سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سولماز خواجه‌وند نویسنده و پژوهشگر، از انتشار مجموعه کتاب‌های تصویری با عنوان "داستان‌های خونه‌ات کجاست؟ توی باغچه!" خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این مجموعه که در بیست جلد به چاپ رسیده با همکاری نویسندگانی هم‌چون معصومه یزدانی، پریسا شمس و سمیرا قیومی نوشته شده و به همت انتشارات علمی و فرهنگی نشر یافته است.

او با بیان این‌که داستان‌های این مجموعه با محوریت شخصیت‌های اصلی داستان، پیازچه و تربچه پیش می‌روند، افزود: موضوعاتی مانند مسئولیت‌پذیری، شناخت توانایی‌ها، درک شباهت‌ها و تفاوت‌ها، رعایت قوانین و تلاش برای رسیدن به هدف از موضوعاتی بود که در این مجموعه به آن‌ها پرداخته‌ شده است. از دیگر ویژگی‌های مجموعه "داستان‌های خونه‌ات کجاست؟ تو باغچه!" همکاری تصویرگران متعدد در به تصویر کشیدن این داستان‌هاست. به‌طوری که می‌توانیم شخصیت‌های داستان را از زاویه نگاه هر کدام از تصویرگران به شکلی ببینیم و این فرصت فوق‌العاده‌ای بود در نشر کتاب‌های داخلی، فرصت دیده شدن شخصیتی واحد به شکل‌های مختلف از دریچه نگاه‌های افراد متفاوت و فکر می‌کنم پیام‌های زیادی هم می‌توانست به مخاطب مخابره کند. با توجه به این‌که کتاب‌ها تصویری هستند این فرصت را می‌دهند که متن هم‌پایه تصویر جلو برود و هر دو به یک میزان روایت‌گر داستان باشند. در صفحاتی به‌طور کامل متن واژگانی حذف می‌شود و این تصویر است که داستان را هدایت می‌کند. 

خواجه‌وند با این توضیح که "داستان‌های خونه‌ات کجاست؟ تو باغچه!" در واقع روایت‌گر زندگی روزمره بچه‌هاست، ادامه داد: سعی کردم به نوعی از زندگی این بچه‌ها وام بگیرم و با زبان و نگاهی طنازانه ماجراهای روزمره­ آن‌ها را برای خودشان بازگو کنم. برای نمونه در کتاب "ورود ممنوع" شخصیت داستان می‌خواهد فیلم ممنوعه‌ای را به هر قیمت که شده ببیند. یا در کتاب "نمره ما رو بده بریم" شخصیت داستان می‌خواهد از زیر بار انجام تکالیف مدرسه در برود. در بقیه داستان‌ها هم به همین شکل است. معتقدم این مجموعه می‌تواند بسیار با بچه‌ها رفاقت کند.

او که جلد دوم مجموعه "زندگی هچل هفت آیدا پیرپور" را در دست چاپ دارد، تصریح کرد: جلد نخست مجموعه با عنوان "#دبستان هاجر" منتشر شده و منتظر چاپ جلد دوم و سوم هستم. فکر می‌کنم جلد دوم تا اواخر پاییز از سوی انتشارات هوپا منتشر شود. تصویرسازی کتاب‌ها نیز توسط فاطمه محمدعلی‌پور انجام شده است. هر کتاب در واقع مجموعه داستان هم هست و هفت داستان کوتاه را در خود جای داده است. کتاب‌های "زندگی هچل هفت آیدا پیرپور" برای بچه‌های 9 تا 14 سال مناسب است. این مجموعه سه جلدی در هر جلد بخشی از زندگی آیدا پیرپور را روایت می‌کند. در واقع راوی داستان‌ها خود آیدا است. او ماجراهای زندگی‌اش را در هر داستان برای مخاطب شرح می‌دهد. آیدا که در یک خانواده کلاهبردار به دنیا آمده و بزرگ شده عجیب دلش می‌خواهد مدرسه برود اما مامان و بابا هر دو معتقد هستند که مدرسه رفتن وقت هدر دادن است و بهتر است بماند خانه و در آخر هم یک کلاهبردار خوب و باعث افتخار خانواده پیرپورها باشد. اما داستان‌های آیدا از وقتی شروع می‌شود که او تصمیم می‌گیرد برود مدرسه، آن هم به هر قیمتی که شده و برای این خواسته تلاش می‌کند. تلاش‌هایی که گاهی خنده‌دار است.

خواجه‌وند با تاکید بر این که داستان‌های آیدا را دوست دارد، اظهارداشت: شیطنت‌های آیدا ارتباط زیادی با خودم و درونیاتم دارد. در طول نوشتن این داستان هرگز فکر نکردم که دارم داستان می‌نویسم. یا به یک نوعی دارم داستان‌پردازی یا خیال‌پردازی می­‌کنم. آیدا برای من زنده است. با من زندگی می‌کند و در طول نوشتن ماجراهایش بارها و بارها با من حرف زده است. خندانده‌ام و اشکم را در آورده. بیش از آن‌که تصور کنم داستانی نوشته شده برایم مثل یک خاطره‌نویسی بوده. خاطره‌هایی که هیچ وقت اتفاق نیافتاده اما با جدیت با من زنده هستند. شخصیت‌های دیگر کتاب هم همگی آشنا هستند. انگار بارها و بارها در کوچه و خیابان آن‌ها را دیده‌ایم.

این عضو هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اضافه کرد: دیگر ویژگی که کتاب "زندگی هچل هفت آیدا پیرپور" برایم داشت نوشتن از محله‌ای بود که خودم تمام نوجوانی‌ام را در آن گذرانده‌ام، برایم هویت دارد، بوی زندگی می‌دهد و بوی انتخاب راه زندگی دارد. تمام کوچه و پس کوچه‌هایش را زندگی کرده‌ام و با تمام کافه‌هایش دوست هستم. کتاب‌فروشی‌هایش صدای قدم‌هایم را می‌شناسند. میدان انقلاب، همین میدان انقلاب شد محله زندگی آیدا و همین هم شد که آیدا همسایه‌ام و رفیقم شد. در زمانی که ماجراهای آیدا نوشته می‌شد هر روز که بیرون می‌رفتم، آیدا و رفقایش را در کوچه و پس کوچه‌های میدان انقلاب می‌دیدم که چطور بستنی می‌خورند. می‌دیدم که چطور از مدرسه برمی‌گردند و می‌دیدم که چطور در پیاده‌رو راه می‌روند. آنقدر آیدا را زندگی کرده‌ام که اسم بهترین دوستانم شد اسم دوست‌های آیدا و اسم یکی از به یاد ماندنی‌ترین معلم‌هایم شد اسم معلم او. هنوز هم بعد از نوشتن سه جلد ماجراهای زیادی از آیدا دارم که شاید آن را ادامه دهم.

خواجه‌وند متولد آبان 1363، نویسنده، پژوهشگر و مدرس داستان‌نویسی، عضو هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و دانش‌آموخته ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه‌طباطبایی است. از او بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است. نخستین رمان او با عنوان "شب شد من بخوابم" جایزه کتاب "سلام بچه‌ها" را از آن خود کرد و کتاب‌های "تانتانا" برنده نخست جایزه "سپیدار" شد. او داور جشنواره‌های متعددی بوده و این روزها مشغول نوشتن رمانی با عنوان "داستان را تغییر بده" است.