سرویس سینمایی هنرآنلاین: علیرضا آرا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها با سریال "زیر پای مادر " در نقش صدرا به خانه‌ها می‌آید.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: اجرای نمایش "هملت" به‌تازگی به پایان رسیده است و گفتار چند کتاب صوتی هم در دست داشتم که انجام شد.

آرا در ادامه درباره تازه‌ترین آثار خود بیان کرد: چند پیشنهاد تئاتر و تلویزیون دارم که قطعا از بین آنها بهترینشان را انتخاب خواهم کرد.

وی افزود: در حوزه سینما هم کاری نداشتم و تنها فیلم "یک روز طولانی" را در گروه هنر و تجربه اکران داشتم و یک سال گذشته بیشتر وقتم صرف بازی در سریال "زیر پای مادر" شد و در کنار آن نیز در شش نمایش روی صحنه حضور داشتم.

آرا در ادامه به نحوه حضورش در سریال "زیر پای مادر" اشاره‌کرده و گفت: سعید نعمت‌اله، صدرای سریال "زیر پای مادر" را به بهترین شکل خلق کرده است. او بدون تعارف یکی از زیباترین و شیواترین قلم‌ها را دارد، دیالوگ‌های طلایی می‌نویسد و به‌راحتی می‌توان گفت در حوزه ملودرام تلویزیونی او بی‌رقیب است. در کنار او بهرنگ توفیقی قرارگرفته که کار خود را به‌خوبی بلد است و با شیوه‌های جدید کارگردانی در تلویزیون آشناست، حرفه‌ای کار می‌کند و رنگ و لعاب تصاویر و دکوپاژهایش را دوست دارم و می‌دانم که مردم نیز سبک‌کاری او را دوست دارند. من با سعید نعمت‌اله و بهرنگ توفیقی دو سال پیش سریال "پشت‌بام تهران" را کارکردم که در آن سریال نقش عبد را داشتم و این دومین همکاری من با این دو عزیز بود.

او با اشاره به این‌که در تمرین‌ها به صدرا نزدیک شد، درباره چگونگی رسیدن به این نقش بیان کرد: زمانی که نعمت‌اله با من درباره این نقش صحبت کرد و خصوصیات اولیه او را گفت، با صدرا آشنا شدم و بعد به‌تدریج این کاراکتر شکل گرفت و وقتی نعمت‌اله آن را کامل نوشت، با کمک خود او و بهرنگ توفیقی در دور خوانی‌ها و تمرین‌هایی که داشتیم به او نزدیک شدم و چارچوبی پیدا کرد و به‌عنوان بازیگر تلاش کردم به بهترین شکل ممکن او را خلق کنم. امیدوارم در این زمینه موفق شده باشم.

لبخند رخساره

آرا در ادامه اظهار کرد: بخش زیادی از صدرا در دل نوشته سعید نعمت‌اله بود. درواقع این شخصیت در خود قصه و روند آن و شخصیت‌پردازی کامل مشخص‌شده بود و این کار من را آسان می‌کرد. باقی ماجرا نیز به کمک ما به ازاهایی که داشتم شکل گرفت. سعی کردم گرته‌برداری از اطرافم کنم و این نقش را بسازم. برای من کار دوست‌داشتنی است، ضمن این‌ که من سال‌هاست در عرصه تئاتر مشغول فعالیت هستم و به ساختن نقش‌های مختلف اقدام کرده‌ام. فکر می‌کنم تا حدودی تجربه ساخت شخصیت را کسب کرده‌ام و از این تجربیات در این سریال استفاده کردم.

بازیگر نمایش "مضحکه شبیه قتل" درباره تغییراتی که صدرا در طی روند قصه دارد عنوان کرد: این کاراکتر به‌مرور تغییراتی می‌کند و اوج و فرودهای بسیار زیادی دارد و در طول قصه تغییراتی می‌کند که حتی نمی‌شود تصور کرد. در دل قصه و پیچ‌وتاب قصه تغییراتی در شخصیت صدرا به وجود می‌آید که باورکردنی نیست؛ اما شخصیت اصلی صدرا یک مرد کاملاً خانواده‌دوست و اهل خانواده است و خط قرمزش خانواده‌اش است و خیلی جاها پدر و مادر در اولویت اول او هستند و به همین دلیل هم‌دست به کارهایی می‌زند که کاراکترش رنگ و بوی دیگری می‌گیرد و دور از انتظار می‌شود.

 وی ادامه داد: صدرا یک ثبات اصلی دارد و آن غیرت، انصاف و خانواده‌دوستی است که درروند قصه دچار تغییرات می‌شود. خودم بی‌صبرانه منتظر هستم تا ببینم ماحصل این تلاش چه شده و دوست دارم کار را همراه با مخاطبان ببینم.

آرا همچنین با اشاره به این‌که تجربه خوبی را پشت سر گذاشته است، گفت: گروه تولید سریال از خود خانم تقوایی به‌عنوان تهیه‌کننده تا سعید نعمت‌اله در مقام نویسنده و بهرنگ توفیقی کارگردان کار و تمامی عوامل در همه پست‌ها بی‌نظیر بودند و این کار را برای من تبدیل به یک خاطره خوب و ماندگار کردند. یک گروه فوق حرفه‌ای که با آرامش کامل کارکردند. وقتی در یک گروه حرفه‌ای هستید از کار لذت می‌برید، چرا که آنچه باید، به‌جای خود اتفاق می‌افتد. همکاران من هم همین‌قدر نقش‌هایشان رنگین است و در تقابل با آن بازیگر جذب می‌شود و از این همکاری لذت می‌برد. من پیش از این با کامبیز دیرباز، خانم بهناز جعفری، بهزاد فراهانی و مهدی سلطانی در آثار تلویزیونی و تئاتری همبازی بودم. همکاری با این عزیزان افتخار است  و برایم این همکاری بسیار جذاب و دل‌نشین بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه پخش سریال‌های مختلف تلویزیونی می‌تواند مخاطب ازدست‌رفته تلویزیون را به آن برگرداند، اظهار کرد: اول‌ازهمه این ریزش مخاطب طبیعی است. به عقیده من مهم‌ترین دلیلی که باعث شده تاکمی به نسبت سال‌های قبل مخاطب تلویزیون کمتر شده باشد یا به دلایلی تغییر کرده باشد، وجود رسانه‌های بی‌شمار است. وقتی فضای مجازی گسترده می‌شود و کارشان نیز شبیه به رسانه ملی و رادیو می‌شود و شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای بیشتر از سال‌های قبل در دسترس هستند و افزایش پیداکرده‌اند، طبیعتاً مخاطب که تعدادش برای رسانه ثابت است، در این میان پخش می‌شود و تلویزیون نیز در این میان بخشی از مخاطب خود را از دست می‌دهد و این اتفاق تنها مختص به تلویزیون نیست و برای همه شبکه‌ها و رسانه‌ها این اتفاق رخ‌داده است.

لبخند رخساره

آرا همچنین بیان کرد: از سوی دیگر به دلیل برخی رویکردها تلویزیون اولویت خود را از روی مخاطب برداشته است. من خودم به‌عنوان مخاطب این رسانه‌ متأسفم که سریال‌های سطح پایین و گاهی فاجعه و بسیار بی‌کیفیت از ماهواره پخش می‌شود و مخاطب ناخودآگاه چون کار خوبی از سمت تلویزیون به او داده نمی‌شود، جذب این سریال‌ها می‌شود و همین اتفاق منجر به پایین آمدن سطح سلیقه مخاطب می‌شود. وقتی تلویزیون اثر باکیفیت ارائه نمی‌کند، ارتباطش با مخاطب قطع می‌شود. امیدوارم تلویزیون برای احیای مخاطب خود تلاشش را آغاز کرده باشد. این اتفاق هم نمی‌افتد مگر این‌که تولید آثار باکیفیت بیشتر شود و مسئولین تلویزیون نیز سعه‌صدر بیشتری داشته باشند و اعتماد بیشتری به هنرمندان، سریال سازان و تولیدکنندگان داشته و بستر را برای فعالیت آن‌ها فراهم کنند تا با راحتی و سادگی بیشتری بتوانند به تولید مجموعه‌های تلویزیونی اقدام کنند. اگر برنامه‌های باکیفیت و خوب و فراجناحی ساخته و پخش شود مخاطب نیز قطعاً جذب می‌شود. به نظر می‌رسد در چند ماه اخیر تلویزیون دورنمای روشن‌تری نسبت به قبل در نظر گرفته است.

وی افزود: ما روندی را طی می‌کنیم که به یک ثبات برسیم، به تمام جهات و این ثبات روی تلویزیون نیز اثر می‌گذارد و باعث ایجاد آرامش می‌شود و امیدوارم مشکلات برطرف شود. در سال‌های قبل وضعیت بغرنج شده بود و هنوز هم تا حدی مشکلات وجود دارد و به لحاظ اقتصادی خود تلویزیون پاسخ‌دهنده هیچ طیفی نبود و اقتصاد بسیاری از دوستان و همکاران من دچار مشکل شد. برخلاف تصور عامه مردم که فکر می‌کنند هنرمندان دستمزد آن‌چنانی دارند، اصلاً این‌طور نیست و مشکلات به وجود آمده باعث شد که بخش اعظمی از هنرمندان گلایه داشته باشند و از این موضوع برنجند. من هم این روزها امیدوارم و به نظر می‌رسد روزهای بهتری پیش رویمان باشد و آرامش به این جعبه جادویی بازگردد.

بازیگر نمایش "ناسور" در پاسخ به این سؤال که چقدر فضا را برای رقابت سریال‌های تلویزیونی مناسب می‌بیند نیز گفت: رقابت خیلی از وقت ها کاذب است و بیشتر در قشر خاصی وجود دارد. سریال "نفس" از شبکه سه و "زیر پای مادر" از شبکه یک در حال پخش است و این مخاطب است که تصمیم می‌گیرد کدام اثر را ببیند و برد و باختی وجود ندارد. درواقع حق انتخاب با مخاطب است، ضمن این‌که در ساعت‌های متفاوت می‌تواند سریال مورد دلخواهش را ببیند و بر اساس سلیقه خود تصمیم بگیرد که کدام را بیشتر پسندیده و سبک کدام‌ یک را بیشتر دوست دارد.

آرا ادامه داد: دوستان من در سریال "نفس" هم برای ساخت این سریال بسیار زحمت کشیدند و طبیعی است که هرکدام مخاطب خود را دارند. رقابت باید در تولید انبوه و کیفیت بالا باشد تا مخاطب بر اساس کیفیت بگوید کدام کار بهتر است. شکل سریال‌های مناسبتی متأسفانه به این صورت است که چون مناسبتی هستند در دقیقه نود تولید می‌شوند و اینجاست که کیفیت فدای کمیت می‌شود. به نظرم اگر برنامه‌ریزی درستی تلویزیون انجام دهد و از همین امسال برای ماه رمضان، عید و محرم سال آینده کار تولید سریال‌هایش را شروع کند، کار با آرامش و باکیفیت تولید خواهد شد و رقابت سالم‌تر خواهد بود.

این بازیگر در خاتمه اظهار کرد: سریال ما خوشبختانه عجله‌ای نبود و با صبر ساخته شد و امیدوارم هر سال همین‌گونه باشد و خروجی این اتفاقات موردتوجه مخاطب باشد. امیدوارم سریال "زیر پای مادر " را مردم دنبال کنند و از دیدن آن لذت ببرند، چرا که سریال در قسمت‌های آینده جذاب می‌شود. امیدوارم که ببینند و دوست داشته باشند چرا که بازخورد مردم برای ما دلگرم‌کننده است.