گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: علی خانجانی نویسنده و پژوهشگر، از نگارش کتاب کار «قصه‌گویی» خبر داد و به هنرآنلاین گفت: در این اثر بحث‌هایی مانند فن‌بیان و زبان‌بدن با تمرینات کاملا کاربردی ارائه شده و کامل‌تر از کتاب «هنر قصه‌گویی» است که نوشتم و جزییات بیشتری را مدنظر قرار داده‌ام.

او که مشغول نگارش کتاب «رمزگشایی از قصه‌های عامیانه» است، ادامه داد: این اثر در مرحله شناسایی سر فصل‌هاست. قصه‌های عامیانه در زمان خودشان بسیار اثربخشی داشتند. الان عموم مردم با این نگاه که شاید تخیلی، جادو و دروغ هستند به آن‌ها برخورد می‌کنند. قصدم این بود قصه‌ها رمزگشایی شوند تا نکته‌هایی که در آن‌ها وجود دارد را بازگو کنم؛ در حقیقت مفاهیم تربیتی و آموزشی در قصه‌ها را انتقال دهم. مجموعه‌ای چند جلدی می‌شود و در هر دوره‌ای ۱۰ تا ۲۰ قصه در نظر گرفته شده و نکات گفتنی آن‌ها مورد شناسایی قرار گرفتند.

خانجانی با تاکید بر این که نکته‌های نهفته‌ای در این قصه‌هاست که کمتر به آن‌ها پرداخته شده، افزود: مثلا در قصه «کدو قلقله زن» بحث خردورزی انسان مطرح است چون یک پیرزن نحیف نمی‌تواند در مقابل حیوانات درنده مثل شیر، گرگ و یا پلنگ مقاومت کند و جان سالم به‌در ببرد بلکه با استفاد از خرد است که این اتفاق می‌افتد. این اندیشه تواناست که می‌تواند ما را از مشکلات عبور دهد. یا در قصه «سفره بی‌بی سه‌شنبه» نکات‌ بسیار جالبی نهفته که اگر باز و شناخته شود پی می‌بریم بزرگان و نیاکان با گفتن قصه‌ها چه نکات جالب تربیتی را به مخاطب منتقل می‌کردند.

او هم‌چنین در مورد مجموعه منتخب بازنویسی‌شده از قصه‌های کهن، افسانه‌ها، روایت‌های آشنا، مثل‌ها و متل‌ها که امسال از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد، اظهارداشت: در مجموعه «چهل قصه» به همراه محمدرضا شمس و افسون امینی انتخاب قصه‌ها را به عهده داشتم. به‌نوعی قصه‌ها بازنویسی و مناسب‌سازی شده‌اند. برای هر قصه دلیل انتخاب آن نوشته شده و پیشنهاداتی درباره شیوه اجرای آن به مخاطب ارائه داده‌ایم. برای مقطع خردسال، کودک، نوجوان بزرگ‌سال هر کدام ۱۰ قصه از قصه‌های معروف ایرانی و خارجی آمده است. لوح‌های فشرده نیز حاوی فیلم قصه‌گویی شماری از چهره‌های آشنای سینما، تلویزیون، رادیو، ادبیات کودک و نوجوان و مربیان و کارشناسان کانون ضمیمه آن است؛ مثلا هنرمندان نام‌آشنایی چون ثریا قاسمی، رضا کیانیان، علیرضا خمسه و مجید قناد اجرای قصه‌گویی دارند.  

خانجانی با ابراز خرسندی از اقبال به قصه‌گویی در قشرهای مختلف جامعه، تصریح‌کرد: باید فرهنگ ترویج  قصه‌گویی را به روش‌های متفاوت دنبال کنیم. خوش‌بختانه شورای فرهنگ عمومی پذیرفت روز قصه‌گویی در تقویم باشد و ۳۰ آذر ماه شب چله به عنوان روز ملی «قصه‌گویی» در فرهنگ ما نام گرفته است. در همه دنیا این روز را در تقویم ثبت شده دارند و به سال‌ها تقاضا در این رابطه در فرهنگ ما نیز پاسخ داده شد.

او اضافه‌کرد: پی‌گیر هستم تا نرم‌افزار «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» نیز تولید شود. مجموعه ۱۶ جلدی قصه‌پژوهی که توسط کانون منتشر شده است. در این نرم‌افزار امکان جست‌وجو هست و تمام قصه‌هایی که در فرهنگ ما وجود دارد روایت، شناسایی و پژوهش شده است. مثلا اگر مخاطبی کلمه «لاک‌پشت» را جستجو کند تمام متونی که در آن لاک‌پشت آمده با معرفی نویسنده و گردآورنده کتاب معرفی می‌شود. یا اگر علاقه‌مندی بخواهد بداند در چه قصه‌هایی «گدا» نقش دارد این نرم‌افزار اطلاعات کاملی را ارائه می‌دهد. افراد به‌راحتی می‌توانند قصه‌های مورد نظر خود را شناسایی کنند.

خانجانی یادآور شد: کتاب «قصه بازی نمایش» که دو سال می‌شود تحویل انتشارات سوره مهر داده هنوز به مرحله انتشار نرسیده است.