به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری از اهدا اینترنت رایگان به تسهیلگران و مربیان جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و همچنین نویسندگان  خبر داد و گفت: برای غلبه موثر‌تر بر محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا و همچنین تداوم فعالیت‌های ترویج کتابخوانی از طریق فضای مجازی بنا شد از میان فعالان ترویج کتابخوانی به تسهیل‌گران ترویج کتابخوانی و همچنین  نویسندگان  فعال در این حوزه  تا سقف 50 گیگ برای استفاده یکسال  اینترنت رایگان اهدا شود.

حیدری گفت: این اقدام در سایه تفاهم و همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با  وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات میسر شده  است.  اپراتور رایتل مسئولیت انجام این کار را به عهده گرفته است. در این مرحله  به ۴ هزار تسهیلگر باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان  و سه هزار  پانصد نویسنده، به مدت یک سال اینترنت رایگان به مقدار ۵۰ گیگ اهدا می‌شود.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی تصریح کرد: تسهیلگران باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان مسئولیت بیش از ۲۰ هزار باشگاه کتابخوانی با ۳۳۰ هزار عضو در ۱۸۰۰ شهر و روستا را عهده دارند و این فعالیت‌ها را به صورت داوطلبانه مدیریت می‌کنند. فهرست اعضا تسهیل‌گران  باشگاه‌های کتابخوانی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی تهیه شده است و به انضمام فهرست نویسندگان که از بانک اطلاعات خانه کتاب ایران تهیه شده به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دریافت اینترنت رایگان ارسال شده است. در این مرحله اهداء اینترنت رایگان، نویسندگان برگزیده در جشنواره‌های ادبی و همچنین دارای بیش از 7 اثر منتشر شده در اولویت قرار داشتند.

براساس این گزارش، جام باشگاه‌های  کتابخوانی با هدف  کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان و همچنین تقویت فرهنگ گفت‌وگو و تقویت استدلال و مهارت در بحث و قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان تشکیل شده است. از دیگر  اهداف این رقابت می‌توان به  این موارد اشاره کرد: آشنایی بچه‌ها با محیط‌های مرتبط با کتاب همچون کتابفروشی، کتابخانه و تبدیل فضاهای عمومی موجود به فضاهایی مناسب برای مطالعه فردی و گروهی همچنین گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کار گروهی و نیز  پیشرفت تحصیلی از راه برنامه‌ای سرگرم‌کننده میان کودکان و نوجوانان، کمک به تاسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، آپارتمانی، محله‌ای، مسجدی و...،  ارتباط بین اهل قلم و کودکان و نوجوانان، کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب  و....