سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمود معتقدی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی در بیست و سومین دوره از نمایشگاه مطبوعات میهمان غرفه هنرآنلاین شد. این شاعر معاصر در پاسخ به سوال هنرآنلاین مبنی بر بی رونقی بازار ادبیات و رابطه آن با روزنامه نگاری ادبی و فعالیت سایت‌های ادبی گفت: فکر می‌کنم این مقوله‌، مقوله‌ای چند وجهی است چرا که ما در نهایت با یک بحران فرهنگی رو به رو هستیم که ادبیات بخشی از زیر مجموعه آن است، خبرنگاری بخشی از آن است، و برای همین هم این مقوله نیازمند نوعی آسیب شناسی گسترده است.

معتقدی گفت: امنیت شغلی خبرنگاران، نویسندگان و مولفان در حوزه ادبیات طبیعی است که ما را با  رکود مواجه می‌کند. به علت این که روزآمد و هماهنگِ شرایط زمانه نیستیم، در حوزه نقد منتقدان شاخصی نداریم یا کسانی که پرورش یافته نهادهای دانشگاهی و فرهنگی باشند و به سیاست‌های وزارت ارشاد هم سیاست‌هایی بسته است.

معتقدی ادامه داد: این ها نقصان‌هایی است که در این حوزه با آن رو به روهستیم تا نهایتا برآیند آن بحران فرهنگی‌ای باشد که از آن سخن گفتم. برای همین هم برای واکاوی این مسئله نیاز به میزگردی با همراهی نویسندگان، ناشران و شاعران هستیم.

شاعر "آخرین شعر جهان جای دوری نیست" گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در حوزه ادبیات با سیاست تسامح و تساهل با شاعران و نویسندگان رفتار کند تا جامعه ابدی چند صدایی داشته باشیم و همه صداها به گوش برسد.

محمود معتقدی در پایان از کتاب‌های در دست انتشارش خبر داد و کتاب "رویکردی نسبت به شعر و ادبیات داستانی" او در  نشر ابتکار منتشر خواهد شد و از سوی دیگر دو کتاب آنتولوژیک شعر نیز در دست انتشار دارد. گزینشی از شعر معاصر و همین طور خوانشی از 15 شعرِ شاعرانی نظیر احمد شاملو، سیمین بهبهانی، سید علی صالحی، حافظ موسوی و ... که در حال آمادگی برای انتشار است.

این شاعر و منتقد در پایان گفت: آخرین مجموعه شعر او با عنوان "گاهی از سکوت شروع می‌شود"  در بلژیک توسط عباس شکری در نشر آفتاب منتشر شده است.

 

امیر حسن بیگلر