گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: جمال‌الدین اکرمی نویسنده، مترجم و تصویرگر، با این توضیح که مجموعه ۱۰ جلدی «ماجراهای غول غولک» را در انتشارات محراب قلم در دست نشر دارد به هنرآنلاین گفت: این مجموعه تالیفی را برای آمادگی کودکان برای آینده نوشته‌ام. خواننده با روحیات مختلف یک بچه غول و رفتارش با دوستانش و خانواده آشنا می‌شود. غول غولک رفتارهای متفاوتی چون احساس مسئولیت، بخشندگی، حسادت، لجبازی و دروغ‌گویی را از خود نشان می‌دهد.

او که مجموعه ۵ جلدی «میسا و دردسرهایش» را در همین انتشارات در درست نشر دارد، ادامه داد: این مجموعه درباره مسئولیت‌پذیری بچه‌ها در خانه است. هم‌چنین رمان «بگذار از پنجره بیرون را نگاه کنم» را در مورد تضاد و دوگانگی آموزش و پرورش نوین و سنتی نوشته‌ام که روایت دو معلم مدرسه با دو شیوه تدریس نوین و سنتی است و توسط انتشارات محراب قلم منتشر می‌شود.

اکرمی که رمان «گمشدگان جزیره سرخ» را به انتشارات ویژه‌نشر تحویل داده، افزود: ماجرای آن به رویدادهای جزیره هرمز در سال‌های قبل از انقلاب برمی‌گردد ضمن این که استعاره‌ای از شرایط امروز در هرمز است از فروختن خاک سرخ و دخترهای گم شده. جزیره هرمز مناسبات بسیار یگانه‌ای دارد و در نقشه مثل قطره آب است. داستان از طریق دو نوجوان دختر و پسر که به هم علاقه دارند روایت می‌شود. قبل از انقلاب نقاش و معماری به نام جری پولاک در هرمز زندگی می‌کرده و علاقه زیادی به جزیره داشت. او ساختمان‌های می‌سازد که هنوز هست. نقاشی‌های او دزدیده می‌شود و این دختر و پسر جوان در پی آن هستند راز این نقاشی‌ها را کشف کنند و سر از کار قاچاقچیان در می‌آوردند تیمی تشکیل می‌دهند و این جریان را افشا می‌کنند. در این اثر چند بحث هم‌زمان با هم پیش می‌رود از بحث گمشدگی، احساس مسئولیت در برابر سرزمین، تلاش برای بهبود هرمز، آسیب‌شناسی مشکات جزیره و تلاش برای نگه داشتن آن. علاقه‌مندان با مطالعه کتاب با جزیره هرمز و ساختار آن آشنا می‌شوند. در نگارش از گویش بومی هم بهره برده‌ام.

او که رمان «اگر می‌دانستم نام دیگر قو امید است» را به انتشارات محراب قلم سپرده، تصریح‌کرد: این کتاب در مورد شکار قوها در سرخ‌رود است. شکارچیان غیرقانونی در تالاب سرخ‌رود فریدون‌کنار به قتل‌عام دسته‌جمعی قوها می‌پردازند. قوها سه ماه زمستان از سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند. این منطقه را دیدم و با شکارچیان و بومی‌ها صحبت کردم. رمان را برای کودکان نوشتم. فضای بومی برای من اهمیت زیادی دارد مانند سه رمانی که درباره چابهار برای این مقطع سنی به نگارش درآوردم. این‌گونه ژانر مورد توجه نیست ولی همیشه به آن توجه دارم و سعی می‌کنم مخاطب را به این سمت سوق بدهم.  

اکرمی با این توضیح که رمان «قطار در تونلی آن سوی آفتاب» را با پیام صلح نوشته که به جنگ ایران و عراق برمی‌گردد، گفت: کتاب فضای فانتزی و تخیلی دارد. بچه‌ها از تونلی رد می‌شوند و به سرزمینی می‌رسند که قرارست با پدر و مادرهایشان که آن‌ها را در جنگ از دست داده‌اند ملاقات داشته باشند. انتشارات ویژه‌نشر آن را چاپ می‌کند. در همین انتشارت کتاب «جک لاغره» نوشته آسترید لیندگرن را در دست نشر دارم؛ موضوع آن درباره باورهای بومی مردم روستایی سوئد در گذشته است.

او هم‌چنین مجموعه «میس میس تاساروس دایناسور گم شده» را که شامل ۵ داستان است به همین انتشارات سپرده و ادامه داد: کتاب در مورد بچه دایناسوری است که گم شده. یک پسر بچه دبستانی او را پیدا می‌کند و سعی دارد او را به مادرش برگرداند. در طی رساندن آن بچه‌ها با باغ‌وحش، موزه تاریخ طبیعی، سینما، پارک و شهربازی آشنا می‌شوند. در نهایت مادر را در سیرک پیدا می‌کنند.

اکرمی که مشغول ویرایش نهایی داستان «اژدهای قلعه ابریشم» است، افزود: این کتاب فانتزی داستان خواهر و برادری است که در بمباران زمان جنگ زیر آوار خانه گرفتار می‌شوند. آن‌ها که در حال خواندن کتاب بودند پس از مرگ وارد این کتاب شده، خودشان شخصیت‌های آن کتاب می‌شوند و رمان را ادامه می‌دهند. در لایه دیگر این رمان در مورد تربیت کرم‌ابریشم که مهد آن شهر کرمان است گفته‌ام. سعی کردم از داستان اردشیر ساسانی استفاده کنم که به افسانه‌های قدیم ایران برمی‌گردد و برای جنگ با دشمنان ناچار می‌شود به دیدار با اژدها برود. کتاب پیوندی با فضای اسطوره‌های ایران دارد. نگاه بچه‌ها از سرزمین خودمان دور است. باید نگاه آن‌ها را به اسطوره‌ها و قهرمان‌ها برگردانیم و این نگاه را منعطف کنیم به سرزمین خودمان. برای همین برخلاف دیگر کتاب‌هایم این رمان رئال نیست و فضای انتزاعی دارد و دوران پس از مرگ را دربرمی‌گیرد.

او که رمان «گفت‌وگوی واتس‌آپی من و او» را آماده چاپ دارد، تصریح‌کرد: کتاب با محوریت دو دختر نوجوان نوشته شده که از طریق واتس‌آپ با هم در ارتباط هستند و وقایع را از طریق پیام واتس‌آپی متوجه می‌شویم مسایل و مشکلات روز جامعه مثل کرونا، عشق و دوست داشتن بین نوجوانان دختر در آن مطرح شده است.

اکرمی با این توضیح که ترجمه کتاب «پی پی جوراب بلند» نوشته آسترید لیندگران را برای نوجوانان در انتشارات محراب قلم در دست چاپ دارد، اظهارداشت: پی پی شخصیت معروف این نویسنده است که بیشتر بچه‌ها با آن آشنایند. او دارای قدرت استثنایی است و می‌تواند دشمنان خود را از پا درآورد. خانواده‌ای ندارد و متکی به خودش است. علاقه زیادی به دریا، دریانوردی و دزدان دریایی دارد.

او که کتاب «گناه ستارگان ما» نوشته جان گرین را در انتشارات محراب قلم در دست نشر دارد، اضافه‌کرد: این کتاب ماجرای دو نوجوان دختر و پسر است که با بیماری سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هم‌چنین یک مجموعه ۱۴ جلدی در انتشارات نوخواسته با عنوان «مهارت‌های شهروندی» دارم که شامل داستان تالیفی و ترجمه درباره ویژگی‌های شهرنشینی و مهارت‌های مربوط به آن است؛ صفحه‌آرایی آن تمام شده و آماده چاپ است. ضمن این که انتشارات مدرسه «قلب مترسک» و انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «میلکا و غول خرمن» را با محوریت افسانه‌های محلی نشر می‌دهد. کتاب «رازهای پنهان در نقاشی کودکان» را نیز در انتشارات یساولی زیر چاپ دارم. ترجمه مجموعه مقالاتی درباره فضای کارگاهی و تحلیل نقاشی‌های کودکان است.