سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، جعفر توزنده‌جانی عضو هیات مدیره و دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، درباره برنامه‌های این انجمن به مناسبت بیست‌وششمین دوره هفته کتاب گفت: هر ساله در این ایام، انجمن برنامه‌ دارد و یکی از این فعالیت‌ها که چند سال پیاپی است اجرا می‌شود "زنگ کتاب" نام‌گذاری شده که پیش‌تر با نام "دیدار با یار مهربان" انجام می‌شد. علت این تغییر نام نیز به پیشنهاد انجمن برای اختصاص زنگ کتاب و کتاب‌خوانی در مدارس برمی‌گردد که متاسفانه دچار یکسری مشکلات شد.

او با این توضیح که در قالب برنامه "زنگ کتاب" نویسندگان، مترجمان، پژوهش‌گران و شاعران عضو انجمن در مدارس و کتاب‌فروشی‌های مختص کودک و نوجوان به دیدار مخاطبان می‌روند، ادامه داد: در این برنامه اعضای انجمن درباره مبحث کتاب و یا اثر خودشان با مخاطب کودک و نوجوان سخن می‌گویند. ضمن این‌که راهنمای‌های لازم نسبت به دانش‌آموزانی که استعداد نویسندگی و یا شعر گفتن دارند صورت می‌گیرد.

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با بیان این که برنامه "زنگ کتاب" با مشارکت خانه کتاب برگزار می‌شود، افزود: این طرح سراسری است و تعداد زیادی از اعضای انجمن در شهرهای خودشان برنامه را هماهنگ می‌کنند. سال قبل 130 اجرا در تهران و شهرهای دیگر داشتیم. امسال نیز 100 عضو انجمن در زمینه‌های مختلف به دیدار کودکان و نوجوان می‌روند. اما با توجه به گستردگی کار، این برنامه به هفته کتاب (24 آبان تا 1 آذر) ختم نمی‌شود و تا نیمه آذرماه نیز تداوم خواهد داشت.

توزنده‌جانی همچنین از برگزاری جشنواره "کتابخانه‌های خانگی" پس از چند سال وقفه، گفت و تصریح کرد: این جشنواره سه دوره برپا شده ولی چند سال است در برگزاری آن وقفه افتاده. امسال صحبت‌های اولیه با خانه کتاب انجام شده و در صورتی که تامین بودجه شود فراخوان جشنواره منتشر می‌شود.

او با بیان این که جشنواره "کتابخانه‌های خانگی" با هدف شناسایی و معرفی کتابخانه‌های شخصی برگزار می‌شود، افزود: برخی افراد در خانه یا مجتمع مسکونی خود در سراسر کشور کتابخانه دارند و فرصتی برای بچه‌ها و بزرگ‌سالان فراهم کردند تا کتاب امانت بدهند و یا مخاطبان در آن محل کتاب بخوانند.

عضو هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، درباره جزییات این برنامه توضیح داد: پس از اعلام فراخوان هم‌زمان با هفته کتاب افرادی که کتابخانه شخصی دارند مستندات خود را چون عکس و گزارش برای بررسی می‌فرستند تا مورد داوری قرار بگیرد. در نهایت به بهترین کتابخانه جایزه تعلق خواهد گرفت. با توجه به برگزاری سه دوره برپا شدن این جشنواره، کتابخانه‌های خانگی روستایی و شهری زیادی به این شکل مشغول فعالیت هستند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به مناسب برگزاری جشنواره "کتاب کودک و نوجوان کاشان"، با این رویداد نیز همکاری دارد و حدود ۴۰ نویسنده و ۱۰ تصویرگر کارگاه‌هایی را برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنند؛ از جمله کارگاه داستان، شعر، قصه‌گویی، ترجمه و کارگاه‌های تخصصی مرتبط با آب؛ همچنین دو عنوان شب شعر و شب داستان که نویسنده‌ها و شاعران کودک و نوجوان به شعرخوانی و داستان‌خوانی می‌پردازند.