گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: جهانگیر نصری‌اشرفی، نویسنده و پژوهشگر با این توضیح که مشغول تدوین «فرهنگ موسیقی اقوام ایرانی» است به هنرآنلاین گفت: پژوهش و فیش‌برداری این دانشنامه موسیقی چند سال پیش آغاز شد ولی مدتی متوقف بود؛ حدود یک ماه است دوباره این پروژه سنگین در اولویت کاری قرار گرفته است.

او با بیان این که «فرهنگ موسیقی اقوام ایرانی» به تمام موسیقی نواحی ایران اختصاص دارد، افزود: مجموعه‌ای ۶ جلدی است که فلات ایران را دربرمی‌گیرد. یک جلد مختص البرز است که به‌صورت الفبایی تمام لحن‌ها، نغمات، رپرتوارها، سازها و هر چه راجع به موسیقی است در آن معرفی می‌شود. جلد دیگر مربوط به زاگرس و تمام اقوام آن است. جلد سوم به خراسان بزرگ اختصاص دارد از خراسان شروع می‌شود تا تاجیکستان و ازبکستان. جلد دیگر برای حاشیه خلیج فارس است شامل بوشهر، خوزستان و هرمزگان؛ جلد پنجم دربرگیرنده حاشیه دریای عمان است. همه این مجلدها منطقه‌ای است.

نصری‌اشرفی با این توضیح که یک جلد نیز به ترک‌ها اختصاص یافته، اظهارداشت: چون ترک‌ها یک‌جا استقرار ندارند یک جلد به آن‌ها تعلق گرفته است. در حقیقت فرهنگ موسیقی ترکی متشکل از ترکی اویغوری، قزاقی، ترکی ترکمنی، ترکی آذربایجانی و انواع گویش‌های ترکی است که فرهنگ‌های متفاوتی دارند.

او این فرهنگ ۶ جلدی را دارای ۶۰ هزار مدخل دانست و ادامه‌داد: ۲۰ هزار مدخل اصلی و حدود ۴۰ هزار مدخل فرعی. نزدیک به ۸ هزار عکس دارد. در مقدمه هر کتاب مثلا اگر راجع به موسیقی زاگرس صحبت می‌شود ساختار و رپرتوار کردی، بختیاری و لری توضیح داده شده سپس وارد مدخل می‌شویم که در آن همه عناوینی که موسیقایی است همچون آهنگ‌ها، نغمات، لحن‌ها، سازها، آیین‌ها و تشریفات موسیقایی مثل موسیقی سوگ و سرود به‌طور الفبایی است ارائه خواهدشد.

نصری‌اشرفی با بیان اینکه «فرهنگ موسیقی اقوام ایرانی» در نشر درنگستان بنیاد دانشنامه مازندران منتشر می‌شود، اضافه‌کرد: برای به سرانجام رساندن این فرهنگ نفرات زیادی مشغول فعالیت هستند از محققان موسیقی قومی ایران، خنیاگران صاحب اطلاعات، مترجمانی که بخش‌های از اشعار خنیایی که ترجمه نشده را ترجمه می‌کنند. این فرهنگ در مرحله تدوین، تصحیح و ویراستاری است. صفحه‌آرایی سختی هم دارد چون برای همه سازها و تشریفات آیینی عکس داریم و باید این عکس‌ها در صفحات جاگذاری شود.