به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره "ایران ساخت"، نشست خبری بخش ادبیات نخستین جشنواره فرهنگی هنری "ایران ساخت" با حضور ناصر فیض دبیر بخش ادبیات، اسماعیل امینی نماینده هیات داوران و مهدی فرج اللهی مدیر اجرایی این بخش در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

دبیر بخش ادبیات جشنواره ایران ساخت در ابتدای این نشست اظهار داشت: تبلیغات نقش مهم و اساسی را در ارائه یک محصول صعنتی دارد و عنصر هنر نقش بسزایی در این فرآیند ایفا می کند.

فیض با اشاره به جایگاه ادبیات در تولید تبلیغات اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار است زبان فارسی در یک جشنواره دیده شده است و امیدوارم در این جشنواره بخش ادبیات به صورت جدی و تاثیر گذار دیده شود.

وی افزود: تولید ملی و مصرف درست از کالای ایرانی همواره در حد یک شعار باقی مانده است ولی جشنواره فرهنگی هنری ایران ساخت می تواند گره گشای حمایت از تولید داخلی باشد.

دبیر بخش ادبیات جشنواه "ایران ساخت" با بیان اینکه اولویت اصلی داوری آثار ارسالی موجز بودن است، گفت: بخش اصلی داوری اثار کارآمدی و عامه فهم بودن آثار هنری خواهد بود و آنچه بیش از هر مسئله دیگری برای داوران بخش ادبیات اهمیت خواهد داشت، خلاقیت است.

فیض در پایان خاطرنشان کرد: این جشنواره فرصتی است مغتنم برای معرفی هنرمندان خلاق به تولیدکنندگان محصولات داخلی خواهد بود.

اسماعیل امینی نماینده هیات داوران نیز در این نشست تصریح کرد: از ظریفیت های هنر می توان برای رونق اقتصادی و بازار داخلی استفاده ببهینه کرد. نیاز است فاصله بین هنر و بازار کسب کار کاهش پیدا کند و این مهم به واسطه جشنواره "ایران ساخت" محقق خواهد شد.

وی افزود: نیاز است این اقدام برای حمایت از تولید ملی به جشنواره ختم نشود و برنامه ریزی برای ادامه مسیر صورت گیرد.

این جشنواره برای شرکت خصوصی و تولیدکننده خاصی نیست و هدف از برگزاری بخشی به نام ادبیات در این رویداد ایجاد ارتباط بین تولید کننده، بازار اقتصادی و هنر است. در فضایی که بین صنعت و هنر رابطه‌ای وجود ندارد همه ادعای زهد می‌کنند، غافل از آنکه کار هنری هم برای تداوم از توجه به مسائل اقتصادی ناگزیر است.

نماینده هیات داوران بخش ادبیات جشنواره "ایران‌ساخت" گفت: از زمانی که عرفان و تصوف بر فرهنگ ما مسلط شد، این تفکر پیش آمد که اهل فرهنگ باید به مادیات، پول و سرمایه‌ بی‌توجه باشند و گاهی این بی‌توجهی را به عنوان فضیلت یک هنرمند مورد تمجید قرار می‌دهند و یا برعکس وقتی می‌خواهند هنرمندی را سرزنش کنند.

مهدی فرج‌اللهی، مدیر اجرایی بخش ادبیات جشنواره ایران‌ساخت نیز با اشاره به مراحل ارسال آثار به دبیرخانه گفت: تاکنون 102 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که به تفکیک عبارتند از 42 اثر در بخش شعر، 35 اثر در بخش شعار و پیام‌های تبلیغاتی و 25 اثر در بخش تک‌نگاری.

وی درباره بخش‌ تک‌نگاری گفت: این بخش که نوعی مستندنگاری است، به توصیف عینی از یک کارآفرین یا یک موقعیت کاری، سرگذشت آدم‌های موفق و موفقیت‌های آنها مربوط می‌شود که قطعا برای مخاطبان جذابیت بیشتری خواهد داشت.

فرج‌اللهی ضمن بیان این مطلب که اسماعیل امینی، عباس احمدی و امید مهدی‌نژاد داوران این بخش از جشنواره هستند، اظهار داشت: برگزیدگان اول تا سوم در بخش شعر به ترتیب 4، 3 و 2 میلیون تومان و برگزیدگان دو بخش دیگر به ترتیب 2، 1.5 و یک‌ میلیون تومان جایزه می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین بخش دیگری نیز در این جشنواره طراحی شده به نام بخش غیرحرفه‌ای‌ها که برگزیدگان در هر سه رشته، 500 هزار تومان جایزه می‌گیرند.

دبیر اجرایی بخش ادبیات ضمن بیان این مطلب که محدودیتی برای شرکت‌ کردن در بخش‌های مختلف این جشنواره وجود ندارد، توضیح داد: نامزدهای این جشنواره در آذرماه معرفی خواهند شد و برگزیدگان در مراسم اختتامیه که روز 18 دی برگزار می‌شود، مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است، جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت" با اهداف "جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان"، "حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران"، "ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت" و همچنین "کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی" به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی با شعار "فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی" از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت" به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.