گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حسین فرخی، نویسنده و کارگردان تئاتر با این توضیح که جلد سوم مجموعه «نمایشنامه‌نویسان ایران» دربردارنده ۲۱۴ نمایشنامه نشریافته است به هنرآنلاین گفت: این کتاب از ۱۳۲ نمایشنامه‌نویس مربوط به سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ تشکیل شده و در انتشارات نمایش منتشر می‌شود.

او جست‌وجو و پیدا کردن نمایشنامه‌های چاپ‌شده در سال‌های اول انقلاب را بسیار سخت و طاقت‌فرسا دانست و افزود: اگر لطف و همراهی برخی اشخاص نبود جمع‌آوری و مطالعه این آثار ممکن نمی‌شد. نمایشنامه‌های چاپ‌شده در این سال‌ها به‌نوعی منتج از شرایط حاکم بر این دوره است، پیروزی انقلاب اسلامی و رویکردی که نویسندگان به این پدیده با نگرش‌های متفاوت ایدئولوژیکی داشتند و مفاهیم مبارزه، انقلاب، مردم، رژیم شاه و ساواک، نگرش‌های اجتماعی و سیاسی و در ادامه آن مبارزات سیاسی و گروه‌های چپ و راست در داخل ایران و حتی کشورهای منطقه، از جمله مضامین مطرح شده این آثار را شکل می‌دهد. مفاهیم تاریخ اسلام، مذهبی و شخصیت‌های مبارز و انقلابی از صدر اسلام تا مسلمانان مبارز در دنیای معاصر، جنبش‌ها و مبارزات سیاسی نیز بخش مهمی از مضامین این دوره است. سربداران، قیام جنگل و نهضت‌های متعدد، حتی مربوط به مبارزات سیاه‌پوستان و فلسطین از جمله داستان‌ها و موضوعات نمایشنامه‌ها در این دوره محسوب می‌شود. با شروع جنگ تحمیلی بخشی از ادبیات دراماتیک هم به این مقوله و بازتاب آن در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ می‌پردازد.

فرخی با بیان این که فصل مشترک همه نمایشنامه‌ها، از اجتماعی، سیاسی، مذهبی و دفاع‌مقدس نداشتن ساختار مناسب دراماتیک و غرق شدن در شعارپردازی است، ادامه‌داد: نمایشنامه‌هایی که به‌نظر می‌رسد در بخش‌هایی سطحی و ساده‌انگارانه نوشته و به چاپ رسیده‌اند. این آثار مکتوب با شدت و ضعف حاصل ۱۰ سال پی‌گیری است و البته کتاب‌هایی که یافتن آن‌ها به سرانجام نرسید و امیدوارم در چاپ‌های بعدی این مجموعه مورد استفاده قرار بگیرند.

او با این توضیح که علاوه‌بر نمایشنامه‌های چاپ شده به‌صورت مستقل، در جنگ‌ها، ماهنامه‌ها، فصلنامه‌ها و نشریات نیز مورد نقد وبررسی قرار گرفتند، اظهارداشت: گزینش نمایشنامه‌ها بر اساس سال انتشار و چاپ اول آن‌ها است. در فرم کلی، معرفی نمایشنامه و اطلاعات مربوط به سال انتشار، تاریخ نگارش، نام ناشر، تیراژ، قیمت کتاب، اشخاص بازی، خلاصه نمایشنامه و در نهایت بررسی و تحلیل کوتاهی بر نمایشنامه است.

به‌گفته فرخی، در سال ۱۳۹۴ جلد اول و دوم مجموعه «نمایشنامه‌نویسان ایران» به همت مریم موحدیان جمع‌آوری و تحریر و از سوی انتشارات نمایش منتشر شده است. جلد اول دربردارنده ۱۰۵ نمایشنامه چاپ شده از ۵۴ نمایشنامه‌نویس مربوط به سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ و جلد دوم دربردارنده ۱۷۹ نمایشنامه از ۱۰۹ نمایشنامه‌نویس مربوط به سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ است.

«داستان‌های دیدنی» با زیر عنوان جنبه‌های دراماتیک در قصه‌های قرآن، «نمایشنامه‌نویسی در ایران از آغاز تا ۱۳۷۰»، «ساختار نمایشی‌ قصه‌های قرآن» و دفتر شعر «تصادف» از آثار منتشر شده اوست.