به گزارش هنرآنلاین ، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد درباره سیاست، راهبرد و برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه بین‌الملل ازجمله حضور در ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری) اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که در بخش بین‌الملل وجود دارد، حضور در مجامع بین‌المللی و استفاده از ظرفیت این مجامع است. در حوزه کتابخانه‌های عمومی نیز ایفلا این ظرفیت گسترده را دارد و همین فضا موجب شد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از این فضا استفاده کند.

وی با بیان اینکه حضور و عضویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایفلا و کمیته‌های آن مقدماتی داشت، عنوان کرد: مشارکت و تعامل نهاد کتابخانه‌ها در ایفلا مقدماتی داشت که این مقدمات طی شد و نخستین‌بار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چهار بخش «ادبیات و خواندن»، «خدمات کتابخانه‌ای ویژه افراد با نیازهای خاص»، «ساختمان و تجهیزات کتابخانه‌ای» و «کمیته منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه» کاندیدا معرفی کرد.

رمضانی اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چنانچه توفیقی در این کیمته‌ها از نظر کسب رأی داشته باشد یا خیر؛ این مسیر را با جدیت دنبال می‌کند؛ زیرا این راه یک شروع برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که بتواند با جدیت و استمرار بیشتر در این فضا وارد شود.

 

حضور در ایفلا با هدف انتقال تجریبات و بهره‌گیری از دیدگاه‌ها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به این پرسش که حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایفلا چه دستاورد و ارزش‌افزوده‌ای برای این نهاد خواهد داشت، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اطمینان راسخ دارد که باید از ظرفیت‌های بین‌المللی، ارتباطات و تعاملات در سطح جهانی برای معرفی اقداماتی که در جمهوری اسلامی ایران انجام شده، به‌خصوص در بخش فرهنگ و کتابخانه‌های عمومی، استفاده، تجربیات کشورمان در بخش فرهنگ و کتابخانه‌ای را منعکس و از تجربیات کشورهای دیگر در  این بخش بهره ببرد

رمضانی با بیان اینکه حضور پُرقدرت در بخش بین‌الملل ازجمله ایفلا، تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیاست کلی دولت مردمی است، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز تابع این سیاست است و با پیگیری آن امیدواریم دستاوردهای خوبی را در این زمینه به‌دست بیاوریم.

 

خدمات کتابخانه‌های عمومی ایران قابلیت عرضه جهانی دارد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره ظرفیت‌هایی که در کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش‌های مختلف برای عرضه در بخش بین‌الملل ازجمله حضور ایران در ایفلا دارد، عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از حیث داشتن شبکه کتابخانه‌ای گسترده در کشور شرایط بسیار خوبی را دارد و بعد از انقلاب اسلامی نیز فعالیت‌های خوبی در این حوزه انجام شده است. ایران از نظر تعریف و توسعه خدمات؛ که یکی از کارکردهای ویژه و اساسی کتابخانه‌های عمومی است، ظرفیت خوبی دارد و جزو کشورهایی است که در حوزه توسعه خدمات پیشرو است.

رمضانی گفت: نهاد کتابخانه‌ای عمومی کشور برای حضور در ایفلا ظرفیت دیگری دارد و آن نیروی انسانی و کتابداران کاربلدی است که می‌توان از دانش، ایده‌ها و تجریبات آن‌ها در فضای کتابخانه‌های عمومی و بخش بین‌الملل مانند حضور در ایفلا بهره برد.

 

تلاش برای حضور پررنگ کتابداران ایرانی در نهاد

وی درباره تهمیدات نهاد کتابخانه‌های برای حضور بیشتر در ایفلا عنوان کرد: کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اکثر دوره‌های آموزشی، کلاس‌ها و وبینارهایی که تاکنون به شیوه مجازی از سوی ایفلا برگزار شده، شرکت کرده‌اند و از این ظرفیت استفاده شده اما در بخش شرکت کتابداران و ارسال مقاله به ایفلا نیز این همکاری‌ها شکل گرفته است.

رمضانی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش کرده محتوای تولیدی از سوی کتابداران را ترجمه و حتی نیاز محتواهایی آنان که در ایفلا منتشر شده را به فارسی ترجمه کرده و در اختیار آنان قرار بدهد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه با جدیت وارد بخش بین‌الملل شده‌ایم و تلاش داریم از ظرفیت ایفلا برای پیشبرد اهداف خود در بخش کتابخانه‌ای بهره ببریم، اظهار کرد: یک سری اقدامات در حوزه بین‌الملل پیش از ورود به ایفلا نیز از سوی نهاد انجام شده بود؛ مانند مراودات با کشورهای منطقه که با اولویت آن را نیز پیگیری خواهیم کردیم.

 

تعامل با کتابخانه نجف اشرف عراق

رمضانی با بیان اینکه با کشور عراق نیز یک سری همکاری‌هایی در بخش کتابخانه‌ای انجام دادیم، گفت: در آینده نیز یک سری فعالیت‌هایی را با کشور عراق در زمینه کتابخانه‌ای خواهیم داشت که اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ البته در حال شکل‌گیری همکاری‌ با کشورهای دیگر در بخش کتابخانه‌ای هستیم و روابط بین‌المللی خود را امسال گسترش خواهیم داد.

رمضانی درباره همکاری کتابخانه‌ای با کشور عراق افزود:‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با کتابخانه امیرالمؤمنین‌(ع) نجف اشرف کشور عراق یک همکاری مشترک را آغاز کرده است. بر همین اساس، هیئت ایرانی سفری را به نجف و کربلا انجام داده و هیئت عراقی نیز سفری را به ایران در این زمینه داشته است؛ همچنین تفاهم‌نامه‌ای نیز در این زمینه امضا شده تا دو کشور در بخش انتقال تجربیات و مراودات بین‌کتابخانه‌ای تعاملاتی را شکل بدهند.

 

تشریح و تبیین حضور نهاد در حوزه بین‌الملل

وی با بیان اینکه ساختار حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش بین‌الملل را امسال تشریح و تبیین خواهیم کرد، اظهار کرد: حتماً محورها و اولویت‌های حضور نهاد در حوزه بین‌الملل را در آینده تبیین و تشریح و با جدیت این مسیر را دنبال خواهیم کرد؛ البته مراودات بین‌المللی با ایفلا و کشورهای منطقه باید زمینه‌ساز ارتقاء کتابخانه‌های عمومی در داخل و انعکاس و انتقال تجربیات ایران و ظرفیت‌هایی این حوزه به جهان شود.