سرویس سینمایی هنرآنلاین: آئین رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات صبح امروز 17 تیرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ارتباطات و اطلاعات، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای کمیسیون انتشار و اطلاعات، مشاور رئیس جمهور، معاون ارتباطات و سخنگوی وزارت امور خارجه در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر حسین انتظامی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات طی سخنانی گفت: طرح این برنامه در سال 88 در قانون اساسی تصویب شد و اجرای این قانون تا سال 92 به تعویق افتاد. یکی از دغدغه‌های رئیس جمهور زنده شدن این قانون بود که سه آئین‌نامه اجرایی دارد و تدبیر رئیس جمهور منوط به تصویب آئین‌نامه‌ها نبود.

وی ادامه داد: ما خواستیم از ساختارهای موجود استفاده کنیم و ساختار جدیدی نخواهد داشت، سامانه توسط سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات پیگیری شده است و بالغ بر 8 ماه کار مطالعاتی برروی آن انجام شد و بررسی‌های تطبیقی با کشورهای دیگر که بهره‌مند از این سیستم هستند، صورت گرفت و 45 روز به صورت آزمایشی فعال شد.

دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بیان کرد: در حال حاضر 34 دستگاه تا امروز به این سامانه پیوستند و یکی از طرق دسترسی شهروندان به اطلاعات نیز از این طریق خواهد بود. برآوردی که ما داشتیم 400 دستگاه مشمول این قانون می‌شوند که آرام آرام به این سامانه خواهند پیوست.

 در ادامه این مراسم دکتر واعظی وزیر ارتباطات و اطلاعات نیز گفت: از دکتر علی جنتی کمال تشکر را دارم که بسیار پیگیر این ماجرا بودند و بعد از ایشان نیز دکتر صالحی امیری با جدیت و همتی که داشت فعالانه به همراه همکاران‌شان در وزارت ارشاد تلاش کردند تا این امر به سرانجام برسد.

وی افزود: کار خوبی که در این زمینه انجام شد، فرصت 45 روزه‌ای بود که در اختیار گرفته شد تا مردم اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این سامانه دریافت کنند و دستگاه‌ها نیز این فرصت را داشته باشند تا نقایص را مشخص کنند و کار خوشبختانه تاکنون خوب پیش رفته است.

وزیر ارتباطات و اطلاعات اظهار کرد: این مسئله، ملی است و اگر بنا داریم دولتی مردمی داشته باشیم باید پاسخگو باشیم و یکی از راه‌های آن ابزاری برای ارتباط بین حاکمیت و مردم است که این سامانه یکی از راه‌های ارتباطی است. از سوی دیگر نظارت مردم را بر خود بالا می‌بریم و مرتب کارهای‌مان را محک می‌زنیم و با شفافیت کار را انجام می‌دهیم. اگر معتقد به دموکراسی دینی هستیم عملکرد صادقانه حکومت و دولت یکی از ارکان مهم این امر است و دولت امانتدار اطلاعات است و باید این امانتداری را نگه دارد و تا زمانی که به رفع فساد و شفاف‌سازی کمک می‌کند باید دولت این امر را حفظ کند.

واعظی بیان کرد: این ارتباط دو سویه است یکی ارائه اطلاعات و دیگری استفاده صحیح از اطلاعات است. باید هدفمند باشد و سواستفاده از اطلاعات ایجاد محدودیت می‌کند. قطعا استفاده درست ایجاد انگیزه در دستگاه‌های دیگر می‌کند.

وی ادامه داد: 140 کشور جهان این موضوع را در قوانین خود دارند و 90 کشور نیز در حال تلاش برای اجرای آن هستند و باید هم از آن استقبال کنند. زیر ساخت‌هایی که فراهم شده این دسترسی را به آحاد مردم کشور می‌دهد تا از آن به درستی برای برقراری ارتباط استفاده کنند. اگر دولت الکترونیک زودتر راه‌اندازی شود به نوعی در خدمت کار است و مردم با توجه به اینکه اطلاعات شفاف است و تبعیضی در آن وجود ندارد اطمینان بیشتری خواهند کرد.

واعظی در ادامه افزود: از سوی دیگر باید یک فرهنگ‌سازی برای استفاده درست از این سامانه صورت بگیرد، هم در دستگاه‌ها تا پاسخگوی مردم باشند و هم برای مردم تا بتوان در یک چارچوب مناسب یک گام موثر و مهم در این امر برداشت.

دکتر جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی نیز طی سخنانی گفت: اگر این سامانه زودتر راه‌اندازی می‌شد ما این مسائل و مشکلات نجومی را نداشتیم چرا که همواره فساد در تاریکی شکل می‌گیرد. این سامانه و این نظارت‌ها اگر درست شکل بگیرد در حوزه سیاست و اقتصاد بیشترین تاثیرگذاری را خواهند داشت و وقتی مردم در جریان قرار می‌گیرند و نظارت می‌کنند از رانت‌ها نیز کاسته خواهد شد.

وی افزود: برای بهتر کار کردن این سامانه باید حریم خصوصی تفسیر درستی داشته باشد تا همه اطلاعات مهم  در این چارچوب قرار نگیرد. حریم خصوصی در مباحث حقوقی و اجتماعی تعاریف مختلفی دارد اما همین موضوع گاهی زمینه‌ای برای ناهنجاری‌‌ها می‌شود.

در پایان دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه در مباحث جدید قدرت ملی عنصر اطلاعات یکی از قدرت‌های مهم تلقی می‌شود گفت: در مباحث جدید قدرت علمی که عناصر قدرت را تعریف می‌کنند، عواملی مانند قدرت مغز، رسانه، تکنولوژی و اطلاعات به عنوان شاخص‌های قدرت تعریف می‌شود. بنابراین اطلاعات عامل قدرت است که صاحبان اصلی آن مردم و حاکمان امانتدار آن هستند.

وی اظهار کرد: امروز اطلاعات یک قدرت محسوب می‌شود و در این نگاه صاحبان اصلی مردم هستند و دولت امانتدار آن است از این منظر محدود کردن اطلاعات مقایر با حکومت‌داری است. یکی از شاخص‌های دولت همین بحث است و حکمرانی خوب یکی از شاخص‌هایش همین دسترسی به اطلاعات است. الزاما دسترسی به اطلاعات در چارچوب دولتی نیست بلکه حاکمیت مطرح است و تنها محدود به قوه مجریه نیست و سایر نهادها نیز باید این دسترسی را ایجاد کنند، چرا که شفافیت نقطه مقابل فساد است و فضای تاریک را برای همگان روشن می‌کند. دولت هایی که حیات خلوت دارند میل به فساد در آنها بیشتر است و شفافیت و دسترسی مردم به اطلاعات موجب عدالت پیشگی می‌شود و یکی از شاخص‌های مهم عدالت نیز توزیع درست اطلاعات و دسترسی به آن است که کمتر به آن پرداخته شده است. اگر معتقد به دموکراسی هستیم و معتقدیم مردم مالکان حقیقی هستند  و اصل آزادی دموکراسی است یکی از وجوه آن آزادی اطلاعات است.

در پایان این مراسم، سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات، حسین انتظامی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت رسمی راه‌اندازی شد.