گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مریم نفیسی‌راد درباره انتخاب و ترجمه این کتاب، به هنرآنلاین گفت: برخی از افراد بدبین هستند و موفقیت را در این می‌بینند که باید از صفر شروع کرد و به جایی رسید، و اگر فردی ثروتمند باشد و قدمی در اعتلای زندگی مردم بردارد و از ثروتش به نفع مردم و خدمت‌رسانی به آن‌ها بهره‌مند شود، می‌گویند مگر هنر کرده؟ محمد بن راشد از اول ثروتمند بوده، نکته همین‌جاست او از پیشینه‌ای ثروتمند می‌‌آید اما با تحصیل، بلندپروازی، جرئت و به‌کارگیری نیروی متخصص و هوش اقتصادی خود دبی را در چند دهه به یکی از شهرهای تراز اول دنیا بدل کرده است.

او با بیان این که نویسنده اثر، رائد برقاوی بیش از بیست ‌سال به‌عنوان روزنامه‌نگار و اقتصاد‌دان مشغول فعالیت است، افزود: در دوران همه‌گیری کرونا تصمیم به نگارش این کتاب با عنوان اصلی «من یجرؤ علی الحلم، کیف حقق محمد بن راشد حلمه» می‌گیرد. او در این اثر تجربه خود را از همراهی و مطالعه شیوه زمام‌داری محمد بن راشد، حاکم دبی به رشته تحریر در آورده است. کوشیده با دید یک اقتصاددان، پاسخ کاملی به این پرسش بدهد، چگونه محمد بن راشد از مدت‌ها پیش، توانسته تحقق یافتن رویاها را در یک محیط عربی ممکن کند. برقاوی سعی کرده شخصیت پرجرئت و رویاپرداز محمد بن راشد را از منظر روان‌شناسی و جامعه‌شناسی تحلیل کند و در خلال بررسی این واقعیت که دبی تنها در چند دهه به یکی از شهرهای تراز اول جهان تبدیل شده است، پاسخ کاملی با رویکردهای اقتصادی، تاریخی، علمی، فلسفی و... بدهد.

نفیسی‌راد کتاب «جرئت رویاپردازی» را دارای سه فصل دانست و ادامه‌داد: فصل اول «راز در شگفتی است» در آن نویسنده به مسئله شگفتی می‌پردازد این که پرتاب کاوشگر امید در صبح بیستم ژوئیه ۲۰۲۰ رخ داد. همچنین به دیدار فراموش ‌نشدنی‌اش با محمد بن راشد در سال‌ها پیش پرداخته که بسیار صمیمانه درباره آینده دبی و امارات با او صحبت کرده سپس به موضوع اعراب در آستانه قرن بیست‌و‌یکم، بهار عربی و مسائلی همچون ابتکار و موقعیت مکانی، جنبش جهانی می‌پردازد. فصل دوم تحت‌عنوان «مردی که تقدیرش رهبری است» به دستاوردهای دبی و امارات، زندگی و آموزش، امید، حکومت‌داری اختصاص دارد. فصل سوم «باغ خیال‌پردازی» با بخش‌هایی چون وطن رویا، درخت مادر، عشق چراغ راهنما است، معمای تیم و جست‌و‌جوی اراده مباحث را پیش می‌برد. کتاب با این جمله به پایان می‌رسد «و روزگار چیزی نیست جز راوی رویاهای ما». نویسنده مثال‌هایی از هوش‌ و تدابیر اقتصادی شیخ محمد ارائه می‌دهد، مثلا پس از حادثه یازده سپتامبر هیچ‌ کشوری هواپیما نمی‌خرید ولی شیخ محمد شروع به خریدن هواپیما کرد وقتی نویسنده از او علت را می‌پرسد، می‌گوید الان فرصت خوبی است زیرا ما تعیین کننده قیمت هستیم، نه فروشنده و این‌گونه سود زیادی حاصل می‌شود.

مقدمه کتاب را کمال رئوف، وکیل پایه یک دادگستری، مدرس دانشگاه، رئیس و مدرس مدرسه عالی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی و دادستان انتظامی سابق وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نوشته است. پیشگفتاری از مولف نیز با عنوان «گویی بر باد تسلط دارد» ضمیمه اثر است.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر (رئیس مجلس وزیران) و نایب‌رئیس امارات متحده عربی و همچنین حاکم دبی است. از او به عنوان «معمار دبی نوین» یاد می‌شود.