به گزارش هنرآنلاین براساس خبر رسیده، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب "زندگی ۳/۰ انسان بودن در عصر هوش مصنوعی" اختصاص دارد که با حضور عبدالحسین وهابی دکترای علوم شناختی، علی خدادادی‌ شاهی‌وند دانشجوی دکترای فلسفه هنر و دکترمیثم محمدامینی مترجم کتاب در مرکز فرهنگی، شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است، ما در آستانه‌ عصری جدید قرار داریم. آنچه زمانی داستان علمی ـ تخیلی به شمار می‌آمد به سرعت رنگ واقعیت به خود می‌گیرد، چون هوش مصنوعی در همه‌ حوزه‌ها در حال ایجاد تحول است، از جنگ و جرم و جنایت گرفته تا عدالت، مشاغل، جامعه و حتی برداشت ما از معنای انسان بودن. هوش مصنوعی بیش از هر فناوری دیگری توان دگرگون کردن آینده‌ مشترک ما را دارد، و برای بررسی این آینده هیچ‌کس بهتر از مکس تگمارک نیست، استاد MIT و یکی از بنیادگذاران موسسه‌ آینده‌ زندگی که کارهایش به پژوهش جدی در زمینه‌ نحوه‌ سودمند نگاه داشتن هوش مصنوعی بسیار کمک کرده است.

تگمارک در کتاب "زندگی ۳/۰" که بر پژوهش‌های ژرف استوار است ما را به عمق اندیشه درباره‌ هوش مصنوعی و وضع بشر می‌برد و با پرسش‌های اساسی زمانه‌مان رودررو می‌کند. این کتاب با ترجمه‌ میثم محمدامینی و به همت نشر نو منتشر شده است.

زن و چالش‌های جامعه

همچنین نشست ویژه‌ شهر کتاب در روز دوشنبه ۲۶ آذر ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب "زن و چالش‌های جامعه" اختصاص دارد که با حضور فاطمه صدرعاملی، نسرین فقیه‌ملک‌مرزبان، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی و دکترخسرو باقری در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.

در معرفی این کتاب آمده است: "از میان سخنرانی‌ها و مقالات و مصاحبه‌های امام موسی صدر آن‌ها که به موضوعات زن و خانواده و جامعه پرداخته‌اند در کتاب "زن و چالش‌های جامعه، جستارهایی درباره‌ی مسائل زن و خانواده و جوان" منتشر شده است.

از دو جهت این سه موضوع در یک کتاب تنظیم شده است: نخست، پیوندی که میان هر سه موضوع برقرار است و تاثیر و تاثری که بر یکدیگر دارند و از یکدیگر می‌گیرند. نقش و رابطه‌ زن و جوان در شکل‌گیری و کارکرد خانواده موثر است و در تعریفی که از نظام خانواده به دست می‌دهیم، جایگاه زن و جوان روشن می‌شود. دوم، تاثیری که جهان نو در نگاه و نگرش به هر سه موضوع گذاشته است. مطالعه‌ این کتاب ما را از روش امام موسی صدر در مواجهه با مسایل جدید آگاه می‌کند.