سرویس استان‌های هنرآنلاین: در آیینی به مناسبت دهه کرامت که با حضور شاعران مطرح کشوری و استانی به میزبانی تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، برگزدیگان و شاعران برتر برگی زرین به دفتر سروده‌های آیینی و شورانگیز جشنواره ملی "شعر رضوی اقوام ایرانی" افزودند.

در ابتدای این آیین مهدی امیدبخش معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس و دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی "شعر رضوی اقوام ایرانی" به قرائت پیام رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم پرداخت که در بخشی از آن آمده است: "جشنواره رضوی که اینک پانزدهمین دوره آن درحال برگزاری است، بر آن است تا عشق به امام رضا(ع) را در پرتو آموزه ها و سیره فرهنگی و علمی آن حضرت(ع) به فرهنگی جهانی مبدل سازد.

امید بخش افزود: این رویداد مهم و ارزشمند، محملی است که ارادتمندان و عاشقان فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) از توده های مردم تا جامعه فرهنگی و هنری و دانشگاهی و مدیران اجرایی کشور خرمن خرمن از گلهای این بوستان معنوی بچینند و از نغمات آن جان های تشنه و عاشق را سیراب نمایند".

فارس تاکنون ١٤ دوره میزبان جشنواره رضوی بوده است

در این مراسم که احد ده بزرگی، غلامرضا کافی و استاد مهدی خانی حضور داشتند، معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پس از قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص روند اجرایی این رویداد ادبی متعلق به تمامی اقوام اصیل ایرانی گفت: فارس و شیراز پس از استان خراسان رضوی و مشهد که پانزدهمین دوره جشنواره را میزبانی می کند، از سال ١٣٨٣ تاکنون ١٤ دوره میزبان جشنواره رضوی بوده که در ١٢ دوره نخست آن پذیرای آثار تجسمی هنرمندان رضوی بود.

مهدی امیدبخش افزود: به خواست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در قالب درخواستی به بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) داده شد که با توجه به رویکرد ادبی شهر شیراز میزبان جشنواره ادبی شعر رضوی اقوام ایرانی باشد که مورد موافقت قرار گرفت و خوشبختانه امسال برای دومین دوره پیاپی میزبانی آن به شهر شعر و ادب سپرده شد.

رشد ١٠٠ درصدی آثار با ١٠ گویش اقوام ایرانی

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی "شعر رضوی اقوام ایرانی" آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را نسبت به دوره نخست شاهد رشدی ١٠٠درصدی عنوان کرد و افزود: دست کم ٤٠٠ اثر از بیش از ٣٠٠ شاعر مطرح کشور به دبیرخانه رسید.

امیدبخش تفاوت دومین دوره جشنواره یادشده را برشمرد و گفت: در دوره نخست آثار شاعران ٤ گویش میزبانی شد که خوشبختانه امسال از ١٠ گویش اقوام ایرانی آثار رسید.

وی ترکیب هیئت داوران دومین جشنواره ملی "شعر رضوی اقوام ایرانی" را متشکل از ١٤ نفر عنوان کرد که در تیرماه امسال به گزینش آثار پرداختند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی "شعر رضوی اقوام ایرانی" ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در سال آینده بتوان بخش ویژه ای را با عنوان "امین ولایت" با محوریت احمدبن موسی، شاهچراغ(ع) به این جشنواره افزوده که افزون بر بخش ویژه امام رضا(ع) میزبان آثار ارزشمندی پیرامون این حضرت باشیم.

رونمایی از کتاب آثار جشنواره ملی "شعر رضوی اقوام ایرانی"

وی در پایان افزود: امسال برای نخستین بار در دومین جشنواره ملی "شعر رضوی اقوام ایرانی" کتاب آثار برگزیده رونمایی می شود.

در ادامه از ٢٤ شاعر با گویش های آذری، خوزی، مازنی، لری، کردی، سمنانی، خراسانی، بلوچی، گیلکی، فارسی و فارسی- لری ١٩ نفر برگزیده اول تا سوم حایز دریافت جایزه و ٥ شاعر با گویش های فارسی، فارسی – لری و لری شایسته تقدیر اعلام شدند.

در این مراسم افزون بر تقدیر از برگزیدگان و اعلام نفرات برتر، آیین منقبت خوانی، شعرخوانی کودکان ٦ ساله، اجرای موسیقی گروه ناشنوایان فریادگران بی صدا برگزار شد و شاعران اقوام مازنی، کردی، خراسانی و سمنانی به گویش مناطق خویش شعرخوانی کردند.

گفتنی است: در آیین پایانی دومین جشنواره ملی "شعر رضوی اقوام ایرانی" کتاب آثار برگزیده رونمایی شد و نفرات برگزیده به ترتیب زیرمعرفی شدند.

در گویش مازنی نرگس زارع، جابر خانلری و کیوان ملکی؛رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.در گویش لری سید علی اکبر سلیمانی، رقیه زمان پور و محمد برزویی به عنوان سه نفر برگزیده معرفی شدند. در گویش کردی امجد ویسی برگزیده اول، حمد ا... قادری برگزیده دوم شدند. نیره کاشی نیز در گویش سمنانی به عنوان برگزیده اول معرفی شد. این در حالی است الهه هلالیان، عباس رفعت و عمادی سرخی به ترتیب در گویش خراسانی حائز رتبه های برتر شدند.

گویش بلوچی نیز تنها یک برگزیده داشت و آنهم به عبدالسلام بزرگ زاده رسید. گویش گیلکی اما زهرا علیزاده تخسمی، حمیدرضا اخباری لاکانی و امیررضا ستایش را به عنوان برگزیدگان اول تا سوم خود شناخت. سجاد بوستانی، علی صادقی دنیانی و امجد ویسی نیز توانستند رتبه های اول تا سوم گویش فارسی را از آن خود کنند.

این دوره از جشنواره ٥ شاعر شایسته تقدیر را نیز در پرونده خود ثبت کرد تا ژیلا نظری و عارف ساسانی در گویش فارسی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شوند. همچنین فاطمه فاضلی توانست در گویش فارسی- لری عنوان شایسته تقدیر را به خود اختصاص دهد. کبری حجتی فرد و عباس شکیبا نیز به عنوان شایسته های تقدیر در گویش لری دست یافتند.

الهه بهرامی