هنرآنلاین: امروزه هر اقدامی در سطح شهر توسط یک عکس و فیلم در فضای مجازی، تبدیل به خبر داغ می‌شود و کاربران شبکه‌های مجازی به تحلیل‌های مختلفی درباره آن دست می‌زند. این موضوع نشانگر آن است که امروزه تولید خبر از سوی هر شهروند می‌تواند اتفاق بیفتد؛ اما براستی جایگاه اطلاع‌رسانی فقط تولید خبر است؟ در این نقطه است که این سوال پیش می‌آید که در عصر رسانه، جایگاه یک خبرنگار کجاست و چرا باید حوزه‌های مختلف، رسانه و  خبرنگار تخصصی داشته باشد؟

فضای هنری کشور به عنوان مکان تلاقی مخاطب و هنرمند، در هر لحظه شاهد رویدادی است که نیازمند، اطلاع‌رسانی، تحلیل و ارائه راهکاری است. پس یکی از نیازهای جامعه هنری در جهت آگاهی، روشنگری و فرهنگ‌سازی؛ حضور جدی خبرنگاران است. خبرنگارانی که بتوانند حلقه اتصال مخاطبان و جامعه فرهنگی و هنری کشور باشند. این حرفه تاثیرگذار وظیفه سنگینی در قبال جامعه مخاطب و هنرمندان دارد، خبرنگاران برای رفاه و ایجاد محیطی که هنرمندان و مخاطبان هنر در آن احساس امنیت و آرامش کند باید تلاش کند و در این نقطه است که خبرنگار نقش آفرین اصلی در تحولات و بالا رفت فرهنگ در جامعه می‌شود.

خبرنگاران اگرچه در عصر حاضر که هر شهروند می‌تواند به عنوان "شهروند - خبرنگار" به وسیله تکنولوژی معاصر و شبکه‌های اجتماعی در زمینه تولید خبر فعال باشد؛ نقش او را در تولید اخبار کمتر از گذشته کرده، اما رشد فکری جامعه، وظیفه خبرنگاران را در جهت ایجاد شناخت و روشنگری سخت‌تر از گذشته کرده است. زیرا تحلیل رخدادها و آنچه که منجر به رویداد و اتفاقات می‌شود، نقش او را پر رنگ‌تر از گذشته کرده است. حرفه خبرنگاری امروزه به خاطر رشد فکری جامعه به یکی از تخصصی‌ترین حرفه‌ها بدل گشته و این حرفه را در جایگاهی قرار داده که باید از زوایای مختلفی دست به تحلیل موضوعات بزند تا هم جامعه مخاطب و هم جامعه هنری را در مقابل اتفاقاتی که درجریان است به خوبی راهنمایی کند.

در این نقطه جایگاه یک خبرنگار حرفه‌ای مشخص می‌شود که به عنوان حلقه رابطه هنرمند و مخاطب نقش آفرینی و تاثیرگذار خواهد بود. حال اگر این خبرنگار به صورت تخصصی در رسانه‌ها حضور جدی داشته باشد می‌تواند به عنوان حافظه تاریخی هر اقدامی را از سوی مدیریت هنری رصد و در هر برهه زمانی یادآور چالش‌های پیش رو  و حقوق جامعه هنری و مخاطبان باشد.

پر بی راه نیست که خبرنگاران امروز را باید شبیه جامعه‌شناس، مردم‌شناس، روان‌شناس و دیگر علومی دانست که او را در جایگاهی قرار می‌دهد که باید زوایای عیان و نهان تحولات جامعه را رصد و روشنگری کند.

اگرچه در سالیان اخیر کمتر به این حرفه توجه نشان داده شده و این قشر را از زوایه نگاه درستی نگریسته‌اند، اما باید در این روز که به نام خبرنگار نام‌گذاری شده، به یادآورد که به چشم‌ها، گوش‌ها و زبان جامعه هنری باید توجه نشان داد و به آنها ادای احترام کرد.