گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در فهرست شش نامزد نهایی جایزه ۶۹۰۰۰ دلاری بوکر نام سه نویسنده آمریکایی و کتاب‌هایشان به چشم می‌خورد؛ «کسی درباره این حرف نمی‌زند» پاتریشیا لاک‌وود درباره تاثیر رسانه‌های اجتماعی، «دایره بزرگ» مگی شیپ‌ستید درباره یک حماسه هوانوردی و «سرگشتگی» ریچارد پاورز درباره داستان یک ستاره‌شناس و پسر ناهنجار او. پاورز پیش‌تر در ۲۰۱۹ با «فراداستان» جایزه پولیتزر را برده و با همین کتاب جزو نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۱۸ بوده است.

سه رقیب دیگر جایزه بوکر امسال به موضوع آسیب‌های تاریخی پرداخته‌اند؛ آنوک آرودپراگاسام سریلانکایی در «گذرگاه شمالی» یک داستان جنگی و پیامدهای آن را روایت کرده است، دیمن گلگات از آفریقای جنوبی در «وعده» سراغ نژادپرستی و حساب‌کشی رفته و ندیفه محمد، نویسنده بریتانیایی-سومالیایی در «مردان پولدار» روایتی از ناراستی‌های قضاوت و عدالت در اسکله‌های دهه ۱۹۵۰ کاردیف، ولز ارائه داده است.

جایزه بوکر که تا همین اواخر با نام من بوکر شناخته می‌شد، سال ۱۹۶۹ بنیان نهاده شد و ابتدا ویژه تقدیر از نویسندگان بریتانیایی، ایرلندی و کشورهای مشترک‌المنافع بود. برندگان این جایزه با شتاب بیشتر در دنیای نویسندگی شناخته می‌شدند و پیشرفت می‌کردند و البته از سال ۲۰۱۴ گستره تا به تمام نویسندگان و کتاب‌هایی رسید که به زبان انگلیسی در بریتانیا منتشر شده‌اند.

داوران جایزه بوکر امسال ابتدا از مجموع ۱۵۸ رمان برگزیده به فهرست ۱۳ نامزد ابتدایی رسیدند که نام «کلارا و خورشید» کازوئو ایشی‌گورو هم بین آنها بود. نویسنده ژاپنی برنده نوبل تا امروز چهار بار به فهرست شش نامزد نهایی راه یافته و یک مرتبه در ۱۹۸۹ با «بازمانده روز» آن را برده است. برنده نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۱ روز سوم نوامبر در لندن معرفی می‌شود.