گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمود زندمقدم سال ۱۳۱۷ متولد شده است. دوره لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه تهران و دکتری در برنامه‌ریزی منطقه‌ای را در دانشگاه دورهام انگلیس گذرانده است. اولین بار سال ۱۳۴۲ از طرف مرکز آمار ایران وابسته به سازمان برنامه‌وبودجه برای بررسی وضع درآمد و هزینه خانوار بلوچ به این منطقه سفر می‌کند. به بلوچستان و مردم آن علاقه‌مند می‌شود و این منطقه را به‌عنوان موضوع اصلی کار و تحقیق‌ بر می‌گزیند.

از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ به‌عنوان کارشناس سازمان برنامه‌وبودجه، همکار وزارت نیرو در مطالعه طرح‌های آبی، رییس دفتر برنامه‌وبودجه در زاهدان و مسئول مرکز مطالعات و پژوهش‌های خلیج فارس و دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان مشغول بوده است. او موسس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز هست. از کتاب‌های او می‌توان به مجموعه هفت جلدی «حکایت بلوچ» اشاره کرده که اقلیم و زندگی بلوچ را با لحنی خاص به تصویر کشیده است. «آدم‌های سه قران و سه شاهی»، «قلعه»، «آفاق جزیره قشم: مردمان روستاها، بندرها، روستابندرها، بندها، کشت و کار، دریانوردی و صید و صیادی» و «از سرزمین بی‌پرنده تا قلعه» از دیگر آثارش هستند.

این نویسنده و پژوهشگر، در احوال‌پرسی هنرآنلاین که برای ایشان آرزوی سلامتی و بهبودی دارد، گفت: «به مقتضای روزگار حالم هم آن‌چنان است».

زندمقدم درباره کتاب‌هایی که در دست انتشار دارد، گفت: کتاب «کره‌خر و نردبون» مجوز گرفته و از سوی انتشارات دایره سفید منتشر می‌شود. به این کتاب بسیار علاقه دارم و بار اول در سوئد منتشر شده است. منتقدی در این کشور، این کتاب را بی‌نظیر معرفی کرد و نوشت «اگر بی‌نظیر نباشد کم‌نظیر است. کسی نیست این‌طور مطلع بر اساطیر و روایت‌های یونان ایران و جهان باشد و دست به چنین کار زده باشد». متاسفانه شنیدم در ایران به شکل کپی نشر یافته است. کره‌خری می‌خواهد از یک نردبام بالا برود ولی متوجه نیست نمی‌تواند این کار را انجام دهد. به قول مولانا: «نردبان خلق این ما و منیست/ عاقبت این نردبان افتادنیست/ هر که بالاتر رود ابله‌ترست/ کاستخوان او بتر خواهد شکست».

او با بیان این که کتاب «درآمدی بر تاریخ سیستان و بلوچستان» نیز توسط بنیاد ایرانیکا منتشر می‌شود، ادامه داد: به این کتاب که حدود ۶۰۰ صفحه است و مجوز گرفته نیز خیلی علاقه‌مند هستم. تمام منابعی را که در کتابخانه‌ها درباره بلوچستان وجود داشت مطالعه کردم و دیده‌های خودم را نوشته‌ام.

به گفته زندمقدم، کتاب «شهر نو» یا «قلعه» نیز توسط انتشارات دایره سفید باز نشر می‌شود.

«کره‌خر و نردبون» سند جذابی درباره پرده‌خوانی

هنرآنلاین طی تماس با مدیر انتشارات دایره سفید، جویای وضعیت مراحل نشر دو کتاب «کره‌خر و نردبون» و «شهر نو» شد و عباس رزیجی توضیح داد: هر دو کتاب روند چاپ را طی می‌کنند. کتاب «کره‌خر و نردبون» در زبان مانند نمایشنامه نوشته شده اما فراتر از ژانر است. هم نمایشنامه، هم داستان، تاریخ، نقالی و پرده‌خوانی محسوب می‌شود. نویسنده موضوع چند نقل را با هم ادغام کرده و به زبان کوچه بازاری نوشته است. معتقدم در این کتاب برای اولین بار در زبان نمایشنامه یک کار جامع روی نقالی و پرده‌خوانی صورت گرفته است. شخصیت اصلی یک پرده‌خوان است با شاگردش. چند نقل جذاب قدیمی و مسایل معاصر در این اثر مطرح می‌شود. کتاب حدود ۳۰۰ صفحه است و سند جالب و جذابی درباره پرده‌خوانی محسوب می‌شود.

او با بیان این که کتاب «شهر نو» قبلا مجوز گرفته و منتشر شده، اضافه کرد: استاد زندمقدم قبل و بعد از انقلاب درباره شهر نو کار پژوهشی انجام دادند. چرا این محل وجود داشته و به آسیب‌شناسی پرداخته است. با افراد این محل گفت‌وگو داشته و از درد، رنج، ترس و تردید‌های آن‌ها گفته است. بخشی از کتاب پژوهشی و بخشی دیگر حاوی گفت‌وگوها است. تصمیم داریم این اثر را در دو فرمت مجزا منتشر کنیم؛ نخست یک جلد کامل از کتاب و شکل دوم مجزا کردن گفت‌وگو چرا که بسیار دراماتیک هستند و به عنوان نمایشنامه‌های مستند هم می‌تواند منتشر شود.