سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، افشین شیروانی مدیرعامل انتشارات فرهنگستان هنر (موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن) به هنرآنلاین گفت: با بیش از 500 عنوان کتاب در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت داریم و 37 اثر از این تعداد جدید محسوب می‌شوند. البته 24 عنوان چاپ اول هستند و 13 کتاب با ویراست تازه، چاپ مجدد شده‌اند.  

او از ارائه کتاب "شاهنامه ابراهیم سلطان" تصحیح و تالیف مشترک فیروزه عبدالله‌یوا و چارلز ملویل در نمایشگاه گفت و ادامه داد: این شاهنامه مصور که توسط اکرم احمدی‌توانا ترجمه شده، قرار است به مناسبت (روز فردوسی) 25 اردیبهشت‌ماه طی مراسمی در فرهنگستان هنر رونمایی شود.

شیروانی با بیان این‌که در راستای چاپ کتاب "شاهنامه طهماسبی" از بهترین آثار انتشار یافته در فرهنگستان هنر، "خمسه شاه طهماسبی" نیز امسال بعد از چند سال کار و اجازه چاپ از موزه بریتانیا با هم‌یاری شهرداری تهران چاپ خواهد شد، تصریح کرد: "خمسه شاه طهماسبی" مجموعه 5 مثنوی نظامی را در خود جای داده و نفیس‌ترین نسخه خطی سده 16 میلادی محسوب می‌شود. این اثر 17 نگاره دارد از جمله نگاره معروف معراج پیامبر (ص) در همین نسخه است. این کتاب به خط  شاه محمود نیشابوری در بیش از 808 صفحه تشعیر و حل‌کاری متفاوت به چاپ می‌رسد. یکی از شاخص‌های کتاب مربوط به همین تشعیر و حل کاری صفحات این نسخه است که هیچ یک کپی نیستند و هر صفحه طراحی و تصاویر مختلفی دارند. این کتاب برای نخستین بار است که در دنیا چاپ می‌شود.  

او با این توضیح که طی رایزنی‌های که داشتیم علاوه بر این که همایش "خمسه‌نگاری" اسفندماه در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود از نسخه "خمسه شاه طهماسبی" نیز رونمایی خواهد شد، گفت: با شورای شهر تهران مکاتبه داشتیم و از طریق سرپرست مجموعه فرهنگستان هنر پیشنهاد دادیم به این مناسبت، میدانی به نام نظامی شاعر بلندآوازه ایرانی نام‌گذاری شود.

شیروانی همچنین درباره دیگر آثار جدیدی که توسط فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب ارائه شده، اظهار داشت: در زمستان سال 1397 مراسم بزرگداشتی برای استاد جلال شباهنگی گرفتیم و به این مناسبت مجموعه آثار او در قالب کتاب "مروری بر آثار استاد جلال شباهنگی" با گردآوری مسعود ناصری چاپ شد و به فروش می‌رسد.

او با بیان این که یک‌سری کتاب در قطع جیبی منتشر کردیم که به آرا متفکران بزرگ قرن بیستم درباره هنر اختصاص دارد، افزود: سال گذشته سه کتاب از این مجموعه به چاپ رسید و امسال هم دو کتاب "کریستوا در قابی دیگر" نوشته استل برت با ترجمه سیدمحمدمهدی ساعتچی و "گتاری در قابی دیگر" نوشته پال الیوت با ترجمه ابراهیم لطفی‌فروشانی در نمایشگاه عرضه شده است.  

شیروانی ادامه داد: "نظریه برای مطالعات پرفورمنس؛ راهنمای دانشجویان" نوشته فیلیپ اسلاندر با ترجمه مشترک شهاب پازوکی و مجید پروانه‌پور، مجموعه مقالات همایش "هنر و اخلاق" به کوشش فاطمه بنویدی، کتاب "قفل‌های دست‌ساز آذربایجان" نوشته رحمان احمدی‌ملکی، کتاب "زیبایی نزد روزبهان" اثر سعید بینای‌مطلق، کتاب سه جلدی "آجرستان" حاوی مجموعه مقالات همایش ملی آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران به کوشش مهدی مکی‌نژاد که به مناسبت برگزاری همایش ملی "آجر و آجرکاری در معماری ایران" در فرهگستان هنر به چاپ رسیده، از دیگر عناوین کتاب‌های جدید ارائه شده در سی و دومین نمایشگاه کتاب هستند.  

به گفته او، کتاب "شرق نگاشت" 1 و 2 حاوی مجموعه مقالات هنر و معماری شرق، "فرهنگ نمادهای چین" نوشته ولفرام ابرهارد با ترجمه امیرعباس زارعی، "هنرهای زیبای چین" اثر دنگ فوشینگ و هوالنگ آن با ترجمه نسرین دستان، "درآمدی بر تاریخ داستانی ایران پیش از اسلام" اثر ندا اخوان‌اقدام و "کنکاشی در احوال مجالس مضحکه سده سیزدهم خورشیدی" نوشته محمدحسین ناصربخت از دیگر عناوین تازه‌های انتشارات فرهنگستان هنر در این رویداد بین‌المللی محسوب می‌شوند.  

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برپاست.