سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: یدالله آقاعباسی مترجم و استاد دانشگاه، از انتشار نمایشنامه «سرگرمی‌ساز» نوشته جان آزبرن خبر داد و به هنرآنلاین گفت: متن در مورد نمایشی در حال انقراض است. گروهی که کارشان سرگرم کردن بوده و در حال اضمحلال هستند. این نمایش مربوط به فرهنگ مردم بوده و در آلبرت هال لندن اجرا می شده. در نخستین اجرا نقش اصلی را سر لارنس اولیویه بازیگر بزرگ انگلیسی بازی کرده است. این کتاب توسط نشر ماهریس به چاپ رسیده است.

او که اخیرا ترجمه کتاب «مفاهیم اساسی در تئاتر کودک و نوجوان» را به پایان رسانده، افزود: این اثر حاوی ۵۷ مقاله از پژوهشگران دانشگاهی سراسر جهان است و توسط انتشارات فرهنگ‌ معاصر منتشر می‌شود. موضوعات اغلب مقالات مرتبط با تئاتر کودک و نوجوان است مثلا، چگونه از ادبیات کلاسیک برای نمایش کودک استفاده کرد، یا نقد و ارزشیابی در تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر برای خردسالان، تئاتر برای کودکان در بیمارستان‌ها، تئاتر به‌مثابه روش یا تئاتر چه تجربه‌ای در اختیار ما می‌گذارد. 

آقاعباسی با بیان این که نمایشنامه «غبار بنفش» اثر شون اوکیسی نمایشنامه­‌نویس ایرلندی انگلیسی را با همکاری مریم موسوی به فارسی برگردانده، ادامه داد: این اثر که از سوی نشر ماهریس منتشر خواهد شد لحن طنزی دارد. در مورد دو فرد اشراف‌زاده است که به روستایی در دوبلین ایرلند می‌روند. برخورد این دو با افراد معمولی دست‌مایه نگارش قرار گرفته است. نویسنده مخالف اشراف‌زادگی و تفرعن انگلیسی است. این متن جزو نمایشنامه‌های صندوق‌خانه‌ای محسوب می‌شود. 

او که نمایشنامه «سفری پیرامون پدرم» نوشته جان مورتیمر را نیز ترجمه کرده، اظهار داشت: مورتیمر از نویسندگان ایرلندی است که در مورد ارتباط خودش با زندگی پدر نابینایش این نمایش­نامه را نوشته است. این کتاب از سوی نشر کرگدن به چاپ می‌رسد. در همین انتشارات کتاب «تئاتر نوین ایرلند» درباره تاریخ تئاتر ایرلند را در دست نشر دارم.

آقاعباسی نمایش­نامه «تحفه اینشتین» را با محوریت دو شخصیت علمی یعنی اینشتین و هابر ترجمه کرده و همراه با «میراث باد» رابرت ایل لی در دست چاپ دارد. در یک سال گذشته دو نمایش­نامه تالیفی نوشته است. ترجمه کتاب «کیمیاگران صحنه» را تمام کرده است. از سال‌های قبل هم تعدادی کتاب نزد انتشارات بیدگل، مانوش و فرهنگستان هنر در نوبت چاپ دارد. هم‌چنین کتاب «نمایش خلاق: قصه‌گویی و تئاترهای کودکان و نوجوانان» به قلم او با بازنویسی و اصلاحات جدید توسط نشر قطره منتشر خواهد شد.