سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: علی باباجانی نویسنده و شاعر، دوره نوجوانی را مقطعی خاص دانست که خود نوجوان هم احساس می‌کند بین کودکی و جوانی مانده است. او به هنرآنلاین گفت: شعرهای که برای نوجوانان گفته می‌شود باید ویژه و سازوکار این دوران باشد. موضوعاتی که نوجوانان با آن‌ها درگیر هستند هم‌چون دلتنگی، بی‌قراری، دوست‌داشتن، عشق و محبت است.  

او ادامه داد: نوجوانان تا قبل از ورود به جامعه پدر و مادر را مرکز جهان می‌دانند ولی با ورود به اجتماع تکیه‌گاه‌های مختلفی پیدا می‌کنند و فضای ذهنی آن‌ها باز می‌شود. معنی دوستی برای‌شان تغییر می‌کند و می‌خواهند استقلال داشته باشند. در شعر هم باید به این موضوعات توجه کرد و به درک درستی از این دوره رسید. نوجوانی خودمان را مرور کنیم که چه احساساتی را پشت سر گذاشتیم.

باباجانی با تاکید بر این که مبحث کتاب‌خوانی باید از خانواده شروع شود، افزود: اگر در سبد خرید قسمتی به کتاب اختصاص پیدا کند و خانواده خود را موظف و موکلف به خرید آن کند مطالعه از کودکی نهادینه می‌شود. کتاب هدیه دادن نیز روش موثری در علاقه‌مند کردن کودک و نوجوان به کتاب است. ضمن این که مسئولین فرهنگی هم باید توجهی ویژه‌ای به کتاب داشته باشند متاسفانه هر مدیری اول امور اقتصادی برایش اولویت دارد بعد امور فرهنگی. رسانه‌های جمعی از جمله تلویزیون باید "شبکه کتاب" ایجاد کند. در مورد تمامی بخش‌های یک کتاب از پدیدآورنده، ناشر، مراحل چاپ و تمامی روند آن برنامه تولید شود تا مخاطبان بدانند برای انتشار کتاب چه زحمتی کشیده می‌شود. خود رسانه ملی مدیون نویسنده است و اگر نویسنده نباشد برنامه‌ای تولید نمی‌شود.

او هم‌چنین از چاپ مجموعه شعر "تخته سیاه دل من" برای نوجوانان خبر داد و تصریح کرد: سعی کردم در این اثر که مضمونی آزاد دارد با ایجاد فضایی عاشقانه به حس نوجوانان نزدیک شوم. کتاب شامل شعرهای جدیدی است که به‌تازگی توسط نشر گویا منتشر شده.

باباجانی که کتاب "از دفتر خاطرات یک گربه" را برای کودکان در انتشارات مدرسه در دست نشر دارد، اظهارداشت: این کتاب طنز در مورد گربه‌ای است که خاطرات خود را روایت می‌کند. بیشتر مسایل و مشکلات شهری و روابط انسان و حیوان را در آن مدنظر داشتم.

او این روزها مشغول نوشتن رمانی برای نوجوانان است با توجه به زندگی‌نامه یکی از شهدای دفاع مقدس به نام مرحمت بالازاده که در 11 سالگی به جبهه می‌رود.