به گزارش هنرآنلاین، دکتر مجید سرسنگی امروز در نشست خبری که با عنوان "روزی با دانشگاه تهران" در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد، از ایجاد واحدی با عنوان ارتباط خانه و مدرسه در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: ما همواره در دانشگاه تهران با دو مشکل اساسی مواجه بوده‌ایم؛ یعنی اول اینکه وقتی دانشجویان در این دانشگاه پذیرفته می‌شدند، خانواده‌ها بعد از ثبت نام هیچ ارتباطی با دانشگاه برقرار نمی‌کردند و دوم اینکه دانشگاه نیز نمی‌توانست از ظرفیت خانواده‌ها در راستای اهداف تربیتی و تعلیمی استفاده کند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به این‌که تعداد 55 هزار دانشجو در دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند، در واقع 55 هزار خانواده به طور مستقیم به دانشگاه متصل می‌شوند، لذا با ایجاد واحدی با عنوان ارتباط خانه و مدرسه می‌توانیم از ظرفیت‌های این خانواده‌ها به نفع ارتقای کمی و کیفی دانشگاه بهره ببریم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مشکل دیگر که در دانشگاه تهران وجود داشت، این بود که به طور معمول ما زمانی با جوانان دانشگاهی ارتباط برقرار می‌کردیم که آنها از طریق کنکور وارد دانشگاه می‌شدند؛ ولی قبل از کنکور یعنی در دوران دانش‌آموزی ارتباطی بین دانش‌آموزان و دانشگاه وجود نداشت؛ بنابر این ما با راه‌اندازی این واحد به دنبال این هستیم که رابطه دانشگاه تهران با دانشجویان از همان دوران پیش‌دانشگاهی‌ به منظور شناسایی نخبگان و جذب آنها در دانشگاه تهران به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور صورت گیرد.

دکتر سرسنگی همچنین با تاکید بر این که راه‌اندازی واحد ارتباط خانه و مدرسه دانشگاه تهران به صورت تشکیلاتی اداره نخواهد شد، گفت: تجربه ثابت کرده که هر اندازه کار به دست دانشجویان سپرده شود، بیشتر به اهداف خواهیم رسید؛ بنابر این با همکاری خانواده‌های دانشجویان انجمنی با عنوان "انجمن اولیاء‌ و دانشگاه" تاسیس خواهد شد.

به گفته وی، استفاده از ظرفیت خانواده‌ها در راستای پرورش صحیح دانشجویان، استفاده از ظرفیت‌ خانواده‌ها در حل مشکلات دانشگاه‌ها، آشناسازی هر چه بیشتر خانواده‌ها با دانشگاه و مسائل مختلف آن، آموزش خانواده‌ها در جهت ایفای نقش بیشتر در فرایند پرورش دانشجویان، شناسایی دانش‌آموزان  نخبه سراسر کشور، برگزاری تورهای دانش‌آموزی در دانشگاه، ترغیب دانش‌آموزان نخبه به انتخاب دانشگاه برای ادامه تحصیل، ایجاد امکان استفاده دانش‌آموزان نخبه از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه و غیره از مهمترین اهداف راه‌اندازی "واحد ارتباط خانه و دانشگاه" دانشگاه تهران است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران به تشریح نام‌گذاری روزی با عنوان "روزی با دانشگاه تهران" دراین دانشگاه پرداخت و گفت: این روز در راستای ارتباط دانشگاه و جامعه،‌ آشنایی مردم به‌ویژه دانش‌آموزان با فضای دانشگاه و نشان دادن فضای علمی و با نشاط به منظور ایجاد علاقه، انگیزه و روحیه تلاش برای ورود به نماد آموزش عالی ایران یعنی "دانشگاه تهران"، 22 مردادماه در تمامی پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه برگزار می‌شود.

دکتر سرسنگی همچنین تاکید کرد: به طور کلی آشنایی داوطلبان سراسری با رشته‌های تحصیلی دانشگاه تهران، آشنایی با امکانات و تسهیلات ویژه دانشگاه تهران برای دانشجویان، معرفی قطب‌های علمی برای جذب دانشجویان برتر، معرفی چهره‌های ماندگار، دانشمندان جوان و دانشجویان موفق دانشگاه، آشنایی با اهداف ارزش‌ها و سبک زندگی در دانشگاه و غیره از مهمترین اهداف نام‌گذاری چنین روزی در دانشگاه  تهران است. در واقع برگزاری این روز در طول سال نیز در دانشگاه تهران تکرار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد:‌ دانش‌آموزان دارای رتبه‌های زیر 1000 آزمون سراسری (تمامی رشته‌ها به جز علوم تجربی) دانش‌آموزان دارای رتبه‌های زیر 5000 هزار آزمون سراسری برای رشته‌های تجربی، خانواده‌های دانش‌آموزان و مربیان مدارس برتر و سایر دانش‌آموزان نخبه و علاقه‌مند از جامعه هدف برگزاری روز "روزی با دانشگاه تهران" محسوب می‌شوند.

دکتر سرسنگی با تاکید بر این که دانش آموزان رتبه‌های برتر کنکور سراسری در دانشگاه تهران بورسیه می‌شوند، گفت: علاوه بر آن برای اولین بار در دانشگاه تهران این امکان فراهم شده است تا تمامی دانشجویان این دانشگاه از سال‌جاری بتوانند همزمان در کنار رشته تحصیلی اصلی خود، 18 تا 24 واحد از یک رشته دیگر را که با رشته اصلی آنها نزدیکی داشته باشد، نیز بگذرانند. در نهایت این دانشجویان با گذارندن این واحدها می‌توانند گواهی دریافت کنند و این تسهیلات همه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه تهران را شامل می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی خود پژوهش‌ها و تجزیه وتحلیل‌های زیادی را در طول سال از رفتار دانشجو انجام می‌دهد. یکی از نکات اثبات کننده این پژوهش‌ها این است که اگر ما بتوانیم ارتباط خانوادگی بین دانشجویان را نزدیک کنیم، ضمن اینکه از ظرفیت‌های آنها در پیش‌برد اهداف دانشگاه استفاده خواهیم کرد، میزان آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد و شادابی و نشاط به جامعه دانشجویی تزریق می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه از تصویب و اجرایی شدن یک نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای در این دانشگاه خبر داد و گفت: ما معتقد هستیم که همه مسائل و موضوعات در دانشگاه باید در چاچوب اخلاق حرفه‌ای قرار گیرد، در واقع با تصویب این نظام‌نامه مباحثی مانند سبک زندگی اسلامی، نحوه رفتار اعضای هیات علمی، رفتار دانشجو  و استاد، کدهای پوشش و برخی مسائل دیگر گنجانده شده است که ظرف چند ماه آینده رونمایی می‌شود. در واقع این نظام‌نامه فرق بین محیط دانشگاه و بیرون را مشخص می‌کند و در صورت تصویب برای دانشجویان و دانشگاهیان الزام‌آور خواهد بود.

وی همچنین برگزاری جشن دانش‌آموختگی دانشگاه تهران را از دیگر برنامه‌های آتی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: این مراسم در گذشته به صورت متمرکز نبود و هر دانشکده به صورت مجزا آن را برگزار می‌کرد، اما امسال این مراسم در اول شهریور ماه با شرکت 12 هزار فارغ‌التحصیل و خانواده‌های آنها برگزار خواهد شد.

به گفته معاون فرهنگی دانشگاه تهران این دانشگاه برای اولین بار جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران را 4 تا 8 آذرماه امسال برگزار می‌کند. در واقع این جشنواره محلی برای ارائه فعالیت‌های تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به شمار می‌رود.

دکتر سرسنگی تاکید کرد: جشنواره کتاب سال فرهنگی دانشجویان سراسر کشور از دیگر برنامه‌هایی است که برای اولین بار در دانشگاه تهران ایجاد شد و علاقه‌مندان تا 30 بهمن ماه فرصت دارند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند که نتایج آن بعد از داوری در اردیبهشت ماه سال آینده اعلام خواهد شد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: برگزاری اولین دوره اعطای تندیس مسؤولیت‌های اجتماعی دانشگاه تهران،‌ برگزاری مسابقات تحت عنوان مناظرات دانشجویی با زبان انگلیسی به منظور حضور گروه‌های دانشجویی در مناظرات مجامع بین‌المللی، راه‌اندازی موزه نگارستان دانشگاه تهران و فعال کردن این مرکز به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری فعالیت‌های هنری فرهنگی و ادبی دانشگاهی کشور، کلنگ‌زنی مجتمع ورزش‌های آیینی دانشگاه تهران، به منظور ایجاد فضای ورزشی و شاداب دانشجویان تا چند روز آینده و برخی مراسم دیگر از مهمترین برنامه‌های معاونت فرهنگی در سال جاری است.

دکتر سرسنگی درپایان از افتتاح نگارخانه دانشجویان دانشگاه تهران در عصر امروز خبر داد و گفت: در این نگارخانه آثار استاد اسفرجانی به نمایش گذاشته خواهد شد، ضمن اینکه برجسته‌ترین آثار دانشجویی و تجسمی دانشگاهیان در این نگارخانه نمایش داده خواهد شد.