گروه فرهنگ و ادبیات: یک رسانه پویا، درست، دقیق و تاثیر گزار می شناسیم که این ایام به بهتر می توانیم تاثیر آن را مشاهده کنیم و آن رسانه مجالس هیئت است. شاید این شکل از رسانه و تاثیر گزاری آن را در هیچ نقطه ای از گیتی نیابیم به جز آن نقطه ای که شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام زندگی می کنند.

ویژگی های این رسانه پویا سبب شده است که بتوانیم آن را رسانه ای منحصر به فرد بدانیم. باید ابعاد این رسانه به شکل دقیق واکاوی شود که چگونه ۱۴۰۰ سال است حق را در وجود انسان ها زنده نگه داشته است.

اولین و شاید مهم ترین ویژگی رسانه هیئت مردمی بودن آن است. یعنی عده ای با تمام وجود خود بدون داشتن طمع های مادی و دنیوی این محفل را برپا می کنند. حتی در سال های پس از انقلاب اسلامی هم باز  مردم هستند که هزینه های هیئات را تامین می کنند. به برکت انقلاب اسلامی حتی پادگان ها و ورزشگاه ها محل تشکیل هیئات هستند اما باز هم این مردم هستند که بخش مهمی از فعالیت های آماده سازی هیئت ها را انجام می دهند.

محفل های کوچک و خانگی نیز از همین قاعده پیروی می کنند و باعث می شود که منش و روش اهل بیت از طریق این رسانه در همه نقاط به گوش مخاطب برسد. شاید اگر ویژگی مردمی بودن این رسانه نبود، باقی ویژگی های منحصر به فرد این رسانه نیز آن طور که باید و شاید موثر نمی افتاد.

دومین ویژگی این رسانه این است که هر دو بعد عقل و احساس مخاطب را درگیر خود می کند. ابتدا علما از علم دین می گویند و سپس شعرا و مادحین جان مخاطب را به این مفاهیم بلند و والا آغشته می کنند. این دو ویژگی چنان منظم و دقیق کنار هم قرار گرفته که سبب شده است بسیاری از مفاهیم دینی از منابر حسینی و هیئات به مخاطب انتقال پیدا کند. از تاثیر شعر بر روح و جان مخاطب نیز نباید غافل شد. گاهی یک بیت شعر کار هزاران منبر را انجام می دهد و باعث می شود مسیر انتقال پیام به مخاطب سریع تر و سهل تر طی شود. وقتی سخن علمی و عقلانی از دین با شعر و احساس و موسیقی مناسب در مداحی و شعر خوانی تلفیق می شود می توان احساس معجزه داشت.

سومین ویژگی در مورد مساعدت همه جوانب جهت رسیدن پیام به مخاطب است. به عنوان مثال می دانیم اطعام در مراسم اهل بیت توصیه شده است و احتمالا کسی به هیئت رفته می داند که ابتدا می تواند گلوی تازه کند و وارد محافل شود و در پایان هم به دست خادمان و دست اندرکاران اطعام می شود. این اطعام باعث می شود که پیامی که قرار است در منابر و مداحی ها به مخاطب منتقل شود، بهتر منتقل شود. زیرا مخاطب احساس می کند که قرار است پیام را از کسانی بگیرد که بیشترین خدمات را بدون منت به او می رسانند و بیشترین احترام را به او می گذارند. از طرف دیگر فضاسازی مربوط به هیئت و تمامی جوانب دیگر در خدمت رساندن پیام قرار می گیرند.

چهارمین ویژگی هیئت به مثابه یک رسانه این است که همه سنین و خانواده ها مخاطب پیام های هیئات هستند. در عاشورای سال شست و یک هجری قمری در صحرای کربلا از سنین و اقشار مختلف در جبهه حق حضور داشتند. دختر سه ساله در کنار نوجوان یازده ساله در لشگر امام حاضر بودند و برای حقانیت امام خود به شهادت رسیدند.

همینطور خادمان و برقرارکنندگان این محافل نیز می توانند از هر قشری باشند. گاهی شاهد هستیم که یک خانواده تمامی توان خود را صرف برقراری هیئات می کند. وقتی خانواده به عنوان یکی از اصلی ترین نهادهای جامعه به عنوان یک عضور موثر در برقراری محافل نقش ایفا می کند باعث می شود که پیام ائمه معصومین و هر آنچه مراد هیئت است همه گیر و همه جانبه منتقل شود.

 پنجمین و آخرین ویژگی که قصد داریم از تمایزات رسانه ای هیئت عنوان کنیم موضوع محبت است. مخاطب رسانه هیئت قرار است با عمق جان خود پیامی را درک کند؛ فلذا باید همه کسانی که قصد دارند به عنوان برپا کنندگان هیئت این پیام را انتقال دهند خود نیز ابتدا آن را بپذیرند و درک کنند و سپس برای انتقال آن به حاضرین در محافل هیئات تمام هم و غمشان را دخیل کنند تا پیام به عمق جان مخاطب برسد. وادی اهل بیت وادی محبت است و انتقال مفاهیم دینی به جز از طریق محبت ممکن نمی باشد، بنابراین رسانه ای لازم است که این مفاهیم را با بهترین وسیله به عمق جان مخاطب انتقل دهند. محبت را نباید دست کم گرفت، زیرا مبانی عقلانی صرفا نمی تواند به حرکت درست در مسیر دین کمک شایانی کند. بلکه باید دریچه احساس را در دریافت دین و عمل به دستورات آن دخیل کرد.

 این پنج ویژگی که ذکر شد بخشی از تمایزات رسانه هیئت می باشد. می توان درباره رسانه هیئت و تاثیر گزاری آن بسیار نوشت و بیان کرد.