به گزارش هنر آنلاین ، سیدعلی طباطبایی رئیس اداره مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس گفت: مرمت ۱۶۴ نسخ خطی و قرآن، ۲۳۰۷۹ نسخ خطی و قرآن بسیار نفیس، آفت‌زدایی از ۹۷۰۸ سند و کتاب از جمله اقداماتی است که در سال ۱۴۰۱ توسط کارشناسان مرمت با هدف حفظ میراث فرهنگی اسلامی انجام شده است.

وی با اشاره به مرمت نسخ ارزشمند قرآنی متعلق به سده‌های ۵تا۸ هجری قمری گفت: این موارد که در شمار آثار نفیس و ارزشمند آستان قدس رضوی محسوب می‌شود دارای سرلوحه و شمسه‌های طلاکاری شده هستند که به آسیب‌های متعدد محیطی و فیزیکی مبتلا بودند که مرمت آن مدت زمان طولانی را به خود اختصاص داد.

رئیس اداره مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس، مرمت سند طوماری، کتیبه فولادی مطلا مربوط به ضریح مرصع، سفال، قاب آینه لایه چینی منقوش، تنها اسلحه سرپر موجود در گنجینه، قالی نفیس دوره صفویه، عاج فیل حجاری و مرمت اشیای فلزی (سکه وظرف) را از جمله دیگر اقدامات اداره مرمت برای حفظ آثار برشمرد.

وی نظارت بر روند عملیات حفاظت و مرمت نسخ خطی پروژه میکروفیلم نور، غبارروبی ضریح پوش سرمه دوزی و مروارید دوزی، مستندنگاری و بررسی آسیب شناسی فرش و منسوجات اهدایی دکتر صباحی، بررسی و آسیب شناسی اشیای موزه‌ای، انجام پاسپارتو تصاویر انقلاب اسلامی برای نگارخانه رضوی، تهیه شناسنامه و عملیات حفاظتی قالی‌های فوق نفیس ابریشمی، چیدمان نسخ خطی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برای موزه را بخش دیگری از عملکرد کارشناسان مرمت آثار تاریخی این مجموعه عنوان کرد.

مرمت یک عکس مربوط به قرن ۱۴، مرمت و صحافی آلبوم تمبر از موزه مرکزی، مرمت جعبه نسخ خطی، لوح نقره موزه هدایای رهبری، مرقع صد کلمه موزه نهج‌البلاغه و تابلو نقاشی تصویر حاج قاسم سلیمانی از دیگر اقدامات این مجموعه طی سال گذشته بود که وی بدان اشاره کرد.

طباطبایی گفت: در سالی که گذشت کارشناسان مرمت این سازمان ضمن بررسی و آسیب شناسی آثار موجود در موزه‌های رضوی، مرکز اسناد و نسخ خطی این سازمان با مهندسین سازمان فنی و نگهداری برای بهبود شرایط موزه‌ها و مخازن جلساتی را برگزار کردند.

همچنین اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور است که در حال حاضر حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و… به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص این اداره انجام می‌گیرد.