سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: طاهره ایبد نویسنده با این توضیح که کارگاه "رمان کودک" به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل آنلاین برگزار می‌شود به هنرآنلاین گفت: این کارگاه که جلسات آن حضوری بود از 9 ماه پیش آغاز شده است. ولی از همان ماه‌های اولیه که اعلام شد این ویروس در قم شیوع پیدا کرده و با توجه به این که شاگردانی از قم داشتم کلاس‌ها را آنلاین ادامه دادیم. اوایل سخت بود ولی در حال حاضر به خوبی جلو می‌رود.

او با بیان این که اعضای گروه باید رمان سه جلدی برای مقطع کودک بنویسند، افزود: عضوها بزرگسال و از تهران و قم هستند. برخی از آن‌ها تاکنون یک یا دو جلد از سه‌گانه‌شان را تمام کرده‌اند. تجربه کارگاه رمان کودک که از سوی موسسه شهرستان ادب برگزار می‌شود، نو و جدید است و تاکنون کارگاهی بدین شکل نداشته‌ایم. این کلاس هر دو هفته یک بار، پنج‌شنبه‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود. البته در فاصله تشکیل جلسات، اعضا فصل‌های نوشته شده را در گروه می‌گذارند تا همه بخوانند و در روز تشکیل جلسه آنلاین، آن‌ها را نقد کنند.

نویسنده رمان "پریانه‌های لیاسندماریس" با این توضیح که در صفحه اینستاگرامش ویدیوهای کوتاهی منتشر می‌کند که به قصه‌خوانی و کتاب‌خوانی اختصاص دارد، تصریح کرد: برخی از این کتاب‌ها را به درخواست فرهنگسراها و کتابخانه‌های مختلف از جمله رازی، فرزانگان، عطار نیشابوری، گلستان و فردوس معرفی کردم و برخی را هم برای صفحه اینستاگرام و کانال خودم نشر دادم؛ با توجه به بازخورد مخاطبان این روند ادامه یافت و در حال به روز شدن است. تاکنون هفت ویدیوی قصه‌خوانی و معرفی کتاب برای بچه‌ها آماده کرده‌ام که روزانه بارگذاری می‌کنم. ویدیوی‌های که برای زمان کوتاهی می‌تواند بچه‌ها را سرگرم کند. در انتخاب داستان‌ها زمان و مخاطب را در نظر می‌گیرم. البته به این نکته هم توجه دارم که کتاب‌هایی را در شرایط حاضر تجدید چاپ نمی‌شوند و در بازار کتاب موجود نیستند در اولویت قرار دهم.

ایبد همچنین به دعوت یک موسسه فرهنگی در کانادا، چند ویدیوی قصه‌خوانی برای بچه‌هایی که می‌خواهند زبان فارسی یاد بگیرند، ضبط و ارسال کرده است.

نویسنده "غاغاغولی غول غاغولی" در این روزهای قرنطیه چند کتاب پیشنهادی برای مطالعه مقاطع مختلف سنی داشت و اضافه کرد: بزرگسالان را به مطالعه کتاب‌های "تنهایی پرهیاهو" اثر بهومیل هرابال، "بارن درخت‌نشین" نوشته ایتالو کالوینو، "کوری" نوشته ساراماگو و "نیچه گریست" نوشته اروین یالوم و نوجوانان و کودکان را به خواندن آثاری چون "گل" اثر دیوید الموند، "تابستان زاغچه" نوشته دیوید آلموند، "پسری که با پیراناها شنا کرد" اثر دیویو الموند، "کورالین" نوشته نیل گیمن، "آلیس در سرزمین عجایب"، "ماتیلدا" و "ته کلاس، ردیف آخر، صندلی آخر" اثر لوییس سکر دعوت می‌کنم.