گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در ابتدا محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی، با اشاره به نامگذاری ۲۷ شهریور، روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت شهریار، اظهار داشت: شهریار از نوابغ شعر و ادب فارسی و از بزرگان کم‌نظیر ادبیات است. به‌مناسبت روز بزرگداشت این شاعر، برنامه‌های متعدد، پررونق و غنی از سوی مجموعه وزارت ارشاد، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ادارات کل ارشاد اسلامی استان‌ها به ویژه آذربایجان شرقی تدارک دیده شده است. شهریار متعلق به سرزمین گهربار آذربایجان و برخاسته از این شهر است.

او با این توضیح که حقی که شهریار بر شعر و ادبیات دارد بر کسی پوشیده نیست، ادامه‌داد: جایگاه او رفیع و ماندگار است. تکریم و تجلیل از این نابغه و پرداختن به شعر و ادب فارسی در دستور کار وزارت فرهنگ است. در شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی افزون بر این که مراقبت‌های لازم از صیانت زبان و ادب فارسی براساس قوانین مرتبط انجام می‌شود همواره ممنوعیت به‌کارگیری واژه‌های خارجی در دستور کار است. شورای پاسداشت زبان فارسی با حضور قریب به ۱۲ دستگاه همواره در تلاشند با توجه به قوانین مربوط به شورا از ورود هرگونه واژه‌ خارجی به زبان فارسی جلوگیری کنند و اجازه ندهند زبان فارسی دستخوش تحول شود.

مشاور وزیر ارشاد با تاکید بر این که در کنار محافظت از زبان فارسی و گسترش آن که امروزه در تعرض خطراتی است برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده، اظهارداشت: در مرکز کشور و استان‌ها شورای هماهنگی شکل گرفته تا با همراهی و همدلی در این باره از هیچ کوششی دریغ نشود. وضعیت زبان فارسی مطلوب نیست و حتی نگران کننده هم هست؛ نیاز به یک پویش عمومی داریم. در این استا وزارت صمت همراه بوده است.

او با این توضیح که روز شعر و ادب فارسی از زمره برنامه‌هایی است که باید به اعتلا و رشد زبان فارسی بی‌انجامد، گفت: همان‌گونه در دنیا به شعر، ادب، فرهنگ و تمدن شناخته می‌شویم و شخصیت‌هایی همچون سعدی، مولانا، خیام و عطار در سطح دنیا شناخته شده هستند در مورد شاعران و ادیبان معاصر هم باید این اتفاق را شاهد باشیم. از جمله شهریار که شایسته تقدیر فراوان است. این استاد تاثیرگذار زبان و ادب فارسی به دو زبان فارسی و ترکی شعر گفته است.

شالویی با بیان که در روز یکشنبه ۲۷ شهریورماه برنامه‌های متعددی در برج میلاد برگزار می‌شود، تصریح‌کرد: در این روز درباره شهریار و شعر و ادب فارسی سخنرانی و ارائه مقالاتی خواهیم داشت. وزیر فرهنگ و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز سخنرانی دارند. افزون بر این برنامه‌ا‌ی در شهر تبریز و اداره کل ارشاد اسلامی این شهر، در نظر گرفته شده است. علاقه‌مندان و دوستداران شعر و ادب فارسی در این برنامه‌ها حضور دارند. باید با انجام اقداماتی برای اعتلای زبان فارسی کوشش بیشتری داشته باشیم.

مشاور وزیر همچنین به برنامه‌ای اشاره کرد که قرار است همزمان با روز چهلم هوشنگ ابتهاج (سایه) با همراهی و هماهنگی یلدا ابتهاج (دخترش) و اداره کل ارشاد گیلان برگزار شود.

بزرگداشت شمس

او همچنین درباره برنامه‌ای که در مهرماه سال‌جاری از سوی وزارت فرهنگ برگزار خواهد شد، گفت: روز گرامیداشت شمس، عارف نامی و مراد مولانا جلال‌الدین مولوی ۷ مهرماه است. برای این روز سه برنامه در خوی، قونیه و تهران در نظر گرفته شده است. با همراهی مسوولین در خوی، نماینده دستگاه‌های اجرایی و استان آذربایجان غربی شاهد اجرای این برنامه‌ها هستیم.  برای معرفی شمس تبریزی عارف تاثیرگذار در قونیه مدفن مولانا نیز برنامه‌ای پیش‌بینی شده است. ارتباط بین خوی و قونیه جریان نویی در زبان و ادب عرفانی و زبان و ادب فارسی ایجاد می‌کند و موجب معرفی بهتر شمس به جهانیان می‌شود. مولانا در دنیا شناخته شده و در نظر داشته باشیم شمس است که مولاناساز بوده پس لازم است در جهان شناخته شود.

روز بزرگداشت حافظ

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در ادامه درباره بزرگداشت حافظ در ۲۰ مهرماه گفت: این برنامه فقط به شیراز و حافظیه ختم نمی‌شود. در سطح ملی باید بتوانیم چنین رویدادی را رقم بزنیم با برنامه‌هایی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن فرهنگی در کشورهای مختلف.

شالویی با این توضیح که یکی از برنامه‌های که وزارت ارشاد در آغاز کار دولت مردمی مدنظر دارد و مورد تاکید وزیر هم هست بزرگداشت ادیبان و شاعران است، اظهارداشت: در این راستا برنامه‌های مختلفی همچون بزرگداشت حکیم نظامی برگزار شد. تا پایان سال هم برنامه‌های مختلفی از سوی وزارت ارشاد، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد. امیدوارم همه مردم به‌ویژه جامعه فرهنگی و رسانه‌ای در این زمینه همراهی خوبی داشته باشند. ادبیات و زبان فارسی غنی است و پرداختن به آن باید اهتمام جدی همه باشد.