیان اینکه در دانشگاه بحث مقاله نویسی تخصصی است ، تاکید کرد: زمانی که اساتید متخصص برای داوری برگزیده می‌شوند با دقت زیادی آثار تألیف شده را بررسی می‌کنند.گرچه این موضوع نفی کننده این نیست که اصلاً اشتباهی رخ نمی‌دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد : فرآیند ارتقای اساتید بر اساس کتاب یا مقالات بسیار سخت گیرانه و با دقت همراه است و امکان تأیید مقالات و کتاب‌های سطحی بسیار کم است.

لازم به ذکر است  برنامه " گفت و گوی فرهنگی "  از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 بر روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می‌رود و علاقه مندان می‌توانند فایل صوتی برنامه را از سایت شبکه دریافت کنند.