سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، این کتاب شامل دو بخش مقالات و سخنرانی‌هاست. در بخش "مقالات" پژوهش‌ها به شکل کامل و با موضوعاتی هم‌چون آیین، سنت، فولکلور، نقالی و روایت‌گری، تعزیه، نمایش‌های عروسکی سنتی، تخت‌حوضی و سایر حوزه‌های هنر، فرهنگ و علوم‌انسانی نشر یافته‌اند. بخش "سخنرانی‌ها" همان‌گونه که از عنوان آن پیداست به سخنرانی و گفت‌وگو استادان و میهمانان داخلی و خارجی در هنگام برگزاری این فعالیت اختصاص دارد.  

"نمایش نگاره‌های جام ارجان با تاکید بر نقوش لایه چهارم" نوشته غزال رحمان‌پور، "درباره گفت‌وگو در روایت‌گری ایرانی" نوشته دکترفرهاد مهندس‌پور، "ساز و کار بازنمایی تخیل در نقالی براساس آرای ژیلبر دور" نوشته رامتین شهبازی، "مطالعه تطبیقی فن خطابه ارسطو(کتاب سوم) و فتوت‌نامه سلطانی(باب ششم) با تمرکز بر طومار نقالی حاج‌حسین میرزا بابا(مشکین) نوشته لیلی عاج، "معرفی کهن‌ترین گزارش مکتوب از یک نمایش معرکه‌گیری در ایران" اثر شهرام حبیب‌الله زرگر، "معرفی تئاتر قرن شانزده پرتغال به همراه بررسی ویژگی‌های سیاه در تئاتر پرتغال و نمایش‌های سیاه‌بازی" اثر صبری ذکری، "فنون پرورش نمایشگر در نمایش‌های ایرانی" نوشته دکتر یدالله آقاعباسی، "دگردیسی جن از ساحت معنایی به تجسمی تصویری و عاملی نمایشی در تعزیه و پرده‌خوانی" نوشته مسعود شیربچه و معصومه حسن‌زاد و "جست‌وجوی ردپای اسپ در اسطوره افسانه شبیه‌خوانی" نوشته شکوفه ماسوری از مقالاتی است که در این کتاب ارائه شده.

همچنین "ندبه تعزیه بر مشروط‌های که نبود" نوشته امیرکاووس بالازاده، "از کتلی تا شبیه‌خوانی مطالعه مولفه‌های بومی مجالس تعزیه استان بوشهر" اثر جهانشیر یاراحمدی، "نگاه آنتروپولوژیک(مردم‌شناسی) به نمایش عروسکی سنتی شیراز(جی جی بی جی)" نوشته مریم شاهدی‌باغ خندان، "آیین در آیین" نوشته مهدی دریایی، "نقل و روایت‌گری حماسه‌های دینی در سنت و آیین‌های نمایشی کردها" نوشته رحمان هوشیاری، " بررسی ارتباط مخاطب با تعزیه از منظر کارکردهای قوه مدرکه ابن‌سینا" اثر صدیقه جمشیدی، "کنکاشی در تاثیر نگرش تک‌ساحتی بر تحولات نقش پوشی‌های زنانه در مجالس شبیه و تخت‌حوضی دوران قاجار" نوشته دکترمحمود عزیزی و کاظم شهبازی و عسل عصری‌ملکی و "بررسی شبیه‌خوانی واقعه عاشورا به عنوان الگویی از یادگیری مشاهده‌ای(با تکیه بر نظریه بندورا)" نوشته پروانه احمدی عناوین تعداد دیگری از این مقالات محسوب می‌شود.

"واکاوی مولفه‌های باختینی در نمایش میرنوروزی براساس مفهوم کارناوال" اثر خسرو سینا و مهدی مرادی، "بررسی کرسی‌بازی طالقان استان البرز با تکیه بر شرایط اقلیمی و کشاورزی منطقه" نوشته محمدرضا آزادفرد، "بازیابی قراردادهای تئاتری در نمایش‌های سنتی ایرانی: ضرورت‌ها، موانع و راهکارها" نوشته دکترمهدی حامدسقایان، "تجزیه و تحلیل فرآیند روایت‌مندی نقلی در نمایشنامه‌های جمعه‌کشی" نوشته اسماعیل خلج: به سوی یک الگوی دراماتیک ایرانی" نوشته امین عظیمی و "بررسی جنبه‌های روان‌شناسی اجتماعی نقل‌های زنانه با نگاهی به (بنملی) به عنوان شیوه‌ای منحصربه فرد در شیوه روایت‌گری زنان کرد" نوشته نیره مردی مقالاتی است که در ششمین دوره سیمنار ارائه شده‌اند.

در بخش "سخنرانی‌ها"، نیز که از صفحه 373 کتاب آغاز می‌شود مخاطبان می‌توانند درباره موضوعاتی هم‌چون "آموزش نمایش‌های سنتی" لاله تقیان، "هفت منظر نمادین شبیه‌خوانی" دکتر اردشیر صالح‌پور، "ابعاد زیبایی‌شناختی و جامعه‌شناختی میرنوروزی" دکتر قطب‌الدین صادقی، "داستان‌های شیعه و ارتباط آن با تعزیه" دکترحسین اسماعیلی، "مراسم آیینی در اتیوپی" زلالم تفری(اتیوپی)، "تحول فرهنگ، آداب و رسوم زیرصحرایی در هنرهای نمایشی شمال آفریقا، شرق میانه و جنوب آسیا" نیل وان درلیندن(هلند)، "حماسه ایرانی و میراث کهن نمایشی در ایران و کره" دکترغزل اسکندرنژاد، و "ریشه‌شناسی heritage و میراث و نسبت‌های با فقدان شبیه و عروسک" دکترحمیدرضا اردلان را بخوانند.

"ضرباهنگ حضور درباره فرایند گردآوری عروسک‌ها و ملاقات با فریتز فی جونیور" نوشه دیمیتری جانگو از (بلژیک)، "خودانگیختگی در نمایش‌های آیینی" ترلان رسولف(جمهوری آذربایجان، "تعزیه: ذوب‌شدگی نشانه‌های قراردادی در نشانه‌های متعالی" دکترعلی عباسی، "پروژه بانک اطلاعات وایانگ و تکنیک‌ها و اشکال نمایش عروسکی" جانکر اوتو ژوهانس ارنست وان در میدن(هلند)، "دبیر کلی یونیما به مدت هشت سال تجربه‌ای بی‌نظیر و پربار بود" ژاک تردو(کاندا)، "جستاری در باب مناقشه واژه مسخره" بهزاد آقاجمالی، "صفحاتی از تاریخچه تئاتر سایه در ارمنستان" آرمن کایرا کسیان(ارمنستان) و "معانی چارچوب (زوایای) تئاتر یویا تعامل تئاترهای سنتی و مدرن" هریستو استویچف (بلغارستان) موضوعات دیگری هستند که در قالب سخنرانی و گفت‌وگو در این کتاب آمده است.

کتاب "مجموعه مقالات ششمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی" به کوشش محمدحسین ناصربخت در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 40هزار تومان توسط انتشارات نمایش روانه بازار کتاب شده است.