سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، حسن جمشیدیان درباره این کتاب به هنرآنلاین گفت: "مشق زندگی" حاصل حدود ۴۰ سال زندگی است که به صورت دست نوشته معمولی برای دل خودم سرودم، چون همیشه در حال کار و تحصیل بودم و هیچ وقت جایی ارائه نشده‌اند. در سال‌های اخیر شعرها را برای دوستانم خواندم و آنان تشویقم کردند که این اشعار را به صورت کتاب منتشر کنم.

او با بیان این که اشعار کتاب از جوانی و حدود ۲۰ سالگی سروده‌ شده‌اند و ۵ سال اخیر شعر بیشتری نوشتم، اظهار داشت: بخشی از این اشعار در وصف حال بیمارانم است و تعدادی هم گویای شور و حال کودکی، جوانی و میان‌سالی خودم. چند شعر را نیز برای پدرم سرودم که بیمار شد و در سن ۶۷ سالگی فوت کرد.

او با این توضیح که سبک اشعار عمدتا شعر نو با وزن و آهنگ است که اصطلاحا شعر نیمایی محسوب می‌شود، تصریح کرد: اشعار فریدون مشیری و حافظ را بسیار دوست دارم و از سبک اشعار آنان بهره گرفته‌ام.  تعدادی غزل نیز در این کتاب به چاپ رسیده است.

جمشیدیان افزود: 10 شعر کتاب "مشق زندگی" با صدای خودم و موسیقی سروش انتظامی تهیه شده،  که توسط موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی در دست انتشار است.

او شعر را به عنوان یکی از با ارزش‌ترین میراث گذشتگان دانست و ادامه داد: شعر همواره پل ارتباطی مهمی از جنس تفکر، عشق، دانایی و‌احساس بین نسل‌های مختلف و ‌بیان‌گر شادی‌ها، غم‌ها، پیروزی‌ها و ‌ناکامی‌ها بوده است. معمولا افرادی که به ادبیات و‌ هنر جامعه‌ اشراف دارند از شعر و‌ بیان آن بهره بیشتری می‌برند ولی در تاریخ بسیار دیده شده که افرادی خارج از این دایره نیز از شعر و‌ادب بی‌بهره نبوده‌اند.

جمشیدیان اضافه کرد: مطمئنا بین حکمت، پزشکی، عرفان و ‌خداشناسی رابطه نزدیکی وجود دارد. پزشکان با توجه به ارتباط مستقیم با احاد جامعه ممکن است از مشکلات و‌ مسایل درونی انسان‌ها آگاهی بیشتری داشته باشند. به عنوان یک پزشک جراح از دوران پزشکی عمومی تا به حال بیماران زیادی را معاینه و‌ درمان کرده‌ام و ‌در حد امکان در التیام آلام آن‌ها کوشیده‌ام و ‌در مواردی نیز احساس خود را نسبت به مسایل بیماران و‌ جامعه به صورت نظم و شعر بیان کرده‌ام. امیدوارم کتاب "مشق زندگی" برای خوانندگان جاذبه کافی داشته باشد و ‌در ارتقای روابط علم پزشکی با علم عرفان و ‌ادبیات گام کوچکی برداشته باشم.

"مشق عشق"، "هجر"، "اسارت"، "به جا مانده از کاروان"، "سیر زمان"، "بهار بی‌تو"، "خطا"، "سیمای عشق"، "پیچک"، "پدر بیمار"، "کاروان"، "کوی بتان"، "حال خنده"، "حقیقت"، "خزان"، "دخترم"، "کودکی"، "کویر"، "گذر"، "گورستان دل"، "طوفان زندگی"، "علف‌های هرز"، "رباعی"، "دیدار"، "ناشکری" و "مادر" عناوین اشعار این کتاب هستند.

شعر "طوفان زندگی" که در صفحه 48 کتاب به چاپ رسیده برای پگاه دختری 8 ساله سروده شده که با توده‌ای در فوق‌ کلیه چندین بار جراحی شد و با وجود تحمل درد غیرقابل وصف در این سن و همکاری بسیار، همیشه از آرزوهایش بعد از بهبودی می‌گفته که دوست دارد جراح شود ولی متاسفانه با هر عمل ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و در نهایت جان به جان آفرین تسلیم می‌کند.

در بخشی از این شعر آمده است:

زندگی طوفان پرآشوب می‌ماند

که دائم شاخه‌های نخل را

بر پیکر بی‌جان ساقه

سیلی جانانه می‌سازد

و چون یابوی وحشی

در مسیر هستی انسان

چه بی‌رحمانه می‌تازد

تمام سعی این انفاس بیهوده

به رمز زندگی

پیکار با رفتن و جنگ عشق با نابودی جسم است

کتاب "مشق زندگی" اثر حسن جمشیدیان در شمارگان 700 نسخه و با قیمت 8 هزارتومان توسط انتشارات مایا منتشر شده است. مجید انتظامی نیز مقدمه‌ای برای این اثر نوشته است.

دکترحسن جمشدیان متولد ۱۳۳۶ در شهرستان شاهین دژ، ارولوژیست و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او کتاب و مقالات زیادی در زمینه ارولوژی دارد که در ژورنال‌های ارولوژی بین‌المللی چاپ شده‌اند.