برنامۀ گفت‌وگومحور جلد دوم از شبکه کتاب با حضور علی‌الله سلیمی، روزنامه نگار، منتقد ادبی و نویسندۀ کتاب «تب خشک‌سالی» و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی پخش شد.

   به گزارش روابط‌عمومی شبکه کتاب، کتاب «تب خشک‌سالی» روایت تغییرات اقلیمی و رابطه انسان و طبیعت است که در پی خشک‌سالی طولانی‌مدت، ساکنان یک منطقۀ روستایی به فروش زمین‌های کشاورزی و مهاجرت به شهرهای اطراف روی می‌آورند. در این ‌میان، عده‌ای با سوءاستفاده از موقعیت درماندۀ روستاییان، زمین‌های آن‌ها را با کمترین قیمت می‌خرند و در این راه رقابت پنهان و پیدا بین آن‌ها شکل می‌گیرد که باعث برخی تنش‌ها در بین روستاییان می‌شود. این کتاب در 139 صفحه و از سوی نشر صاد منتشر شده است.

   سلیمی با اشاره به کتاب «تب خشک‌سالی» که اولین و جدیدترین اثر خود در حوزۀ بزرگسال است، بیان کرد: این کتاب جدیدترین اثر من در حوزۀ داستان بزرگسال است که توسط نشر صاد منتشر شده است و چون در بخش کودک و نوجوان هم فعالیت دارم و پیش از آن هم مجموعه داستان‌هایی داشتم، می‌توان گفت که این رمان جزو اولین رمان‌های من در حوزۀ بزرگسال و موضوع آن مرتبط با مسائل زیست محیطی است.

   وی افزود: این مسئله سال‌ها ذهن من را درگیر خود کرده بود که شرایط زیست محیطی چقدر می‌تواند در روابط اجتماعی انسان‌ها تأثیرگذار باشد. من سعی کردم این موضوع را به نوعی در قالب داستان روایت کنم که بازتابی از تحول زیست محیطی و تبعاتش در جامعه قابل مشاهده است و شخصیت های آن به نوعی زندگی‌شان متأثر از وضعیت خشکسالی است.

   این روزنامه نگار با اشاره به سخت بودن نوشتن داستان کوتاه نسبت به رمان، گفت: نوشتن داستان کوتاه به مراتب نسبت به رمان سخت تر است. شما اگر بتوانید در قالب داستان کوتاه و محدودۀ مشخص موضوعی را به سرانجام برسانید، کار دشواری است. من سال‌ها قبل به دلیل اینکه با تعدد سوژه روبرو بودم بیشتر به سمت داستان کوتاه کشیده شدم و تا قبل از نوشتن این کتاب بیشتر کار من در نوشتن مجموعه داستان‌ها و زندگینامه‌های داستانی سرداران دفاع مقدس و مفاخر علمی و فرهنگی بود اما کتاب «تب خشک‌سالی» ظرفیت این را داشت که به صورت رمان مستقل و متفاوت از دیگر آثار من  نوشته شود.

   او در ادامه اظهار کرد: این کتاب را می توانستم در قالب داستان کوتاه بنویسم ولی چون مدت‌ها آن را از بین سوژه‌های دیگر انتخاب کرده بودم دربارۀ آن پژوهش کردم و وقت بسیاری را برای آن  نسبت به یک داستان کوتاه صرف کردم به همین دلیل احساس کردم که باید متفاوت تر از بقیۀ داستان ها نوشته شود. این رمان  براساس مستندات داستانی است و در عین تخیلی بودن تلاش کرده است که بیشتر به مؤلفه های داستان وفادار باشد.

   سلیمی تصریح کرد: نویسندگان علاقه دارند تمام قالب های نوشتاری را تجربه کنند و برای من هم نوشتن رمان از مواردی بود که دوست داشتم آن را تجربه کنم. کتاب «تب خشک‌سالی» برای انتشار در ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده شد اما به دلیل مشکلات گرانی و کمبود کاغذ دیرتر به دست مخاطبان رسید. همچنین به دلیل مشکلاتی از این حیث یکی دیگر از کتاب‌های من 9 سال است که در دست ناشر است اما هنوز منتشر نشده است.      

   این نویسنده با توجه به واقعی بودن داستان و شخصیت‌های کتاب خود، بیان کرد: ولایت خمسه که در کتاب به آن اشاره می شود منطقه ای است در حد فاصل سه استان همدان، کردستان و زنجان که تقریباً وجود خارجی دارد اما در اینجا به صورت داستانی بیان شده است. تصور من این بود که در این کتاب انسان‌ها و مکان‌ها به هم ارتباط دارند و سعی کردم تا حدودی نشانه‌هایی از واقعیت در آن باشد. در حین نگارش داستان شخصیت‌ها الگوهایی بودند که در ذهنم بود که مابه ازای واقعی داشتند اما  وقتی وارد دنیای داستان می‌شوند، تغییر می‌کنند و به شکل خود وجود ندارند.

   سلیمی در پایان گفت: افراد این داستان می‌خواستند که از این بلایای طبیعی سود ببرند و نفع آنها در این بود که فرد بعدی  را از دور خارج کنند و مدام این جریان در حال گردش بود و در این داستان تعدد شخصیت‌ها هستند که داستان را پیش می‌برند. همچنین این داستان دارای دو شخصیت محوری است و دیگر شخصیت‌ها مکمل کاراکترهای اصلی هستند. در تب خشک‌سالی افرادی که در حاشیۀ داستان قرار دارند کارایی و نقش‌آفرینی بیشتری دارند و به عنوان حلقۀ اتصالی عمل می کنند.  

   گفتنی است، برنامۀ جلد دوم هر هفته دوشنبه‌ها ساعت 18 به صورت زنده از ketab.tv پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.