سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: علیرضا رئیس‌دانایی مدیر انتشارات نگاه، با این توضیح که با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب موافقم چون چاره‌ای نیست به هنرآنلاین گفت: به هر حال در هر جای جهان و به هر شکل برای کتاب تبلیغ شود بهتر از این است که مورد توجه قرار نگیرد.

او افزود: با وجود اپیدمی کرونا و شرایطی که این روزها در آن زندگی می‌کنیم عموم مردم عادت کردند و ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین کتاب بخرند تا از خانه بیرون نیایند. در سایت انتشارات نگاه نیز این روند را شاهدیم. مخاطبان دیگر به کتاب‌فروشی نمی‌آیند و اگر می‌شد حضوری مراجعه کنند و به قول معروف بوی کاغذ و کتاب به مشام آن‌ها می‌خورد بسیار بهتر بود. خودم اصولا برای خرید کتاب به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنم تا اثری که می‌خواهم را ورق بزنم، نگاه کنم سپس بخرم. ولی الان کتاب دوستان مجبورند با توجه به وضعیت موجود و مهیا نبودن شرایط، آنلاین خرید کنند.

رئیس‌دانایی با بیان این‌که نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند موجب تبلیغ و معرفی آثار جدید باشد، ادامه‌داد: در فضای مجازی دیدم که دیگر ناشران سایت فروش آنلاین دارند و از شرایط راضی هستند. رسانه‌ها، مطبوعات، رادیو و تلویزیون می‌توانند در این راستا آگاهی‌رسانی داشته باشند تا مردم متوجه شوند از طریق پست هم می‌توانند خرید کنند.

او با این توضیح که حتما برای برگزای نمایشگاه مجازی کتاب بودجه‌ای در نظر گرفته شده، تصریح کرد: اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد بهتر بود از ناشران کتاب خریداری می‌شد. به فراخور ناشری که سال 1398 کتاب جدید چاپ کرده اثر می‌خریدند. حمایت کردن با عنوان نمایشگاه مجازی کتاب خوب نیست. ولی وقتی روال زندگی عادی نیست، باید این شرایط را بپذیریم.

رئیس‌دانایی اضافه‌کرد: امیدوارم کتاب و ترجمه‌های بسیار بد ناشران کتاب‌ساز که آثار پرفروش را نشر دادند و در فضای مجازی پر است به نمایشگاه راهی پیدا نکند. کتاب‌هایی که با 50 درصد تخفیف عرضه می‌شوند اعتباری ندارند ولی قاچاقچیان کتاب، بازار را در دست گرفته‌اند. مردم هم دلخوش هستند در این وضعیت اقتصادی، کتاب را نصف قیمت تهیه کرده‌اند در حالی که کتاب تقلبی است.