گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فرمهر منجزی مترجم و ویراستار، با این توضیح که سال گذشته را در حالی شروع کردیم که سایه بیماری کرونا بر جهان گسترده شده بود به هنرآنلاین گفت: به هر حال این بیماری و نوع جدید زندگی چندان خوشایند نبود و نیست. این‌که همه از هم دورند و به جای دور هم جمع شدن، دور از هم شده‌ایم. این بیماری بر روی شیوه زندگی، رفتارهای اجتماعی، شرایط اقتصادی و رفتارهای‌مان تاثیر گذاشته است. به هر حال چنین شرایطی به همه ما آسیب می‌زند. زندگی در شرایط پرتنش آسان نیست، ولی برای این‌که در چنین شرایطی دوام بیاوریم، به‌نظر چاره‌ای نداریم به‌جز این‌که به راهمان ادامه دهیم. من هم مثل بقیه در این سال کم و زیاد کارهایی انجام دادم. ترجمه کردم، در فعالیت‌های داوطلبانه و فعالیت‌های فرهنگی شرکت داشتم و به شیوه دیگری کارهایم را ادامه دادم.

او با بیان این که سال ۱۳۹۹ چند عنوان از کتاب‌هایش منتشر شد، افزود: از جمله، «سومی‌ها فرشته» و «چهارمی‌ها موش صحرایی» مجموعه‌ای دو جلدی نوشته جری اسپینلی که توسط نشر چ به چاپ رسید. این مجموعه ماجرای کلاس سوم و چهارم پسری دبستانی است. در کلاس سوم معلم از آن‌ها انتظار دارد مثل فرشته‌ها رفتار کنند و کارهای خوب انجام دهند. به کلاس چهارم که می‌رود، بچه‌ها می‌گویند بزرگ شده‌اند و باید مثل موش صحرایی خشن، شجاع و یاغی باشند. شخصیت این داستان‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که ماجراهایی خواندنی به دنبال آن رخ می‌دهد. کتاب دیگرم «اژدهایی در کتابخانه» نوشته لویی اسوول با تصویرگری دیویده اورتو و دهمین جلد از مجموعه «هانک زیپزر بزرگ‌ترین تنبل دنیا»، به اسم «چه حیوان ترسویی دارم! یک فرار هالووینی» نوشته هنری وینکلر و لین اولیور نیز از سوی نشر چکه همراه چاپ دوم جلدهای قبلی به بازار کتاب عرضه شد.

منجزی با اظهار امیدواری از این که با بهتر شدن وضع سلامت دنیا و بهبود وضع اقتصادی گردش چرخه نشر هم سرعت بگیرد و کتاب‌های زیر چاپ زودتر دست خوانندگان برسد، ادامه داد: یک مجموعه ۶ جلدی رمان کودک دارم با عنوان «خیابان جینی» که مجموعه‌ای فانتزی و طنز است. هر جلد دو داستان مجزا دارد و اتفاقی در هر داستان می‌افتد که خواهر و برادر شخصیت‌های اصلی داستان و گربه‌ای که آن‌ها را به جهان فانتزی می‌برد، این ماجرا را دنبال می‌کنند، نویسنده این مجموعه ریچارد دانگ ورث و تصویرگر آن سارا هورن است که توسط نشر پنجره منتشر می‌شود. «آقای چان فضانورد چرخان»، «خانم گاریابی می‌شود ملکه دریایی» و «خانم ماگینی اختراع می‌کند شیرینی» از عنوان های این مجموعه است.

او با این توضیح که مجموعه «گربه خرابکار» را نیز ترجمه کرده، اظهارداشت: نویسنده و تصویرگر کتاب نیک بروئل است. این مجموعه هم کتاب‌های رنگی گروه سنی پایین دارد و هم رمان‌های گرافیکی دبستانی. «گربه خرابکار» هر بار یک خرابکاری و بداخلاقی می‌کند که برای بچه‌ها آشناست و همان کارهایی است که خودشان انجام می‌دهند. هم‌چنین مجموعه سه جلدی رمان کودک با عناوین «روباهم مشق‌هایم را خورد»، «روباهم کیک تولدم را خورد» و «روباهم ساعت زنگ دارم را خورد» نوشته دیوید بلیز را نیز به فارسی برگرداندم. این مجموعه در مورد پسری ۱۰ ساله است که از شهری بزرگ به روستا می‌آید و دوستی ندارد. او با روباهی دوست می‌شود که حرف می‌زند و این دو با هم دوست صمیمی می‌شوند. روباه شیطنت‌های خودش را دارد و هر بار ماجرایی می‌آفریند. این مجموعه را انتشارات شهر قلم منتشر خواهد کرد.

منجزی با بیان این که جدیدترین مجموعه کتاب‌هایش که به‌تازگی منتشر شده «ماجراهای خرس و خرگوش صحرایی» نام دارد، افزود: این مجموعه ۴ جلدی با عنوان‌های «ماهی‌گیری»، «خرس کجاست؟»، «شریک!» و «برف بازی» که مناسب خردسالان است انتشارات بازی و اندیشه چاپ کرده است.