گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: وقتی پای عبارت میراث یونسکو به میان می‌آید، خیلی‌ها شاید یاد تاج‌محل و پاسارگاد و تخت جمشید و استون‌هنج بیفتند و کمتر کسی است که به نان باگت فکر کند اما فرانسوی‌ها می‌خواهند تا پیش از فراموش شدن سنت پختن این نان قدیمی، آن را به عنوان یک میراث ناملموس در فهرست یونسکو به ثبت برسانند. میراث ناملموس یونسکو جدا از فهرست میراث جهانی یونسکو و برای پاسداشت سنت، مهارت و دانش بشری است.

با اینکه هر سال ۱۰ میلیارد قطعه نان باگت فقط در فرانسه مصرف می‌شود اما از سال ۱۹۷۰ تا امروز بیش از ۲۰ هزار نانوایی سنتی پخت باگت در این کشور تعطیل شده و به فروشگاه‌های بزرگ‌تر کوچ کرده‌اند؛ جایی که دیگر از آن سنت‌های قدیمی خبری نیست و باگت را به شیوه‌های امروزی می‌پزند. نانوایان فرانسوی معتقدند قرار گرفتن هنر پختن باگت در فهرست میراث ناملموس یونسکو آن را از گزند سرقت دیگران در امان می‌دارد و جلوی از بین رفتن این هنر را در گذر زمان می‌گیرد.

پیش از این نان لواش ایران به فهرست میراث ناملموس یونسکو راه یافته و قزاقستان با نوعی نان سنتی و اهالی ناپل ایتالیا با هنر و مهارت درست کردن خمیر پیتزا در این فهرست حضور دارند. البته نان باگت فرانسوی برای ورود به فهرست میراث ناملموس یونسکو یک رقیب بسیار جدی از فرانسه دارد؛ هنر روی‌اندود کردن پشت‌بام‌های شهر پاریس. یونسکو تصمیم نهایی خود را درباره تازه‌واردان این فهرست اواخر سال ۲۰۲۲ می‌گیرد.

آخرین فهرست میراث ناملموس یونسکو با این سنت‌ها به‌روز شده است: جشنواره فانوس در کره جنوبی، فرهنگ سونا در فنلاند و رقابت چمن‌زنی در بوسنی و هرزه‌گوین.