گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: آنی ارنو ۸۲ ساله هفدهمین نویسنده زن است که توانسته معتبرترین جایزه ادبی جهان را از آکادمی نوبل از آن خود کند. در سال‌های اخیر چهار زن دیگر برنده جایزه نوبل ادبیات شده بودند؛ آلیس مونرو کانادایی در ۲۰۱۳، سوتلانا الکسیه‌یویچ اهل بلاروس در ۲۰۱۵، اولگا توکارچوک لهستانی در ۲۰۱۸ و لوییز گلیک آمریکایی در ۲۰۲۰. ارنو فرانسوی پنجمین نویسنده زن برنده نوبل در کمتر از یک دهه اخیر است.

برنده نوبل ادبی ۲۰۲۲ چند کتاب مهم در کارنامه دارد که برخی از آنها به فارسی برگردان و منتشر شده‌اند؛ از جمله «دختر دیگر» و «جایگاه». انتشارات همشهری این دو کتاب کوچک و جمع و جور را سال‌ها پیش یعنی در ۱۳۹۲ با برگردان دینا کاویانی در قطع پالتویی به بازار فرستاد و حالا که بار دیگر نام آرنی ارنو سر زبان‌ها افتاده، خواندن آنها می‌تواند یک عصر پاییزی خوب برای دوستداران ادبیات داستانی جهان رقم بزند.

Place

آنی ارنو نخستین روز سپتامبر ۱۹۴۰ در خانواده‌ای فقیر در شهر لیل‌بون فرانسه به دنیا آمد و در ۱۹۸۴ برای نوشتن خودزندگینامه‌اش در قالب کتاب «جایگاه» برنده جایزه رنودو شد. از آن پس بود که نام این نویسنده فرانسوی در جهان ادبیات گل کرد. آنی با تکیه بر خاطره‌های کودکی‌اش در بقالی و کافه پدر و مادر در ایوتو، تلاش آنها برای تغییر جایگاه اجتماعی و در ادامه، کوشش‌های خودش کتاب‌هایی نوشت که بیشتر خودزندگینامه‌اند.

«دختر دیگر» نامه ارنو به خواهری است که هرگز او را ندیده است؛ روایت سال‌هایی که نویسنده تک‌فرزند بود اما در واقع سایه فرزندی دیگر بر زندگی سه عضو خانواده ارنو سایه می‌افکند. نویسنده در این کتاب از احساسی می‌گوید که خودش هم جنس آن را نمی‌شناسد؛ شرم، گناه، هراس یا حسادت، حس تقسیم محبت پدر و مادر با خواهری نادیدنی و... کتاب ۶۰ صفحه‌ای «دختر دیگر» در قطع پالتویی در انتشارات همشهری منتشر شده و با بهای ۱۵ هزار تومان در دسترس است.

Other

ارنو در کتاب ۸۴ صفحه‌ای «جایگاه» از پدر می‌گوید و از مادر، از کودکی خود تا تلاش برای زندگی کردن و از بیماری و مرگ. در بخشی از متن چنین آمده است: «می‌خواستم درباره پدرم همه چیز را بگویم و بنویسم؛ درباره زندگی‌اش و فاصله‌ای که از دوران نوجوانی من میان ما به وجود آمده است. فاصله‌ای طبقاتی اما ویژه که اسمی نداشت. مانند عشق جداگانه.» انتشارات همشهری داستان «جایگاه» را با بهای ۱۵ هزار تومان روانه بازار کرده است.

دوستداران ادبیات جهان می‌توانند برای خریدن کتاب‌های «دختر دیگر» و «جایگاه» نوشته آنی ارنو، برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۲ به سایت hamshahrimarket.com سر بزنند.