به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، بزرگداشت حیکم نظامی با نمایش فیلم‌های «ایران سرای من است» و «مردی بدون سایه» همراه با نشست‌های تخصصی (رو در رو با هنرمندان تجسمی) و سخنرانی فریده گلبو رما‌ن‌نویس، به مدت چهار روز در فاصله ۱۴ تا ۲۰ اسفندماه ساعت ۱۵ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.

در نخستین روز بزرگداشت حکیم نظامی، یکشنبه ۱۴ اسفند ساعت ۱۵، فیلم سینمایی «ایران سرای من است» به کارگردانی پرویز کیمیاوی و تهیه‌کنندگی زنده‌یاد محمدرضا سرهنگی محصول سال ۱۳۷۷ به مدت ۹۰ دقیقه به نمایش در می آید. فیلم درباره سهراب، نویسنده جوان کرمانی است که در تدارک تالیف کتابی درباره تاریخ شعر کهن ایران است و برای دریافت مجوز چاپ کتابش در راه تهران در کویر گم می‌شود. در راه با شخصیت‌های عجیبی آشنا می‌شود و شاعران قدیمی از جمله نظامی در برابر او ظاهر می‌شوند. عاقبت از طریق قنات‌های خشک کویر از راهروهای متروی تهران سر درمی‌آورد.

فیلم «مردی بدون سایه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علیرضا رییسیان محصول سال ۱۳۹۷ به مدت ۹۰ دقیقه، دوشنبه ۱۵ اسفندماه ساعت ۱۵ به نمایش در می آید. این فیلم در ایران و اسپانیا فیلمبرداری شده‌ است. در واقع قصه فیلم با الهام از داستان «ماهان کوشیار» نظامی و حکایت «زن پارسا» عطار نیشابوری نوشته شده و داستان مردی را روایت می‌کند که بر اثر یک ‌سری اتفاقات تلخ دچار خشونت ناگهانی می‌شود.

سخنرانی فریده گلبو با موضوع «جایگاه نظامی در ادبیات کلاسیک فارسی» در سومین روز بزرگداشت حکیم نظامی سه شنبه ۱۶ اسفند ساعت ۱۵ برگزار می‌شود. گلبو رمان‌نویس است و آثاری از شاعران از جمله «لیلی و مجنون»، «خسرو و شیرین» و «هفت پیکر نظامی» را به نثر درآورده است.

همچنین روز شنبه ۲۰ اسفند نشست تخصصی رو در رو با هنرمندان تجسمی با موضوع «نظامی در آثار هنر معاصر» برگزار می شود.

علاقه‌مندان برای دیدن فیلم  و حضور در نشست‌های تخصصی می‌توانند، در روزهای اعلام شده (۱۴تا ۱۶ و ۲۰ اسفندماه) ساعت ۱۵ به خیابان کارگرشمالی، جنب پارک لاله، سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.