گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیدعلی کاشفی‌خوانساری نویسنده، شاعر و پژوهشگر، با این توضیح که «خواندنی‌های نونهالان ایران» به‌زودی از سوی انتشارات جهان کتاب منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: این کتاب منتخبی از آثار مطبوعات دوره قاجار درباره ادبیات کودک است. شامل مقالات، معرفی، مقدمه و موخره کتاب‌ها و بحث‌های نظری که عموما به‌صورت پراکنده با آن برخورد داشتیم و در یک کتاب مکتوب شده است.

او همچنین از گردآوری چهل خاطره درباره قصه و قصه‌گویی چهره‌های فرهنگی هنری ایران خبر داد و افزود: این چهل خاطره از قصه‌های قدیمی و خاطرات قصه‌گویی در قالب کتابی تحت‌عنوان «به یاد شهرزاد» گردآوری شده است و توسط نشر چشمه منتشر می‌شود. از میان این اشخاص متاسفانه چند نفر پیش از انتشار کتاب از دنیا رفته‌اند و نوشته‌های ارزشمند آن‌ها به یادگار مانده است؛ نویسندگانی همچون منوچهر سلیمی پژوهشگر ادبیات عامیانه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو از قصه‌گویان قدیمی و محبوب بچه‌ها در تلویزیون و محمد سرور رجایی نویسنده و شاعر افغانستانی که در ایران زندگی می‌کرد و به فعالیت فرهنگی مشغول بود.

کاشفی‌خوانساری با این توضیح که کتاب «ادبیات دینی کودک و نوجوان در جهان پیشامدرن» در نشر جمال مراحل چاپ را طی می‌کند، ادامه‌داد: در این کتاب به بررسی مصادیق و سیر ادبیات دینی در دورانی که هنوز صنعت چاپ شروع نشده بود پرداخته‌ام. بخشی ایران پیش از اسلام، یونان، چین باستان، مصر باستان، تمدن اسلامی و تمدن مسیحی در دوران قرون وسطی.

او با بیان این که کتاب «آسمان و آیینه» را نیز نشر خزه منتشر می‌کند، اظهارداشت: این اثر حاوی مجموعه نوشته‌های خودم راجع به ادبیات دینی کودک و نوجوان است از مقاله، نقد، یادداشت و هر چه در این زمینه از سال ۷۳ تا ۹۹ نوشته‌ام گردآوری شده و در کتاب آمده است.

کاشفی‌خوانساری که امسال چهارده کتاب تازه منتشر کرده است، تصریح‌کرد: کتاب «قصه‌های عهد قجر» در حال حاضر آخرین کتاب نشر یافته من محسوب می‌شود. در این کتاب که توسط انتشارات کتاب چ چاپ شده روند شکل‌گیری ادبیات داستانی جدید ایران در طول حکومت قاجاریان به زبانی ساده بررسی شده است. کتاب «بچه‌های کاغذی» نیز اثری مشترک با فرزانه فخریان است که نشر خزه آن را منتشر کرده است. در کتاب پس از تعریف مطبوعات کودک و نوجوان و ویژگی‌های آن، تاریخ این نشریات را از سا‌ل‌های پیش از مشروطه تا دهه‌ هشتاد شمسی مرور شده. معرفی منابع و سوابق در این زمینه‌ و شناسایی موانع و آسیب‌ها از دیگر بخش‌های کتاب است. در ادامه فهرست و مشخصات نشریات کودک و نوجوان در حال انتشار تا سال ۱۳۹۴ آمده و وضیت نشریات از نظر مالکیت، دوره‌ انتشار، حجم، قیمت، موضوعات، زبان، محل انتشار، آگهی‌ها بررسی شده است. با توجه به منابع شدیدا کم در مورد مباحث روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان و مجلات، این کتاب برای روزنامه‌نگاران، محققان و دانشجویان رشته ارتباطات روزنامه‌نگاری و ادبیات کودک و نوجوان  مفید است.

او با این توضیح که کتاب «حمایت کودکان» نیز توسط انتشارات آرون منتشر شده، گفت: این اثر نگاهی به مجله «حمایت کودکان» است که در دهه سی شمسی چاپ می‌شده. این نشریه حدود دو سال انتشار داشته و با کودتای ۲۸ مرداد تعطیل شده است. مقدمه مفصلی راجع به این نشریه، مطالب دست‌اندرکاران و رویکرد آن‌ها نوشته‌ام. «کتاب و صراحی» شامل مجموعه نقدها بر ادبیات داستانی بزرگ‌سال، حوزه ادبیات دینی و همچنین کتاب‌های تخصصی روزنامه‌نگاری و ارتباطات و نقدهای است که از سال ۷۳ تا ۹۹ در نشریات مختلف از من چاپ شده در این مجموعه گردآوری و توسط نشر قصه باران منتشر شده است.

کاشفی‌خوانساری اضافه‌کرد: خوش‌بختانه در کنار آثار نشر یافته سال جدید، چند کتاب هم تجدید شده‌اند که از چاپ مجدد دو کتاب بسیار خوشحال شدم. دو مجموعه شعر بزرگ‌سال، سپید و عاشقانه که در دهه ۸۰ توسط نشر حوا چاپ شده بود به نام‌های «سروده‌های پس از مرگ» و «پیرمرد مادرم بود». انتشارات پنجگاه با گرافیک و شمایل جدید این دو مجموعه را دوباره در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.