به گزارش هنرآنلاین، نشست «در آئین آوینی» به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت مرتضی آوینی ، امروز یکشنبه ۲۰ فروردین با حضور وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی و مهدی جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد. در این نشست که محمدحسین بدری به عنوان دبیر علمی جلسه حضور داشت، تفکر و اندیشه شهید اهل قلم، مرتضی آوینی در سی‌امین سالگرد شهادت او بازخوانی شد.

یامین پور در ابتدای این‌جلسه با اشاره به اینکه شهید آوینی یکی از معلم‌های برآمده در دل انقلاب اسلامی بود، گفت: برخی از انسان‌ها توان و توانمندی‌هایشان قابل قیاس با دیگران نیست و در این خصوص می‌توان به انقلاب اسلامی و ظهور آن توسط امام راحل اشاره کرد که به واقع پنجره جدیدی در عالم را به روی ما و تاریخ باز کرد.

وی ادامه داد: شهید آوینی هم گزاره و شیوه جدیدی را به ما معرفی کرد که در واقع بیانگر فهم و درک جدیدی از عالم بود. او از دو طریق یعنی هنر و بیان حکمی توانست آثاری ماندگار را خلق کند که شاید با علم جدید هم توان خلق آن نبود. در این خصوص باید به روایت فتح اشاره کرد که تجلی خود شهید آوینی بود. او در روایت فتح، تنها به روایت جنگ نپرداخت و از همه چیز از جمله انسان و زمان باقی سخن گفت.

یامین پور گفت: وی در بسیاری از آثارش ما را متحیر کرد به طوری که دیدم انقلاب اسلامی در دوران جنگ چه انسان‌هایی را به ما معرفی کرد و در خود جای داده است. او همانگونه که از جنگ می‌گفت، از حکمت و هنر هم حرف می‌زد، مقاله و کتاب می‌نوشت و چه جالب که از بسیاری از جهات از همه بهتر می‌گفت.

وی شهید آوینی را معلم انقلاب خواند و گفت: او به خوبی پس و پشت مردمی که انقلاب کردند و سپس به جبهه رفتند و شهید شدند را نشان داد. آنهایی که برای دفاع از کشورمان و برای شهادت از یکدیگر سبقت گرفتند. آوینی توانست این راز را بیان کند. صدا و گویش برنامه روایت فتح هنوز بعد از ۳۰ سال برای ما نشانه‌ای از همدلی و اتحاد است و انگار او نه از خارج بلکه از درون این عالم، نوعی تقرر ظهوری داشت.

در ادامه این نشست مهدی جمشیدی نیز با اشاره به اینکه شهید آوینی با نوشتن چندین جلد کتاب و ساخت فیلم و برنامه ساخته گفت: برخی از آثار وی که در دهه ۷۰ خلف شده با وضعیت کنونی برابری می‌کند. او تاکید فراوانی بر وفاق داشت. او در عین اینکه صلح طلب و آرام و با چهره‌ای خندان در بین همه ظاهر می‌شد، همانگونه هم صریح و شجاع بود. او به درستی در تحقیق و بررسی‌های خود به این نکته رسیده بود که رسانه و دین و تاریخ چه نقش مهمی در وفاق دارند.

در این جلسه اشاره‌ای هم به مقالات و آثار مکتوب شهید آوینی شد و سخنرانان با خواندن بخشی از این آثار ماندگار به تحلیل و بررسی آن پرداختند.

در پایان این نشست نیز محمدحسین بدری که مدیریت جلسه را بر عهده داشت به تأثیر خط فکری و آثار شهید آوینی بر فرهنگ و رسانه اشاره کرد.