به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، همزمان با چهل‌وچهارمین فجر شکوهمند انقلاب اسلامی، آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عصر جمعه چهاردهم بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر، علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران، رضا اسماعیلی دبیر علمی هفدهمین جشنواره شعر فجر، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور و جمعی از شاعران و پژوهشگران برجسته داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

امام خامنه‌ای بیشترین نقش را در ارتقای شعر و ادبیات دارند

محمدمهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، ضمن تبریک ولادت علی‌بن‌ابیطالب (ع) و عید بزرگ چهل‌وچهارمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، بیان کرد: خدای متعال را شاکریم در چنین شبی اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شد.

او با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران یک نهضت بزرگ با بافتی فرهنگی است، عنوان کرد: اندیشمندان بزرگ انقلاب، رهبران آن نیز هستند. بسیاری از تحولات سیاسی، یک گروه نظریه‌پرداز و رهبران فکری و یک گروه عملیاتی و اجرایی دارند. امتیاز بزرگ انقلاب اسلامی ایران این است که رهبر، موسس و بنیانگذار آن مهمترین نظریه‌پرداز این حرکت بزرگ هم بود. امام(ره) یک شخصیت کم‌نظیر، حکیم، فیلسوف، عارف، مفسر، فقیه، عالم بزرگ و مرجع تقلید مومنان بود؛ از این‌رو فضای تنفسی این نهضت تماما فرهنگی است و آثار فرهنگی که در این نهضت بزرگ حضور داشته و نقش‌آفرینی کردند در حوزه شعر و ادبیات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امام عظیم‌الشان ما در کنار همه خصلت‌های بزرگ و تبحری که در دانش‌های مختلف داشت، خود یک شاعر توانمند بود، ابیات زیر از امام خمینی (ره) را خواند:

غم مخور، ایام هجران رو به‌ پایان می‌‌رود

این خمارى از سر ما مى‌‌گساران مى‌رود

پرده را از روى ماه خویش، بالا مى‌زند        

غمزه را سر مى‌‌دهد، غم از دل و جان مى‌رود

بلبل اندر شاخسار گل هویدا مى‌‌شود       

زاغ با صد شرمسارى از گلستان مى‌‌رود

محفل از نور رخ او نورافشان مى‌‌شود      

هر چه غیر از ذکر یار، از یاد رندان مى‌رود

ابرها از نور خورشید رخش پنهان شوند     

پرده از رخسار آن سرو خرامان مى‌‌رود

وعده دیدار نزدیک است، یاران مژده باد    

روز وصلش مى‌رسد، ایام هجران مى‌رود

او افزود: رهبر عزیز انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیز در کنار همه خصلت‌ها و ویژگی‌های مهم و منحصر به‌فردی که دارند، بیش از ۳۳ سال کشتی انقلاب را در میان امواج متلاطم هدایت کردند. ایشان خود شاعری برجسته هستند و هر سال در ماه مبارک رمضان و در شب تولد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی(ع) میزبان شعرا هستند و در عین حال جریان شعری و ادبی را در راستای اهداف انقلاب راهبری کردند.

او ضمن بیان این‌که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بیشترین نقش را در ارتقای شعر و ادبیات به‌ویژه در حوزه انقلاب اسلامی و مقاومت دارند، عنوان کرد: این شخصیت عالی‌قدر همچون یک باغبان و پدری دلسوز حامی شعرا و ادبای این سرزمین هستند. این افتخار بزرگی است که در سرآمد شعر و ادبیات ما چنین شخصیت فرزانه‌ای قرار دارد.

اسماعیلی با اشاره به انتخاب علی‌محمد مودب به‌عنوان دستیار حوزه شعر وزیر و ضمن تشکر از حضور شاعران کشورهای دیگر در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، بیان کرد: ما در دولت انقلابی و مردمی به حوزه شعر به‌صورت ویژه توجه نشان داده و برای ترفیع آن برنامه‌ریزی کردیم. همچنین طبق مطالبه برخی از شاعران بنا شد تا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخشی را به حوزه شعر اختصاص دهیم و این امر به واسطه استاد مودب عملیاتی خواهد شد. با توجه به این امر امیدواریم برنامه‌‌ای مدون برای ارتقای هرچه بیشتر جایگاه شعر و شعرا پیش‌بینی و تنظیم کنند. 

محمدمهدی اسماعیلی در پایان سخنان خود گفت: شورای پاسداشت زبان فارسی نیز با مسئولیت دکتر یاسر احمدوند در حال شکل‌گیری است تا زبان رسمی کشور در حوزه‌های مختلف تبلیغاتی، تجاری، علمی و... مورد بی‌مهری قرار نگیرد. 

کلمات؛ یاری‌گر و نصرت‌بخش انقلاب اسلامی

یاسر احمدوند نیز در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، ضمن تبریک دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، میلاد با سعادت امیرالمومنین (ع) و ایام پر سعادت ماه مبارک رجب، بیان کرد: تعریف از رویدادها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید تنها برپایی مجالس و مراسم نیست؛ از این رو هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر مجموعه‌ای از رویدادها و برنامه‌هایی است که از چند ماه گذشته شروع شده و در یکی دو ماه اخیر نیز رویدادها، برنامه‌ها و محافل شعری متعدد در استان‌های مختلف کشور برگزار شد. شعر در انقلاب اسلامی ایران از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در دولت سیزدهم و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویکرد جدی به مقوله شعر در اولویت قرار گرفته است.

او با اشاره به اهتمام ویژه رئیس‌جمهور محترم به مقوله شعر عنوان کرد: توجه ویژه آیت‌الله رئیسی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است که شعر در جایگاه ممتازی قرار گیرد و تدابیری نیز در این باره اتخاذ شده است. حقیقتا نیز جایگاه شعر در انقلاب اسلامی ممتاز است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بیان کرد: به باور بنده، سربازان حضرت روح‌الله (ره) کلمات بودند؛ خداوند امام خمینی (ره) را با کلمه نصرت کرد. بروز نصرت در انقلاب اسلامی کلمه و کلام بود. چیزی قدرتمندتر از کلام امام (ره) در پیشبرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران موثر نبود. تعبیر من این است که نصرت الهی از مجرای کلمات بر ملت ایران بارید و سبب شد آن کلام نافذ و موثر حضرت امام (ره) ملت ما را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی تفاسیر هم یکی از اقسام فرشتگان را کلمه و کلمات دانسته‌اند. می‌فرمایند که خداوند می‌تواند فرشتگانش را به نصرت اولیاالله بفرستد و آن فرشتگان کلمات و آن کلمات فرشتگان هستند.

او همچنین گفت: امروز هم انقلاب اسلامی مثل هر روزی که عاشورا و کربلاست، ندای «هَل مِن ناصر یَنصُرُنی» دارد؛ توقع می‌رود کلمات یاری‌گر و نصرت‌بخش انقلاب اسلامی باشند. اهمیت، جایگاه و نقش شاعران که فرماندهان کلمات هستند در اینجا مشهود و معلوم است. امیدوارم شعر در جایگاه اصلی و واقعی خود و در نقش تبیین‌کننده و پیش‌برنده اهداف انقلاب اسلامی، همچنان بدرخشد.

جشنواره بین‌المللی شعر فجر؛ ثمره انقلاب اسلامی ایران

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در ادامه این آیین، ضمن تبریک میلاد با سعادت امیرالمومنین علی(ع) و چهل‌وچهارمین دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، عنوان کرد: هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اتفاقات مختلفی را پشت‌سر گذاشت. در این دوره سه‌هزار و ۱۲۵ عنوان کتاب چاپ اول از ۸۸۵ ناشر در پنج بخش شعر کلاسیک، شعر نو، محاوره، کودک و نوجوان و «درباره شعر» مورد ارزیابی داوران قرار گرفت.  در جشنواره هفدهم شاهد رشد ۲۰ درصدی آثار رسیده به دبیرخانه بودیم که کار را برای داوران سخت‌تر می‌کرد، اما نتایج خوب و قابل دفاعی را شاهد بودیم.

او در ادامه مطرح کرد: از میان آثار ارسالی، ۱۵ کتاب به‌عنوان نامزد پنج بخش مذکور به مرحله نهایی راه یافتند که پنج نفر از بانوان نیز در میان آن‌ها حضور داشتند. باید به این نکته هم اشاره کنم که در این دوره از جشنواره از حوزه تمدنی زبان فارسی میهمان داریم و شعرایی از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، هند، سوریه و لبنان در این جشنواره حضور پیدا کردند. جشنواره بین‌المللی شعر فجر بنای پوشش فارسی‌زبانان را دارد که در کشورهای مختلف دنیا زندگی می‌کنند، به این زبان شیرین شعر می‌گویند و در پی بیان کردن افکار، روحیات و احساسات خود و ملتشان هستند.

علی رمضانی با بیان این‌که اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با ایام چهل‌وچهارمین فجر شکوهمند انقلاب اسلامی همراه است، گفت: انقلاب اسلامی ایران، رویدادی فوق‌العاده برای کشور ما بود و تاریخ ایران را به قبل و بعد خود تقسیم کرد و این جشنواره نیز از ثمرات انقلاب اسلامی ایران است.

او با اشاره به محافل شعری مختلفی که در سراسر کشور همچون مشهد، لرستان، شیراز و جزیره بوموسی برگزار شد، عنوان کرد: شاعران مختلف کشورمان و شعرایی از هشت کشور نامبرده در این محافل حضور پیدا کرده و به شعرخوانی پرداختند. این جشنواره تلاش کرد تا از مشارکت نزدیک به ۱۰۰ نفر از شاعران تراز اول کشورمان در میان اعضای هیاتعلمی و داوران و همچنین در محافل و دوره آموزش شعر «کلک خیال» بهره ببرد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به دوره آموزش شعر «کلک خیال» بیان کرد: در این دوره آموزشی ۱۲۰ نفر از دانش‌پذیران از ۳۱ استان کشور شرکت کردند و از حضور استادان مبرز کشور بهره بردند. یکی از وظایف آموزشی خانه کتاب و ادبیات ایران این است که به این حوزه توجه ویژه‌ای نشان دهیم و به بحث آموزش به‌طور مستقیم یا با واسطه مجموعه‌های معظم دیگر که در این زمینه فعالیت می‌کنند، بپردازیم.

علی رمضانی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر آغازی برای فعالیت‌های پر تعداد و پر ثمر شعر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران باشد. 

ادبیات زبان جان و آیینه روح است

در بخش دیگر این آیین، رضا اسماعیلی ضمن تبریک چهل‌وچهارمین فجر انقلاب اسلامی «بیانیه هیات داوران هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر» را قرائت کرد:

به نام چاشنی‌بخش زبان‌ها     حلاوت سنج معنی در بیان‌ها

«هنر و ادبیات، زبان گویایی است که گفت‌وگو درباره آن نه تنها ملال‌آور نیست، بلکه بسیاری از مباحث ملال‌آور و غیر مانوس نیز وقتی در قالب هنر عرضه می‌شود، از چنان جذابیتی برخوردار می‌شود که حتی بی‌احساس‌ترین افراد را به ابراز احساسات وا می‌دارد. درواقع تاثیر جادویی ادبیات بر افراد چنان عمیق و گسترده است که هیچ انسانی نمی‌تواند خود را از حیطه این تاثیرگذاری دور نگاه دارد.

ادبیات به عنوان عالی‌ترین شکل بیان احساس، زبان جان و آیینه روح است. به عبارت دیگر، ادبیات پلی است که برقراری ارتباط با انسان‌های دیگر را به دلپذیرترین صورت آن ممکن می‌سازد. ما نیز به عنوان طلایه‌داران فرهنگ و تمدن اسلامی بر آن سر و سوداییم که با این زبان، جهانیان را مخاطب خویش قرار دهیم  و آنان را بر خوان ارزش‌های انسانی و اسلامی فرا بخوانیم.

برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی شعر فجر کوششی است قابل ستایش برای فروزان نگاه‌داشتن مشعل شعر، پاسداشت زبان و ادبیات پارسی و تکریم و تعظیم شعر و شاعران که وارثان آب و خرد و روشنی‌اند.

شعر فجر این فرصت را برای شاعران پارسی زبان فراهم می‌کند که تلاش کنند تا بیش از پیش در جست‌وجوی تصویر روشنی از خویش و همچنین میراث‌‌دار شایسته‌ای برای بزرگانی چون سنایی، عطار، مولانا، حافظ، سعدی و بسیاری دیگر از شاعران مسلمان این مرز و بوم باشند. 

در هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، سه‌هزار و ۱۲۵ عنوان کتاب چاپ اول سال ۱۴۰۰ در پنج بخش: شعر کلاسیک، شعر نو، محاوره، کودک و نوجوان و «درباره شعر» که اختصاص به نقد و پژوهش‌های ادبی دارد، مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

در یک ارزیابی کلی، سطح کمی آثار هفدهمین جشنواره، نسبت به سال گذشته از رشدی ۲۰ درصدی برخوردار بوده است. ضمن آن که بخش «نقد و پژوهش» با ۳۲۷ عنوان کتاب نسبت به سال گذشته جهشی قابل تامل داشته است.

چاپ و انتشار هزار و ۲۰۰ عنوان مجموعه شعر در قالب‌های نو (نیمایی و سپید) نیز حکایت از گرایش بیشتر شاعران هم روزگار ما – بخصوص شاعران جوان - به قالب‌های نو دارد.

از نظر کیفی، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های متعادل فرمی، ساختاری و زبانی در شعر شاعران امروز - بخصوص در قالب‌های نو- قابل تامل و بررسی است. البته در پاره‌ای از آثار، ضعف و تزلزل ساختاری، زبانی و موسیقیایی مشهود است که می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی و جلسات نقد از پیشروی این آسیب پیشگیری کرد.

در حوزه شعر سنتی تلاش برای مضمون یابی های جدید و دریافت های نو و متفکرانه از جهان هستی قابل ستایش است، هر چند لحن و لهجه غالب اشعار همچنان «توصیفی» باقی مانده است.

شعر کودک و نوجوان نیز همچون ادوار پیش به‌رغم بلوغ و بالندگی کیفی و مضمونی از نظر کمی وضعیت چندان مطلوبی ندارد و برای رشد و شکوفایی نیازمند توجه جدی است. فقدان هویت فردی در آثار بعضی از شاعران کودک و نوجوان و مشابهت‌های زبانی و مضمونی، آسیب دیگری است که باید توسط پژوهشگران دغدغه‌مند این حوزه مورد واکاوی قرار گیرد.

در نهایت هیات داوران هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با مطالعه دقیق و همه جانبه، تبادل نظر و گفت‌وگو و دقت‌نظری شایسته در خصوص یکایک آثار - طی چند مرحله داوری - آثاری چند را شایسته احراز عنوان آثار برتر دانستند؛ اما باید متذکر شد که این گزینش‌ها هرگز به معنای نفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های ادبی دیگر عزیزان نیست. به باور هیات داوران، تمامی آثار راه‌یافته به مرحله نهایی، آثاری قابل تامل و ارجمند هستند. اما از آنجا که جشنواره در هر بخش مجاز به معرفی دو اثر برگزیده یا شایسته تقدیر است، داوران ناگزیر به انتخاب برترین‌ها بوده‌اند و این چیزی از ارزش‌های ادبی سایر آثار نمی‌کاهد.

در پایان، با آرزوی این که چراغ پر فروغ جشنواره شعر فجر همچنان روشن بماند، به اغتنام فرصت و به رسم ادب از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره، بخصوص معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران و اصحاب رسانه و مطبوعات که با پوشش شایسته و گسترده اخبار جشنواره از آغاز تا پایان این راه روشن همراه ما بودند تشکر کرده و توفیق و سربلندی همه این خوبان را در خدمت به فرهنگ و ادب این مرز و بوم از درگاه حضرت احدیت خواهانیم.»

غزل عشق به نام تو بخوانم وطن من

در بخشی از آیین اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عسگر حکیم‌اف (شاعر تاجیکستانی) به شعرخوانی پرداخت:

غزل عشق به نام تو بخوانم وطن من

که تو شیرین‌تری از شیره‌ی جانم به تن من

همه اعضای من از خاک تو روئیده و سبز است

نیز هر نخل که پیوند زده با بدن من

ریشه در آب حیات است، گر از ما شجری هست

سبز از چشمه خضر است چمانِ چمن من

من از این شوکت دیرینه چه گویم که توی، تو

تخت جمشید و بخارا و هرات و ختن من

چون به ختلان و بدخشان و به سغدت نَبِنازم

که به هم جمع جمیل‌اند به هر انجمن من

در خراسان، که ز هر بند گشاید گره آسان

می‌فتد دهر به زانو به پی علم و فن من

از جم و کاوه، فریدون و سیاوخشت و کوروش

می‌رسد شعله تابان کیان تا زمن من

هر گه از باربد نغمه‌زن آرم سخنی چند

می‌شوند این همه مرغان چمن چنگ‌زن من

رودکی پرده آمویه نوازد به بخارا

موج در موج رود تا به سما کف زدن من

بوعلی نبض مرا تا به ابد دارد در دست

چون  بشر راست سلامت صحت جان و تن من

قصه رستم و سهراب بخوانیم به تکرار

شاید این بار شناسد پسرش تهمتن من

هیچ مخلوق خدا را، که به ره چاه نکندم

کاش اندر چه خود هم نفتد چاه‌کن من

تو اگر مرد نبردی به ره شأن و شجاعت

تن دهی خود تو به زورآوری تن به تن من

رند شیراز، که دل داد به ترکان پری‌چهر

قبله عارف و عاشق شده دشت و دمن من

گاه بوده وطنم خطه بیت‌الحزنی بود

شکر ایزد، که شدی خرم و بیت‌الحسن من

بسکه آراسته‌ی جمله جهان را به هنر تو

حاجتت نیست دگر بر سخن بی سُنن من

به ثنای تو ولی شعر و چکامه کنم آغاز

فوج استاره بریزد همه شب از دهن من

جلوه پرچم تو برگ امید پدران است

تنگ آید ز فره بر تن من پیرهن من

حرف گویم ز دل تاجک و ایرانی و افغان

بی شُمَر شکر وطن می رسد از هر سخن من

او در ادامه شعر زیر را نیز خواند:

این آینه نور که بودست، که بودست

کز آب رخش چشمه خورشید نمودست

آه این چه گذشتن ز بر ما به خموشی

خاموش، که خاموشی او اوج سرود است

در غنچه لب هاش اگر بوی بیان نیست

شهر این خبر تازه عشق از که شنودست؟!

خوش می‌رود و رفتن او نیست وداعی

او را که به هر مقدم بدرود درود است

او مسجد و دیری و کنشتی نشناسد

اما همه افتاده به پایش به سجود است

 گر دست سخا مایه ناز است بشر را

این اوست که اعضای وجودش همه جود است

این بنده خدایا، چه خدایست که بند اش

بودایی و ترسا و مسلمان و یهود است

آن است که از روز ازل نیست سقوطش

راهی، که کند عزم، صعود است و صعود است

ما را همه این دیده حیران ز قفایش

با شوق و خطابی که بودست که بودست؟!

که در بزم آتشین مقاومت به یگانگی برسند

محمد باقر احمد جابر از لبنان نیز در این آیین شعری به زبان عربی خواند که ترجمه آن در زیر آمده است:

 جشنواره آتش

آیینه نیستم که هرآنچه بببینم را همانگونه که هست

منعکس کنم...که کلماتم طوفانی‌اند

من آن شاعرم که گوش می‌نهم بر اشیاء

و در امتداد احساس آنها پرندگانم را رها می‌کنم

شوق تشنه‌ خیالم را بر لبان زنبورها و گل‌ها لمس می‌کنم

و آن را تبدیل به شهد نغمه‌ای عتیق می‌کنم

تا شکوه نغمه تار را به حیات بازگردانم

انگور مجاز بر گلبرگ تاک من

تا آنجا شیرین می‌شود که شعرهای من در جام‌های بلورین بدرخشند

من چون صورت دریایم که رویایی با چشم‌هایی شعله ور ترسیم می‌کنم

و شعرهایم را بر کمر باد وحشی می‌نگارم

چون تصاویری دور از دریانوردی که به ساحل با دست پر بر می‌گردد

موجها شیهه می‌کشند در سینه‌ام و هرگاه ابری

از بالای سرم گذشت از جیبش قدری باران برمی‌دارم

افسوس که پشته‌ کشتگان جوان وطنم بر‌هم افتاده

و مسیر را جنازه کودکان پر کرده است

کشتگانی که چونان قلعه‌هایی ایستاده‌اند

در برابر کسانی که در پی ربودن اراده‌ای ایستادند

ای زمین بس کن گریه را بر بنیان‌های فرو ریخته‌ات

ای زمین... حق برخی از آن مردگان است این‌چنین افتادن

چرا که تسلیم عار و ذلت شدند

ای مادر ای زمین... این سرنوشت برای آنها بهتر است

بگذار خانه‌ها از این ساکنان تهی شوند

چرا که به فریاد برآمده‌ گل‌های پرپر نمی‌رسیدند

و براستی خنجر از پشت خوردن وقتی از همسایه‌ات باشد سخت و سهمگین است

هنوز هم که هنوز است ردپای کلمات ما گم است

و هیچ راهی ما را به عمق اسرار نمی‌برد

براستی منتظران طلوع هنوز برانگیختن آفتاب را

در غبار تزویر ندیده‌اند

پس عاشقان خاک را همین کافی‌ست

که در بزم آتشین مقاومت به یگانگی برسند

اعطای نشان درجه یک هنری در بخش شعر به قادر طهماسبی

در بخش ویژه آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از استاد قادر طهماسبی (فرید) شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس به پاس چندین دهه تلاش و خلق آثار ماندگار در حوزه شعر انقلاب، تجلیل و نشان درجه یک هنری در بخش شعر به ایشان اعطا شد.

فرید؛ استوانه‌ جریان‌ساز شعر انقلاب اسلامی

مصطفی محدثی خراسانی در این بخش درباره قادر طهماسبی بیان کرد: به احترام یکی از فرزندان خلف شعر شکوهمند فارسی، قادر طهماسبی این لحظات را می‌گذرانیم؛ فرید، این جان ‌شیفته و شفاف، این خلوت‌ گزیده در میدان، این فریاد خاموشی، این خاموشی فریاد. با همه این تناقض‌ها وجودی واحد، یکپارچه، ایستاده و محکم دارد.

او ادامه داد: قادر طهماسبی از استوانه‌های جریان‌ساز شعر انقلاب اسلامی و از کسانی است که راه‌هایی را در افق شعر گشودند که تا قبل از آن گشوده نشده بود. در عظمت کاری که ایشان در حوزه شعر انقلاب کرده، مجالی برای شکفتن زوایای قضیه نیست. در اینجا چند بیت از اشعار ایشان را می‌خوانم. فرید این غزل را در دوران جنگ تحمیلی و دهه ۶۰ سروده است. امروز که این اشعار را می‌شنویم، می‌بینیم که شاعری در بلندای بصیرت و مشرف بر هستی ایستاده و ۴۰ سال بعد را می‌بیند و برای ۴۰ سال آینده هشدار می‌دهد.

بخوان حماسه که از دل قرار برگردد

صفیر سوخته‌ام را شرار برگرد

«به رهگذار وقاحت نشسته‌‌ای تا چند

که ننگ رفته بر این لاله‌‌زار برگردد؟

در این بهشت عدالت چه خیره می‌کوشی

که بر مراد ستمکار، کار برگردد؟

ز خون ما و شما آسیا بگردانند

قسم به خون که اگر روزگار برگرد

سنان ببارد اگر بر عمود قامت ما

گمان مبر به یمین و یسار برگردد

بر این شهید سرا کفر بر نخواهد گشت

خلوص ما مگر از کردگار برگردد

از این مدافعه بی فتح بر نمی‌گردیم

مگر که مرکب ما بی‌‌سوار برگردد

محدثی خراسانی در ادامه غزلی کوتاه در رسای ایران، برای حضار خواند:

ما از غم دشوار تو آسان نگذشتیم

ماندیم بر این عهد و ز پیمان نگذشتیم

سامان نگرفتیم در آیینه منصور

تا در ره تو از سر و سامان نگذشتیم

در بوته گر انداختمان گردش ایام

از مرتبه خون شهیدان نگذشتیم

جان بود که امکان گذر کردن از آن بود

جان بود، گذشتیم، ز جانان نگذشتیم

تردید نکردیم و در آشوب حوادث

از هرچه گذشتیم از ایران نگذشتیم

من یک انقلابی عاشقم...

قادر طهماسبی (فرید) در میان تشویق پرشور حاضران در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، دقایقی سخن گفت و ابیاتی از شعرهای جدیدش را خواند.

او گفت: شرمنده‌ام در برابر این همه عواطف و احساسات و شرمنده‌ام از لطف همیشگی مردم ایران. با اینهمه شور و اشتیاق، احساس کردم باز متولد شدم. سال ۱۳۶۹ خوابی دیدم که برایم معما بود و امسال این معما حل شد. در این محفل، قسمت‌هایی از دو غزل جدیدم را می‌خوانم تا راه برای کسانی که می‌خواهند از انقلاب دفاع کنند، باز شود.

ایران سربلند، ایران سرفراز

ایران هوشیار، ایران هوشمند

هرچند داغداری و هرچند خسته‌دل

هرچند سوگواری و هرچند دردمند

دشمن حسود تو گر از خشم جان دهد

با عاشقان سوته‌دل خود بخند

خوش باش ای فلات شهیدان که دیر نیست

دستان شرقی تو بت غرب بشکند

با خاندان عشق تو را چون ارادت است

خوش باش و شادزی که شدی آسمان پسند

ای پرچم بلند تو با عشق همنشین

ای نام سبزپوش تو چون سرو سربلند

ما گردی از تو را به صبا هم نمی‌دهیم

هستیم همچو کوه بر این گفته پایبند

این بوی کربلاست که مستانه می‌وزد

از کاکل سفید دماوند تا سهند

زلفی ز دختران تو از شانه عفاف

بیرون مباد تا که پلشتان به‌هم زنند

ایران بی‌شهید و شهادت چه ظلمتی

یعنی تو را ز وحشت و ظلمت بیاکنند؟

شمعی ز مهر فاطمه در من شکفت و گفت

ایرانیان پاک پروانه منند

گفتم ولی گروهی از اینان، اشاره کرد

محتاج توبه‌اند ولی پاکدامن‌اند

دیدم به خواب چند پری فوجی ابر خیس

در آسمان صاف دلم می‌پراکنند

گریان و دلشکسته به کنجی خزان شدم

ناگه شکفت غنچه رازی شکوهمند

سر داد عاشقانه کسی این ترانه را

آورده‌‌ای فتوح برو جستی از کمند

خاتون صبح زلف سحر شانه کرد و گفت

برخیز خواب‌های تو هم سایه‌روشن‌اند

با اهل شب حکایت ظلمات تا به کی

با اهل روز قصه خورشید تا به چند

در پایان آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره تقدیر به‌عمل آمد.