گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مدت کوتاهی است که مجموعه نمایشنامه‌ای با عنوان «آرزوی کودکی» به همت حوزه هنری کودک و نوجوان و زیرنظر حسن دولت‌‌آبادی نویسنده، کارگردان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه منتشر شده است.

نمایشنامه‌های نشر یافته در این کتاب ماحصل برگزاری نخستین مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی «استعدادهای تازه» (ویژه نمایشنامه‌نویسان کودک و نوجوان) است. این رویداد به‌پیشنهاد حسن دولت‌آبادی که خود نمایشنامه‌نویسی پرکار و موفق است برگزار شد. با او در مورد این مجموعه نمایشنامه و آینده این مسابقه گفت‌وگویی داشتیم.

دولت‌آبادی مسابقه نمایشنامه‌نویسی «استعدادهای تازه» را طرحی کاملا ابتکاری دانست و افزود: این طرح به زمانی که مدیریت واحد تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری مرکز را برعهده داشتم برمی‌گردد. براساس این طرح افرادی که تا به حال نمایشنامه ننوشته و یا کتاب نمایشنامه چاپ نکرده بودند می‌توانستند در آن شرکت کنند. به‌این‌ترتیب با اعلام فراخوان، حدود ۲۵۰ نمایشنامه از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

او در مورد هدف برگزاری این رویداد، اظهارداشت: در سفرهایی که با هدف داوری، سخنرانی یا برگزاری کارگاه‌های آموزشی به شهرستان‌ها می‌رفتم همیشه افرادی بودند که به من مراجعه کنند و بگویند نوشته‌هایی دارند و یا استعداد نوشتن دارند و بپرسند چه‌طور می‌توانند کتاب چاپ کنند و یا نویسنده شوند. شناسایی و آموزش دادن به این استعدادها به دغدغه‌ای برایم تبدیل شد و مترصد فرصتی بودم تا برای این اشخاص مستعد فرصت شناسایی و آموزش فراهم کنم. طراحی و برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی «استعدادهای تازه» پاسخ به آن دغدغه است.

دولت‌آبادی با انتقاد از روند برگزاری مسابقه‌های نمایشنامه‌نویسی کشور، گفت: همیشه به سه نفر برگزیده جایزه می‌دهند و مسابقه پایان می‌یابد. معتقدم این مسابقات ناقص است برای این که تعداد زیادی از ارائه‌دهندگان آثار که می‌توانند نویسنده شوند رها می‌شوند. در واقع در برگزاری مسابقات نمایشنامه‌نویسی به‌‌نوعی از این افراد بهره‌برداری می‌شود. برای همین تاکید می‌کنم که نباید این استعدادها را رها کنیم. به همین جهت در مسابقه «استعدادهای تازه» بخش دوم را به‌عنوان بخشی ابتکاری به این مسابقه افزودم و اجرای آن را پی‌گیری کردم. به‌این‌صورت که ۲۰ نفر اول به‌ترتیب امتیاز طی یک سال زیرنظر اساتید نمایشنامه‌نویسی کشور، از راه دور آموزش دیدند. نتیجه آن شد که علاوه بر انجام آموزش، ۵ نمایشنامه با عناوین «آروزی کودکی» نوشته رضوان شمشادی، «اول اسم بابا» اثر بهار کریم‌زاده، «بچه خرس از درخت پایین نمی آید» تالیف حسین قربانزاده، «به رنگ بهار» اثر فرید طاهری و «حبه انگور» نوشته مهرداد قرآن‌کیش از سطح مناسب برخوردار و برای چاپ انتخاب شدند. بررسی نهایی قبل از چاپ این متون را هم خودم انجام دادم و نخستین مجموعه نشر یافت.

او این پنج اثر را محصول حضور افراد مستعد در کلاس‌های آموزشی این مسابقه دانست و افزود: امیدوارم با برگزاری این مسابقه جریان‌سازی شده باشد. متاسفانه در ادامه این فعالیت، وقتی به حوزه هنری کودک استان تهران رفتم مدیریت قبلی به سختی در مقابل این طرح و هنر تئاتر مقاومت می‌کرد و به تئاتر بها نمی‌داد. اما به هر طریقی بود دوره دوم مسابقه را هم برگزار کردم. مجموعه آثار دومین دوره مسابقه استعدادهای تازه نیز در یک کتاب آماده چاپ است و در انتشارات سوره مهر آماده‌سازی نهایی آن صورت می‌گیرد.

دولت‌آبادی با اشاره به این که چاپ مجموعه اول زمان برد، تصریح کرد: دلیل آن هم حمایت نکردن مدیرکل بود. زنده‌یاد سعید کشن‌فلاح به عنوان مدیر کل نمایش حوزه هنری حامی اولین دوره مسابقه بود ولی سلیقه شخصی مدیرکل قبلی حوزه هنری کودک و نوجوان این گونه نبود و حمایتی صورت نگرفت. آرزو داشتم این رویداد همه ساله برگزار شود و کاش این اتفاق سازنده و بنیادین رخ می داد. هنوز هم دیر نشده و جای آن هست در حوزه هنری این تلاش ادامه پیدا کند. استعدادهای بسیار خوبی در کشور وجود دارند و نباید در قبال آن‌ها کوتاهی کرد و این استعدادها رها شوند. حیف است که به آن‌ها توجه نشود.

او با ابراز خرسندی از این که با تغییر مدیریت حوزه هنری کودک و نوجوان بستر تازه‌ای فراهم شده است، گفت: امیدوارم مدیران حوزه مرکز پی‌گیر باشند. خوش‌بختانه افشین ناظری مدیرکل کنونی حوزه هنری کودک و نوجوان خود از هنرمندان تئاتر است و با ایجاد شرایط وسیع‌تر برای او، امیدواری‌های بسیاری فراهم خواهد شد. من از ابتدای امسال در حوزه هنری کودک نیستم ولی شرایط در آن اداره کل برای رونق تئاتر و انجام چنین ابتکاراتی فراهم است. از جمله می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد تا این مسابقه که یکی از بنیادی‌ترین کارهای انجام شده توسط حوزه است، ادامه یابد و همه ساله برگزار شود.