گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: روز کتاب و کتابخوانی، در ۲۴ آبان سال ۱۳۷۲ در تقویم رسمی ثبت شد و بدیهی است این امر از اهمیت و ارزش والای کتابخوانی و رشد فرهنگ در جامعه نشات می‌گیرد. این روز مهم در سال ۱۴۰۱ همزمان است با سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» که از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۷ همین ماه ادامه دارد. به‌مناسبت این روز، هادی خورشاهیان از شاعران و نویسندگانی که در حوزه‌ کودک و نوجوان و بزرگ‌سالان فعالیت دارد یادداشتی نوشته و در اختیار هنرآنلاین قرار داده است.

در این یادداشت آمده است: «کتابخوانی برای فردی که این ظرفیت را نداشته باشد کتاب را بپذیرد و به آن فکر و عمل کند هیچ فایده‌ای ندارد؛ البته این سخن به این معنا هم نیست اگر کتابخوان باشیم حتما آدم موفقی هستیم.  

به‌طور مثال دانش‌آموزانی با دقت لازم کتاب درسی می‌خوانند ولی در کنکور رشته دلخواه و شهر مورد علاقه خود قبول نمی‌شوند. لزوما اشخاصی که زیاد کتاب می‌خوانند نویسنده و یا منتقد نیستند و یا حتی به‌خوبی نمی‌توانند یک کتاب را تعریف کنند چرا که این ظرفیت برای پذیرش مسایل داخل کتاب، باید در انسان باشد. زمانی مجبور به مطالعه کتاب هستیم و این نوع کتابخوانی در زندگی ما تاثیری ندارد.

با توجه به رسانه‌های مختلفی که وجود دارد کتاب برای عموم مردم در دسترس‌ترین رسانه است و هر شهری کتابفروشی دارد. به‌دلیل این که کتاب رسانه فراگیرتری است. در هر موضوعی که بخواهیم می‌توانیم به کتاب دسترسی داشته باشیم و در نتیجه تاثیرگذارترین رسانه هم خواهد بود به شرط آن که بخواهیم از کتاب تاثیر بپذیریم. کتاب قابل اعتمادترین رسانه است.

مواقعی هست کتابی را می‌خوانیم و ۱۰ سال بعد اثر خود را بر ما می‌گذارد. کتاب بیشتر به نیت آگاهی و لذت خوانده می‌شود کمتر به نیت وقت‌گذرانی.

هادی خورشاهیان

اما جالب است در گذشته چون امکانات دیگری برای وقت‌گذرانی نبود کتاب خوانده می‌شد ولی در دنیای حاضر خیر.

هفته کتاب و کتابخوانی و مناسبت‌های این‌چنینی به شکل‌هایی که در صداوسیما و در سطح شهر به کتاب توجه بیشتری می‌شود می‌تواند برای شخصی که ممکن است کتابخوان نباشد جلب توجه کند و تلنگری باشد.

من کتابخوان شدم چون از کودکی در اطرافم کتاب وجود داشت. در خانه خودمان در خانه بستگان. مجله هم خوانده می‌شد چون داستان‌های سریالی و اصطلاحا پاورقی داشت و افراد علاقه‌مند برای دنبال کردن شماره‌های بعدی را نیز تهیه می‌کردند.  

کتاب باید در دسترس باشد. فرزندان را به نمایشگاه کتاب، باغ کتاب و شهر کتاب ببریم تا با کتاب آشنا شوند و آن را بخوانند.  

 برنامه‌های تلویزیونی با چهره‌های آشنا در معرفی کتاب و مطالعه تاثیرگذارند. یا برنامه‌های سینمایی و نمایشی در این عرصه باعث می‌شود بچه‌ها از کودکی به کتابخوانی علاقه‌مند شوند.

تاثیر کتابخوانی باعث شد زندگی‌ام با ادبیات پیوند بخورد. شغلم کتاب باشد. نویسنده شوم، نقد کتاب بنویسم و کارشناسی کتاب را انجام دهم. هنوز هم به‌طور متوسط هر روز حدود ۳۰۰ صفحه مطالعه دارم».