به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ ایثار و شهادت، محمدرضا سوقندی با اشاره به برنامه‌های وزارت متبوعش برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس اظهار کرد: ستاد کل این برنامه‌ها از سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد و به صورت رسمی از سوم خرداد سلسله برنامه‌ها در کشور شروع شد. یکی از اقدامات، تشکیل ستادهای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در وزرات‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور بود که این ستاد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تشکیل و دبیرخانه آن فعال شد.

وی با بیان برنامه‌های این وزارتخانه در سه حوزه عمومی، تخصصی و برنامه‌های توسعه‌ای عملیاتی گفت: برنامه‌هایی برای هفته دفاع مقدس، هفته بسیج و برنامه‌هایی با محوریت مکتب سلیمانی همزمان با ایام شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و همچنین دهه فجر در نظر گرفته‌ایم.

سوقندی افزود: در حوزه برنامه‌های تخصصی چند هفته از سال را به برنامه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و ادبی اختصاص داده‌ایم که از جمله می‌توان به برنامه نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه در دفاع مقدس اشاره کرد که در روز خبرنگار برگزار شد. از چهارم تا دهم بهمن‌ماه نیز برنامه‌ای با محوریت نقش زنان، مادران و خواهران در دفاع مقدس در نظر گرفته‌ایم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران ادامه داد: طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم با محوریت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به منظور احیای کارکرد مساجد و نیز در راستای تکریم و توجه به فعالان حوزه فرهنگی و اجتماعی به ویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگران همزمان با شروع دهه کرامت آغاز شده است که تاکنون ۱۱ خانواده شهید به صورت ویدیو کنفرانس با حضور  سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند.

وی از برپایی نمایشگاه بزرگ دستاوردهای دفاع مقدس و چهل سال مقاومت از ۳۱ شهریور تا هفتم مهر به مدت هشت روز در باغ موزه انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: در این نمایشگاه شاهد آثار هنرمندان، نویسندگان و همچنین برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند نمایشنامه‌خوانی، تئاتر، اکران فیلم دفاع مقدس و سایر فعالیت‌های مرتبط با این حوزه خواهیم بود.

سوقندی اضافه کرد: جهت‌دهی و استفاده از ظرفیت جشنواره‌های فجر از جمله جشنواره‌های شعر، تئاتر، فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی و همچنین مد و لباس با رویکرد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در برنامه‌های این وزارت‌خانه قرار گرفته است.

وی افزود: بخش دیگر، برنامه‌های تخصصی و جریان‌سازی است که در ستاد شاهد و امور ایثارگران وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و شورای هماهنگی امور ایثارگران وزارت ارشاد مطرح شده که برای تمام بخش‌های فرهنگی برای گرامیداشت دفاع مقدس و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و متناسب با وظیفه‌شان برنامه تعریف و ابلاغ شده است. برای ستادهای استانی و همچنین سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برنامه‌های اختصاصی تعریف کرده‌ایم.

وی با بیان این که چهلمین سالگرد دفاع مقدس فرصتی است تا معارف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را آسیب‌شناسی کنیم، گفت: دوران دفاع مقدس به ابعاد نظامی و امنیتی خلاصه نمی‌شود بلکه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی نیز دارد که غیر از نیروهای مسلح و دستگاه‌ها دیگر، دستگاه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی هم دفاع مقدس را برای خود یک گنج بدانند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران تاکید کرد: به دلیل تحریف‌های صورت گرفته، باید در رویکرد بین‌الملل محور مقاومت یک بازتولید و چهره جدیدی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارائه دهیم و در این مسیر تاکید مقام معظم رهبری بر نهضت ترجمه برای کتاب و فیلم‌های خوب دفاع مقدس بهترین راهبرد است. باتوجه به گروه‌هایی که وارد جهان اسلام شده‌اند و همچنین تغییر نوع دشمنی‌ها و تغییر جغرافیای سیاسی در جهان و شرایطی که به وجود آمده، این موارد مسئله ضرورت ترجمه آثار دفاع مقدس برای نسل‌های جدید را ثابت می‌کند. در این زمینه صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی بسیار اثرگذارند.