به گزارش هنرآنلاین آیین رونمایی از دانشنامه هنر عاشیقلار نوشته علی پولاد شامگاه پنجشنبه ۷ دی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد. در ابتدای این برنامه بعد از قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، گروه دالغا از استان آذربایجان شرقی به سرپرستی چنگیز مهدی پور در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی به اجرا پرداختند. در ادامه به دعوت سید عباس سجادی مجری مراسم گروه عاشیق از استان فارس به سرپرستی مسعود نامداری به روی صحنه آمدند و به اجرا پرداختند. گروه قشقایی به سرپرستی مسعود نامداری از استان فارس از اجراکنندگان این بخش بودند و به هنرنمایی پرداختند. همچنین گروه سوم از چهارمحال و بختیاری به سرپرستی عاشیق محراب باسوری نیز زمان اجرای بعدی مراسم را به خود اختصاص دادند. در ادامه ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی به ایراد سخنرانی پرداخت.

20231230_082642

وی گفت: همه ما موسیقی عاشیق را ارج می‌نهیم. موسیقی حاصل فرهنگ است و موسیقی هر قومی خاص آن قوم. موسیقی مبعث از فرهنگ است و فرهنگ نشات گرفته از سنت‌ها، عقاید، آداب و رسوم و اندیشه‌های آن قوم است. در ایران بزرگ فرهنگ‌های مختلفی وجود دارد و این تنوع، راز بقای یک جامعه است. همه ما باید این تنوع را بپذیریم و از آن استقبال کنیم. چراکه اساس خلقت بر مبنای تنوع است. وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند من شما را قبیله قبیله آفریدم تا همدیگر را بشناسید، لذا هیچ زبان و قومی نباید به حاشیه رانده شود. همه قومیت‌ها مقوم یکدیگر هستند، زبان‌ها نیز سرمایه ملت هستند و ما باید آن را حفظ کنیم و گسترش بدهیم.

کریمی خاطر نشان کرد: ما باید کاری کنیم که این زبان‌ها ارتقا یابند، زبان‌ها محصول فرهنگ قومی و دال بر این هستند که اقوام متنوعی داریم. هریک از اقوام در جای خود دارای موجودیت هستند و اهانت به هر قوم اهانت به خالق آن قوم است.وی تصریح کرد: فرهنگ شامل اصالت، هویت و روح هر جامعه است که هم زیربنای محصولات فکری و هم تمدن ساز است. تمدن عاملی است که عمدتا در ارتباط با معماری و ظواهر یک کشور پیدا می‌شود اما فرهنگ، عاملی معنوی و مبنایی و زیربنایی‌تر از تمدن است. بنابراین ما باید به فرهنگ‌ها اجازه دهیم از حاشیه به متن بیایند.

بخش بعدی آیین رونمایی از دانشنامه شش جلدی هنر عاشیقلار به اجرای گروه عاشیق از استان گلستان به سرپرستی وحید عطا اختصاص یافت. در‌ ادامه چنگیز مهدی پور، ماموستا کریمی، احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، حمید چیت چیان وزیر اسبق نیرو، علی اصغر شعردوست، علی اکبر صفی پور مدیر فرهنگی، محمدعلی سبحان الهی استاندار سابق آذربایجان شرقی، محمد سلمانی شاعر، سلجوق شهبازی مدیر خانه ایران عاشیقلاری و علی پولاد نگارنده دانشنامه هنر عاشیقلار برای رونمایی از این اثر روی صحنه آمدند.

20231230_082803

علی پولاد در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: کار دانشنامه درباره هنر عاشیقی کاری است که اگر من شروع نمی‌کردم، ممکن بود ۴۰ سال بعد این هنر کم کم افول پیدا کند. به لطف خداوند و با همکاری استادان این هنر و حرفه این دانشنامه تنظیم شد. می‌توانم بگویم پنج سال برای نگارش آن خون دل خوردم تا این اثر نگاشته و چاپ شود.وی افزود: یکی‌از دلایل این اقدامم این بود که زندگی عاشیق ها از نظر معیشتی خوب نمی‌گذرد. حدود شش ماه از سال را نمی‌توانند کار کنند و ما برای ماندگاری کارشان اقداماتی را شروع کردیم که امروز تا حدی به ثمر رسیده است و امروز در واقع روز تولد من است.

وی ادامه داد: چند جلد کتاب دیگر از من نیز در این مراسم در اختیار مخاطبان قرار گرفته است که یکی از آن ها برای من خیلی مهم است. ۱۷ سال پیش که عمل قلب باز انجام دادم، به این فکر می کردم که چه کنم تا قوی‌تر شوم و در این سال‌ها عمرم را به این کار تخصیص دادم. با همراهی ۴۰ پزشک، کتابی شامل ۷۲۰ راز سلامت را نوشتیم و امیدواریم هرکس این کتاب را بخواند و به توصیه‌هایش عمل کند زیرا در این کتاب صدها توصیه برای روح و روان و جسم جامعه و انسان وجود دارد. همچنین بخشی از کتاب به رابطه انسان با کائنات مربوط است. زیرا معتقدم اگر از کائنات انرژی لازم به ما نرسد، نمی‌توانیم زندگی کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: امروز افتخار کرده و می‌کنم که فرزند کوچک ایران هستم و به در تبریز و آذربایجان به دنیا آمده ام افتخار می‌کنم.

20231230_082647

در ادامه برنامه پولاد لوح و تندیس ویژه این برنامه را به چنگیز مهدی پور از عاشیق‌های پیشکسوت تقدیم کرد.همچنین نشانی را نیز به ماموستا کریمی هدیه داد.مسعود نامداری،محراب باسوری، رحیم عطا، آیدین مهدی پور، علی جمالی، جلیل حمیدی، ستار خدایی، علی قلیزاده، شهباز سلیمانی،نصرالله زرگر از عاشیق‌هایی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.در ادامه لباس ویژه عاشیق‌ها که توسط علی پولاد طراحی شده بود، به عاشیق چمنی، شهباز سلیمانی،محبوب خلیلی و… اهدا شد. همچنین اجرای بداهه محبوب خلیلی عاشیق برجسته کشورمان به همراه محمود جهانگیری نوازنده و هنرنمایی گروه‌های عاشیق از استان‌های همدان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و… از بخش‌های پایان مراسم رونمایی از دانشنامه هنر عاشیقلار بود.