به گزارش هنرآنلاین براساس خبر رسیده، گردهمایی شعرانه از سلسله برنامه‌های نخستین دوره جشنواره "ملی شعر دانشجویی"، در دانشگاه زنجان برگزار شد. در این برنامه، علاوه بر برگزاری پنل تخصصی و شعرخوانی جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه به دو زبان فارسی و ترکی، دومین تندیس "رودکی" جشنواره به ساعد باقری اعطا شد.

آغاز این محفل شعر و شعرخوانی، با برگزاری پنل تخصصی با موضوع "آسیب‌شناسی شعر آیینی" و با حضور دکترقربان ولیئی عضو هیات علمی دانشگاه زنجان و علیرضا بهرامی دبیر علمی جشنواره ملی شعر دانشجویی، همراه بود.

قربان ولیئی در این نشست، درباره خط قرمزهای شعر آیینی، اظهارداشت: شعر همانند ظرف محتوا است. وقتی خط قرمزها مطرح می‌شود که بدانیم چه محتوایی را درون ظرف می‌خواهیم بریزیم، زیرا اصالت را به محتوا می‌دهیم و هرچه سروده‌ای از احساس فاصله بگیرد، در نهایت به ادبیات تعلیمی خواهد رسید.

او با پیشنهاد استفاده از لفظ شعر معنوی یا دینی به جای شعر آئینی، توضیح داد: در عالی‌ترین شکل سرودن، شعر، احساس عشق، شگفتی، خشم و ... را در انسان ایجاد می‌کند؛ همان‌طوری‌که عنصر بنیادین شعر حافظ، شیفتگی و عنصر بنیادین شعر مولوی، عرفان است. خط قرمزها در احساس چندان دارای معنا نیستند و شعر شاعران باید احساس‌انگیز و احساس‌انگیخته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دروغ عاطفی، شعر را تنزیل می‌دهد. شاعر باید خط قرمزها را رعایت کرده و به خود دروغ نگوید، زیرا شاعری که به خود دروغ می‌گوید، پس از مدتی خلاقیت و انگیزه خویش را از دست خواهد داد. درواقع شاعر آیینی باید صدق احساس و عاطفه داشته باشد.

پس از این نشست و در ادامه‌ مراسم، با پخش فتوکلیپی درباره ساعد باقری با صدای عبدالحسین مختاباد، براساس ترانه‌ای از این شاعر، علیرضا بهرامی دبیر علمی جشنواره ملی شعر دانشجویی در سخنانی درباره ساعد باقری، با تعریف یک انسان شاعر، ادیب، بخشنده و از خود گذشته، سخن گفت.

همچنین ساعد باقری پس از دریافت دومین تندیس "رودکی" جشنواره ملی شعر دانشجویی و تابلو نقاشی خط تولید شده در دبیرخانه این جشنواره برمبنای دو خط از یکی از ترانه‌های این شاعر معاصر، در سخنانی پیش از شعرخوانی، با اشاره به این‌که سمت و سوی شعر معاصر ایران رو به کمال است، گفت: امیدواری در رشد شاعران جوان در حالی بروز و ظهور یافته که همه انتظار دارند فضای مجازی جوانان را خلاف این جهت هدایت کرده باشد اما شاعران جوان دریافتند که شاعر خوب باید بیشتر با آثار و تجربیات دیگران آشنا باشد.

او افزود: طبیعی است که در کشور، برخی نگرانی‌ها نیز در زمینه شعر معاصر فارسی وجود داشته باشد. اگر جریان ادبی جدید مدعی بروز و ظهور باشد، چنان‌چه کاری افزون بر ضرورت نوآوری داشته باشد، باقی ‌می‌ماند؛ در غیر این صورت، محکوم به فنا است.

این شاعر گفت: جوانان امروز با آرامش، جدیت بیشتر و جوگیری کمتر، جریان شعری کشور را رقم می‌زنند. با این حال، دانشگاه‌ها دارای فضایی هستند که بیم‌ها، نگرانی‌ها و محدودیت‌هایی ایجاد کرده، زمینه ظهور استعدادها را می‌گیرد. در چنین شرایطی، نباید فراموش کنیم که هر وقت مسئولانه به جوانان اعتماد کرده‌ایم، جوانان نیز مسئولانه پاسخ داده‌اند.

در ادامه این برنامه، پس از شعرخوانی غلامرضا طریقی و مصدق آقاجانلو به‌عنوان شاعران مدعو، جمعی از دانشجویان و مدرسان دانشگاه زنجان نیز برای حاضران شعرخوانی کردند.

رضا اسم‌خانی، جواد چراغی، محمدعلی استجلو، سعید توکلی، الهام احمدی، نسرین کرمزاده، منصور کلامی، علیرضا بیات و امیر سلیمانی، دانشجویان شاعری بودند که در رویداد دانشگاه زنجان جشنواره ملی شعر دانشجویی، به دو زبان فارسی و ترکی شعرخوانی کردند.

منصور کلامی، سعید بخشی و قربان ولیئی نیز از جمع استادان و مدرسان این دانشگاه، برای حاضران شعر خواندند.

رویداد پیشین جشنواره "ملی شعر دانشجویی" در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شده بود که با برگزاری پنل تخصصی با حضور اسماعیل امینی و سیدمهدی طباطبایی، سخنرانی علی دهباشی و اهدای نخستین تندیس "رودکی" به محمدرضا شفیعی‌کدکنی، همچنین شعرخوانی جمعی از دانشجویان و استادان این دانشگاه و نیز اجرای موسیقی حسام‌الدین سراج همراه بود.