سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، درباره این متون به هنرآنلاین گفت: از مقطعی که در مرکز حضور دارم یکی از برنامه‌های مهمی که پیگیری می‌شود انتشار کتاب‌های مرجع برای جامعه تئاتری و دانشگاهی است و تاکنون بالغ بر 15 جلد کتاب منتشر شده است.

او با تاکید بر این که تلاش داریم در حوزه کتاب و نشر بی‌تفاوت نباشیم، ادامه داد: "ادبیات ایران و آیین شبیه‌خوانی" تالیف محمدحسین ناصربخت و "آشنایی با مبانی شبیه‌خوانی" اثر داود فتحعلی‌بیگی عناوین متونی است که در 6 ماهه نخست سال به چاپ رسیده‌اند. همچنین کتاب "همای رحمت" دربردارنده طومارهای پرده‌خوانی مربوط به زندگی و وقایع دوران زندگی علی (ع) است که از منبعی تاریخی به قلم فردی به نام محمدحسین در دوران قاجار استخراج شده و به قلم داود فتحعلی‌بیگی و مهدی دریایی به چاپ رسیده است.

زارعی با بیان این که چندین نمایشنامه و کتاب‌ نمایشی نیز آماده چاپ هستند، ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به هشت نمایشنامه به قلم ایوب آقاخانی، سینا دلشادی و بهاره مومنی مراحل انتشار را سپری می‌کنند. 20 جلد نمایشنامه از مجموعه "بچه‌های مسجد" نیز برای سال آینده منتشر می‌شوند. 6 جلد از این مجموعه به قلم نویسندگان مختلف تئاتری سال گذشته وارد به بازار کتاب شد.

به گفته کارگردان "خورشید از حلب طلوع می‌کند"، فصلنامه "تئاتر" از مهرماه آماده انتشار است ولی به دلیل مشکل و معضل کاغذ چاپ آن به تعویق افتاده است.

او با بیان این که اردشیر صالح‌پور نیز یک کار پژوهشی با محتوای تعزیه‌های شادی‌آور در دست نگارش دارد که سال آینده منتشر خواهد شد، افزود: آثار پژوهشی "عناصر نمایشنامه‌نویسی" نوشته لوئیس ای کاترون با ترجمه حسین فراهانی، "تئاتر، آموزش و ایجاد معانی" اثر آنتونی جکسون ترجمه سیدحسین فدایی‌حسین، "تئاتر و نقش شفابخش آن در تعلیم و تربیت" نوشته ریچارد مورس با ترجمه سیدحسین فدایی‌حسین و "آیین نمایش‌های زمستانی" نوشته ناهید جهازی از جمله متون آماده انتشار هستند که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسند.