به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در مراسم رونمایی از پوستر سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب، با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد نمایشگاه کتاب تهران در سطح منطقه گفت: این نمایشگاه به لحاظ ابعاد و کیفیت به رویدادی کم‌نظیر بدل شده و این شکوه مختص جامعه فرهنگی و اصیل ایرانی است که از سابقه تمدنی چندین هزار ساله برخوردار است از سوی دیگر به برکت اسلام و انقلاب اسلامی، ایران اسلامی همواره پیشتاز رویدادهای فرهنگی هنری در منطقه و نظام بین‌الملل بوده است‌.

اسماعیلی با یادآوری تمهیدات دولت مردمی و در راس آن وزارت فرهنگ برای برپایی باشکوه نمایشگاه کتاب تهران گفت:  امیدوارم در سایه همدلی و عنایت همه بخش‌ها، مسئولان، تصمیم‌گیران کشور، قوای سه‌گانه، اصحاب فرهنگ و رسانه و نهادهای حمایتی، سی و چهارمین دوره نمایشگاه تهران به مهمترین رویداد در ادوار برگزاری نمایشگاه تبدیل شود. 

وزیر فرهنگ با اشاره به وجوه تمایز این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته، گفت: نمایشگاه امسال بیشترین وسعت را نسبت به گذشته به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر بخش بین الملل نمایشگاه امسال با حضور پرشور نمایندگانی از کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود و کشور تاجیکستان نیز میهمان ویژه این دوره خواهد بود. 

وی همچنین تکمیل چرخه حمایتی وزارت فرهنگ از حوزه نشر و کتاب را دیگر وجه تمایز نمایشگاه کتاب امسال نسبت به گذشته برشمرد و گفت: امسال دویست کتابفروش در نمایشگاه حضوری فعال دارند و تعداد نهادهای مشارکت کننده نیز افزایش چشمگیری داشته است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: ایران امروز در اوج توسعه علمی و فرهنگی قرار دارد و نمایشگاه کتاب تجلی این پیشرفت خواهد بود و امیدواریم مردم با حضور در نمایشگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب روزهای پرنشاطی را تجربه کنند.

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود به اهتمام دولت مردمی برای خودکفایی کشور در تولید کاغذ پرداخت و گفت: کارگروه ویژه دولت به ریاست معاون اول ریاست جمهوری به صورت مستمر وضعیت تولید کاغذ در کشور را دنبال می‌کند. 

وی ادامه داد: در یکسال گذشته شاهد افزایش ظرفیت تولید کاغذ در کشور بوده‌ایم به گونه‌ای که طلیعه خودکفایی کامل در تولید کاغذ نمایان شده و امیدواریم بزودی با برگزاری جشن خودکفایی، وعده دولت در این زمینه محقق شود. 

اسماعیلی یادآور شد: تلاش می‌کنیم با کاهش هزینه تمام شده نشر و تقویت نظام حمایت از تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان، حوزه نشر کتاب را تقویت کنیم. 

وزیر فرهنگ همچنین به اقدامات دولت برای ارتقای مصرف بهینه فرهنگی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد در سال جاری شاهد تولید کتاب و اقلام مفید و با کیفیت فرهنگی و افزایش سرانه مطالعه در کشور باشیم.

نمایشگاه کتاب، رویدادی موفق و پیش‌برنده در حوزه فرهنگ 

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این مراسم با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده برای این رویداد گفت: امیدوارم نمایشگاه، یک رویداد موفق و پیش‌برنده برای حوزه فرهنگ در کشور باشد، نهادهای مختلفی از این نمایشگاه حمایت کردند.

 وی افزود: از ۲۰ اردیبهشت‌ماه میزبان جمعیت علاقه‌مند به کتاب و مردم خواهیم بود.

احمدوند همچنین گفت که این پوستر از میان تعدادی پوستر مختلف انتخاب شده است و امیدواریم که ناشران در فضاهای اختصاصی از آن استفاده کنند.