گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: آغاز داستان «شهر شیشه‌ای» با تماس تلفنی اشتباهی است. دانیل کویین نویسنده جنایی، با این تماس تهدیدآمیز در نیمه‌شب درگیر اتفاقاتی می‌شود که غیرقابل پیش‌بینی هستند.

در بخشی از این نمایشنامه آمده است: «کتاب را باز می‌کند و می‌خواند.

راوی (صدا) کتاب با بررسی تازه‌ای از هبوط انسان شروع می‌شه.

استیلمن پدر (صدا) تنها وظیفه آدم در باغ بهشت اختراع زبان بود، نام‌گذاری هر موجود و چیزی. در آن حالت بی‌گناهی، به اصل خلقت رسید. کلمه‌هایش فقط به چیزهایی که دید اضافه نشد، جوهر آن‌ها را نشان داد و به معنی واقعی کلمه به آن‌ها جان داد. یک چیز و نامش یکی بودند. بعد از هبوط، نام‌ها از چیزها جدا شدند، زبان از خداوند جدا شده بود. بنابراین داستان آن باغ نه تنها هبوط آدم، بلکه هبوط زبان را روایت می‌کند. بعدها در کتاب پیدایش داستانی دیگر درباره زبان هست-

کویین (با صدای بلند فکر می‌کند): برج بابل».

پل آستر رمان‌نویس و شاعر معروف آمریکایی، شعر، مقاله و رمان‌های متعددی را به چاپ رسانده است. آثار او به بیش از چهل زبان ترجمه شده‌اند و «خاطرات زمستان»، «سانست پارک» ،«مردی در تاریکی»، «حماقت‌های بروکلینی» و «کتاب اوهام» از جمله آثارش محسوب می‌شوند. در سال ۲۰۰۶ نشان ادبی پرنس آستوریا به آستر اهدا شد و به عضویت رسمی آکادمی ادب و هنر امریکا درآمد.

دانکن مک‌میلان نمایشنامه‌نویس و کارگردان انگلیسی است. بیشتر آثار او بر مسائل سیاسی-اجتماعی مدرن متمرکز است. «اقتباس از شهر شیشه‌ای پل آستر» ،«آدم‌ها، مکان‌ها و چیزها»، «نمایشنامه اقتباسی از ۱۹۸۴»، «همه چیزهای فوق‌العاده» با همکاری کریس ریپلی و «منطقه ممنوعه» از جمله آثار اوست.

کتاب «شهر شیشه‌ای» براساس نخستین رمان سه‌گانه «نیویورک» اثر پل آستر و رمان تصویری «شهر شیشه‌ای» اثر پل آستر و تصویرگری دیوید مازوچلی نوشته دانکن مک‌میلان با ترجمه شهرزاد لولاچی در شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۴۶ هزار تومان از سوی نشر حکمت کلمه منتشر شده است.

مجموعه تئاتر نشر حکمت کلمه در دو بخش (نمایشنامه‌های اقتباسی) و (مشاهدات تئاتر) از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده است. مجموعه نمایشنامه‌های اقتباسی شامل آثاری می‌شود که بر اساس وقایع تاریخی، رمان، فیلم، عکس یا هر منبع الهام‌بخش دیگری نوشته شده باشد.